DTM

DTM: Groeten uit Assen (1)

A38I7402

Er valt nogal veel te vertellen over het hectische DTM weekend vanaf het TT Circuit van Assen. Onze eerste groeten zijn afkomstig vanuit de DTM bubble waar onze medewerkers René de Boer en Chris Schotanus weer de nodige weetjes en plaatjes wisten te verzamelen.

Tekst: René de Boer
Foto's: ITR/Thomas Suer, BMW/Daniel Reinhard, Audi/Michael Kunkel,. Rebocar/René de Boer, LDP en Chris Schotanus


Groeten 1

In samenwerking met de Duitse instanties op het gebied van gezondheidszorg stelde de DTM-organisatie ITR een streng protocol op. Waar in Nederland de anderhalve meter als belangrijkste maatregel geldt, wordt in Duitsland daarnaast ook veel gebruik gemaakt van mondkapjes. Die zijn er in verschillende varianten: een papieren kapje zoals in operatiekamers gebruikt wordt ('OP-Maske' in het Duits) is bij DTM-evenementen voldoende als je in je eigen 'bubble' blijft, dus pitbox, perscentrum of kantoor. Kom je daar buiten, dan moet je een 'FFP2-masker' op, van een iets stugger materiaal. Dat geldt dus ook voor de rijders tijdens de persconferentie op de vrijdagmiddag, hier vlnr Sheldon van der Linde, Mike Rockenfeller en Fabio Scherer.


Groeten 2


Bij race evenementen kom je niet alleen op de baan, maar ook in de paddock en op de parkeerplaats vaak mooie auto's tegen, zoals deze McLaren.

Groeten 3

De nieuwe Bentley Flying Spur zagen we voorafgaand aan dit weekeinde ook nog niet eerder in het wild. Na het einde van de productie van de Mulsanne is de Flying Spur, aangedreven door een zesliter W12-motor, het topmodel van het merk uit Crewe. Topsnelheid 333 km/u, 5,3 meter lang, ruim 2.400 kg zwaar, maar wel 0-100 in 3,8 seconden. Reist ongetwijfeld zeer comfortabel!


Groeten 4

Collega Coo Dijkman van De Telegraaf was op 1 september officieel 50 jaar werkzaam voor het Amsterdamse dagblad. Afgelopen weekeinde was hij in Assen getuige van een historisch moment met de eerste DTM-overwinning van Robin Frijns.

In 1970 maakte Dijkman vanuit de Zaanstreek de overstap naar de sportredactie van De Telegraaf. "Ik deed eerst van alles, maar toen zei ik tegen Anton Witkamp, de toenmalige chef sport, dat ik wel een vaste sport wilde hebben. Dat werd de autosport. Mijn eerste evenement waren de finaleraces op Zandvoort in 1971, het beruchte incident tussen Toine Hezemans en Bob van der Sluis", herinnert Dijkman zich. "Daarna heb ik alle mooie successen van Nederlandse rijders meegemaakt: Gijs, Huub, Jan, Jos, Tom, Christijan in de DTM en nog de begintijd van Max in de Formule 3. En natuurlijk Dakar, heel vaak de TT, maar tussendoor ook nog heel lang voetbal, atletiek..." Officieel is Dijkman met pensioen, maar volgt de gemotoriseerde sporten nog op de voet en springt graag in als verslaggever.


Groeten 5

En zo stond er afgelopen maandag toch maar weer mooi bijna een hele pagina DTM in De Telegraaf. Ook Dagblad De Limburger was in Assen aanwezig voor het succes van streekgenoot Frijns, wat eveneens resulteerde in bijna een hele pagina van redacteur Hans Straus. En Chris Schotanus, ook voor AUTOSPORT.NL actief, zorgde voor de fotografie.


Groeten 6

Ook het Nieuwsblad van het Noorden liet zich in Assen natuurlijk niet onbetuigd, want het DTM-weekeinde op het TT Circuit Assen was niet alleen sportief gezien van belang, het had ook nieuwswaarde als een van de eerste sportevenementen in de regio waarbij weer publiek toegelaten werd.
 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet