Sportscars

IMSA: Eerste endurance-zege Penske-Acura, controversieel incident kost Van der Zande/Briscoe podium

200907 IMSA Winners
Ricky Taylor en Helio Castroneves bezorgden Penske-Acura de eerste zege in een lange-afstandsrace

De TireRack.com Grand Prix, de zes-uursrace voor het Amerikaanse IMSA WeahterTech SportsCar Championship op Michelin Raceway Road Atlanta, resulteerde in een overwinning voor Helio Castroneves en Ricky Taylor in de nummer 7-Penske-Acura. Het was de eerste overwinning voor de Penske-Acura in een lange-afstandsrace. Renger van der Zande en Ryan Briscoe waren ook kanshebbers voor de overwinning, maar zagen hun kansen in rook opgaan als gevolg van een controversieel incident in de pitstraat, waarbij vrijwel iedereen het erover eens was dat Juan Pablo Montoya Briscoe een 'brake test' gaf, maar Briscoe de straf incasseerde. De winst in de GTLM-klasse ging naar de BMW van Bruno Spengler en Connor De Phililppi. In de GTD-klasse ging de zege naar de Acura NSX van Meyer Shank Racing met het trio Farnbacher/McMurry/Michimi. Steijn Schothorst reed hier met de GRT-Grasser-Lamborghini en werd samen met zijn teamgenoten Richard Heistand en Richard Westbrook achtste in de klasse.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

200907 IMSA Race start
De ene Penske-Acura rijdt bij de start aan kop, de andere gaat in de rondte

De wedstrijd op Road Atlanta, waar volgende maand ook de tien-uursrace Petit Le Mans verreden wordt, verving de traditionele zes-uursrace op Watkins Glen, waar vanwege de pandemie geen evenement gehouden kon worden. In de prototype-klasse kwamen de beide Penske Racing-Acura's sterk voor de dag en lange tijd leek er zelfs een 1-2 voor de wit met rode Acura's in te zitten, maar in de laatste anderhalf uur van de race kwam Juan Pablo Montoya in de problemen. Eerst verloor hij de leiding aan Ricky Taylor in de andere Acura van het team, vervolgens verloor hij ook de tweede plaats aan Harry Tincknell in de nummer 55-Mazda en daarna was er het incident met de WTR-Cadillac van Briscoe in de pitstraat, waardoor beide auto's schade opliepen. Uiteindelijk kwam Montoya ook nog eens in botsing met Toni Vilander in de Scuderia Corsa-Ferrari, wat leidde tot een full-course yellow. Met nog twee ronden te gaan werd de race weer vrijgegeven, waarin Helio Castroneves de eerste plaats verdedigde en zo de overwinning naar huis reed. De Mazda van Tincknell, Bomarito en Hunter-Reay eindigde op de tweede plaats, voor de Action Express-Whelen-Cadillac van Felipe Nasr en Pipo Derani.

200907 IMSA Race Zande
Voor Van der Zande en Briscoe had er minstens een podiumplaats in gezeten

Renger van der Zande en Ryan Briscoe werden door de 'drive-through' voor Briscoe als vijfde geklasseerd, terwijl er duidelijk een beter resultaat in gezeten had. Na afloop van de race zei Van der Zande: "Een mooie race gehad hier op Road Atlanta. Het is een fantastisch circuit, fysiek zwaar ook, omdat het zo warm was, was het echt afzien! In de kwalificatie, als je met nieuwe banden en weinig benzine rijdt, heb je heel veel te lijden in bocht 1 tot en met 5 door de hoge g-krachten. De race was niet wat we wilden, ondanks dat we nog steeds eerste in het kampioenschap staan. Na de tweede stint reed ik aan de leiding, reed mooi naar voren en anderen maakten fouten waardoor we aan de leiding kwamen. Die kon ik mooi consolideren. Ryan deed het ook erg goed: we reden aan de leiding totdat hij een lekke band kreeg, en vanaf dat moment kwam van het een het ander, vooral die 'brake test' van Montoya met 45 minuten te gaan. In mijn ogen was dat volledig met opzet, maar wij kregen de straf! Ontzettend vreemd, dat heeft ons het podium gekost en misschien wel de tweede plek. Jammer dat we dat niet hebben kunnen scoren. Later ging Montoya er zelf wel heel hard af. Karma, zullen we maar zeggen! We staan in ieder geval nog bovenaan, maar hadden wel graag wat meer punten willen pakken, ook voor de Endurance Cup, want door die lekke band konden we niet zoveel punten scoren na drie uur. Een 'medium race', maar we staan nog steeds eerste en daar bouwen we op door."

200907 IMSA Race Spengler
BMW-rijders Spengler en De Phillippi wonnen de GTD-klasse

De GTLM-klasse resulteerde in de overwinning voor Bruno Spengler en Connor De Phillippi, die voor het eerst dit seizoen wonnen. Na de laatste reeks pitstops kon De Phillippi de leiding overnemen en vervolgens de zege veiligstellen. De nummer 4-Corvette van Tommy Milner en Oliver Gavin eindigde als tweede, voor de andere BMW van Jesse Krohn en John Edwards. De Porsche van Tandy en Makowiecki startte vanaf de pole en leidde gaandeweg de race een aantal malen in de klasse, maar de Michelinbanden op de Porsches functioneerden slechter bij lagere temperaturen, waardoor de auto in de slotfase weer terugviel en als vierde eindigde. De andere Porsche met Laurens Vanthoor en Earl Bamber verloor al in de beginfase tijd toen Vanthoor na de start moest uitwijken voor meerdere prototypes die problemen hadden. Later kostte een probleem met de remmen tijd.

200907 IMSA Race GTD winner
GTD-zege voor de Meyer Shank Racing-Acura

Naast de winst bij de prototypes kon Acura ook de klasse-overwinning in de GTD-klasse vieren dankzij het Meyer Shank Racing-team en rijders Mario Farnbacher, Matt McMurry en Shinya Michimi. De Paul Miller Racing-Lamborghini van Bryan Sellars en Madison Snow voerde het grootste deel van de race de klasse aan, maar verloor in het laatste kwart van de race de leiding aan Farnbacher in de Acura. De Lamborghini werd als tweede geklasseerd, voor de Wright Motorsports-Porsche van Patrick Long, Ryan Hardwick en Jan Heylen.

200907 IMSA Race Schothorst
Een "bewogen weekeinde" voor Steijn Schothorst in de GRT-Lamborghini

Steijn Schothorst kwam voor het eerst sinds Daytona weer in actie met de Lamborghini Gallardo van GRT Grasser Racing Team. Hij werd als achtste geklasseerd en meldde: "We hadden een bewogen weekeinde. Snelste in de vrije training, maar in de kwalificatie hadden we een probleem met verglaasde remmen en een remklauw die aanliep, dus we kwalificeerden ons als vijfde, terwijl ik zeker weet dat de eerste rij en waarschijnlijk zelfs pole-position er voor mij in had gezeten. In de race dus als vijfde gestart, in mijn eerste stint de auto op P1 binnengebracht. Vanaf daar ging alles mis: de pitstop was niet goed, mijn teamgenoot kreeg de gordel niet goed vast waardoor we tijd verloren, ik geloof ruim 20 seconden. Daarna stapte mijn andere teamgenoot in, dat ging prima, en toen stapte ik weer in. Het ging heel goed, ik had de snelste raceronde in mijn stint en volgens mij ook de snelste gemiddelde stinttijd, maar toen kreeg ik een lekke band en moest opnieuw de pits in. Daarbij ging er iets mis waardoor de achterwielen draaiden terwijl de auto nog in de lucht stond, dus daarvoor kregen we een 'drive through'. Dat heb ik de eerste drie rondes niet gezien en natuurlijk werkte uitgerekend toen ook de radio niet, zodat we nóg een 'drive through' kregen voor het niet op tijd binnenkomen voor die eerste. Daarmee was er al niks meer te behalen, dus helaas niet het resultaat wat we hadden gehoopt. Positief is dat ik de snelste raceronde gereden heb en de snelste gemiddelde stinttijd. Qua snelheid zitten we erbij. Nu moeten we de foutjes er nog uit krijgen en dan ben ik zeker dat we meedoen voor de overwinning. Het was een bewogen weekeinde, maar wel leuk, zoals altijd!"
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet