Formule 2

Formule 2: FIA F2/F3 overweegt gescheiden weekenden in 2021

SI202009050163 news

De Formule 2 en Formule 3 overwegen vanaf 2021 op wisselende Grand Prix-weekenden te rijden, zo is het verhaal dat in de FIA F2/F3-paddock op Mugello de ronde doet. Promoter Bruno Michel wil daarmee de kosten voor de teams verlagen en tegelijk de coureurs meer tijd op de baan te gunnen.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Dutch Photo Agency

Ook de F2- en F3-teams voelen de coronacrisis dit jaar duidelijk in hun zakken. Er zijn minder coureurs die het volledige seizoenbudget kunnen opbrengen, terwijl de reis- en transportkosten onverminderd hoog zijn – en vaak zelfs hoger, door de bijzondere omstandigheden in 2020. Om beide kampioenschappen ook in 2021 en daarna levensvatbaar te houden, zijn dus oplossingen 'out of the box' nodig. Het creëren van 'gescheiden' weekenden voor F2 en F3, waarbij de twee kampioenschappen elkaar afwisselen in het voorprogramma van de Formule 1, is nu een oplossing die serieus in overweging wordt genomen.

SI202009060213 news

Het idee van Bruno Michel is om de kalender van beide kampioenschappen te reduceren tot minder weekenden en om die weekenden dan te verspreiden over méér GP-weekenden. Het resultaat is dan dat de Formule 2 in het ene weekend het voorprogramma is van de Formule 1, en de Formule 3 het volgende weekend. De rijtijd per weekend wordt dan voor elk kampioenschap wél groter. Door de gewonnen tijd in het programma kunnen er elk drie races worden gehouden in plaats van twee. Ook zijn er dan twee kwalificatiesessies mogelijk: eentje voor de eerste race en eentje voor de tweede race. De startopstelling voor de derde race kan dan gewoon volgens de reversed grid zijn die nu ook wordt toegepast.

Door de F3-kalender in te korten van negen weekenden (18 wedstrijden) naar zeven (21 wedstrijden) en de F2-kalender in te korten van 12 weekenden (24 wedstrijden) naar acht (nog steeds 24 wedstrijden), kunnen de kampioenschappen de vervoerskosten aanzienlijk verlagen. Hetzelfde geldt voor de reiskosten van de teams. F3 zou er dan wel één of twee weekenden buiten Europa bij krijgen, omdat er niet genoeg Europese Grands Prix zijn om alle F3-races plus een deel van de F2-kalender over uit te smeren. Momenteel beslaat de F3-kalender alleen het Europese deel van de F1-kalender.

SI202009120162 news

De splitsing van F2- en F3-weekenden maakt het voor vele teams ook mogelijk om te bezuinigen op personeel. Engineers en monteurs kunnen dan afwisselend werken aan de F2- en F3-auto's. Negen van de elf F2-teams hebben ook een F3-team en zouden dus op die manier efficiënter kunnen werken.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet