Formule 1

Formule 1: Ook op Mugello is de pole voor Hamilton, Verstappen P3

M242810

Lewis Hamilton blijft ze afvinken, ook op nieuwe circuits. Met weer een fractie voorsprong op teamgenoot Valtteri Bottas pakte de Brit op Mugello zijn 95e pole – en opnieuw in een 1-2 voor Mercedes. Op een startopstelling voor de GP van Toscane waarin veel teamgenoten als koppeltjes naast elkaar staan, was Charles Leclerc de gunstige uitzondering: in de 1000e GP voor de Scuderia zette de Monegask zijn voor de gelegenheid donkerrood gespoten Ferrari op de vijfde startplek, achter de twee Red Bulls van Verstappen en Albon.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Mercedes AMG F1, Red Bull Racing, Scuderia Ferrari

In het eerste kwalificatiepart was Pierre Gasly de opmerkelijkste afvaller. Op het Toscaanse circuit dat zo veel G-krachten trekt, werd de winnaar van de vorige GP het slachtoffer van de dadendrang van Sebastian Vettel, die op het laatst zijn huid redde, net als Räikkönen en Grosjean, ook in Ferrari-aangedreven auto's. Zo was het een beetje 'de héro à zero' voor Gasly, die over de boordradio dan ook een hartgrondig 'Putain!' liet horen.

20033-tuscan-gp-friday

De sessie ging naar Bottas, die een paar tienden op Hamilton pakte, terwijl de Williams-auto's tot de laatste minuten veilig leken. Na Verstappen zette Pérez (in een RP20 met oudere specificatie) zijn Racing Point vóór die van Stroll op P4. Uiteindelijk vielen de beide Williamsen af, samen met Gasly en Giovinazzi, die ook even goed zat, maar op het laatst omlaag werd geduwd. Magnussen werd laatste.

SI202009110253 news

In Q2 zette Hamilton meteen de snelste tijd, gevolgd door Bottas en Verstappen. De Nederlander zat deze keer dichter op het Mercedes-duo, maar zou dat standhouden in Q3? Terwijl de top-vijf in de garage bleef, probeerde de rest zich ondanks een stijgende baantemperatuur te verbeteren.

20032-tuscan-gp-friday

Dat Grosjean, Kvyat en Räikkönen bij de afvallers zouden horen, was te verwachten – en Vettel op grond van zijn recente kwalificatievorm ook. De vijfde drop-out werd Lando Norris, die op het laatst werd gepiepeld door teamgenoot Carlos Sainz. Verder volgden er geen verbeteringen, behalve die van Ocon naar P7.

SI202009110344 news

In Q3 waren het opnieuw de eerste snelle ronden die het 'm deden. Hamilton joeg meteen naar de pole, met Bottas 0,059 seconden achter hem. Verstappen en Albon claimden daarna meteen de tweede rij voor Red Bull, waarbij Albon vier tienden prijsgaf op zijn teamgenoot. Pérez pakte even P5 (waar nog een gridstraf van één plaats afgaat voor het erafrijden van Räikkönen in de tweede vrije training), maar kort daarop werd de Mexicaan teruggedrongen naar de zesde stek na een heroïsche ronde van Leclerc.

M242937

Door een ongeplande excursie van Ocon kon de rest zijn tijden vervolgens niet meer verbeteren. Het was de 95e pole voor Hamilton, die opnieuw Bottas versloeg in het kwalificatiedeel waarin het er echt om gaat.

F1, GP van Toscane, Mugello, kwalificatie, 12 september 2020

1. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'15"144 - Q3
2. Valtteri Bottas (Mercedes) - 1'15"203 - Q3
3. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 1'15"509 - Q3
4. Alexander Albon (Red Bull-Honda) - 1'16"954 - Q3
5. Charles Leclerc (Ferrari) - 1'16"270 - Q3
6. Sergio Pérez (Racing Point-Mercedes) - 1'16"311 - Q3
7. Lance Stroll (Racing Point-Mercedes) - 1'16"356 - Q3
8. Daniel Ricciardo (Renault) - 1'16"543 - Q3
9. Carlos Sainz (McLaren-Renault) - 1'17"870 - Q3
10. Esteban Ocon (Renault) - geen tijd - Q3
11. Lando Norris (McLaren-Renault) - 1'16"640 - Q2
12. Daniil Kvyat (AlphaTauri-Honda) - 1'16"854 - Q2
13. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'16"854 - Q2
14. Sebastian Vettel (Ferrari) - 1'16"858 - Q2
15. Romain Grosjean (Haas-Ferrari) - 1'17"254 - Q2
16. Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) - 1'17"125 - Q1
17. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'17"220 - Q1
18. George Russell (Williams-Mercedes) - 1'17"232 - Q1
19. Nicholas Latifi (Williams-Mercedes) - 1'17"320 - Q1
20. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'17"348 - Q1
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet