DTM

DTM: Van der Linde met geslaagde strategie naar eerste overwinning

200906 DTM R2 Start
Slippery when wet: DTM-start op het TT Circuit Assen

Na het succes van Robin Frijns gisteren was het nu Sheldon van der Linde die zijn eerste DTM-overwinning kon vieren. In een turbulente DTM-race met safety-car-start, een safety-car-interventie en een rode vlag, gevolgd door een sprint van elf minuten, won de Zuid-Afrikaanse BMW-rijder dankzij een klassieke 'undercut': hij kwam al in de tiende ronde als een van de eerste rijders naar binnen voor een pitstop, kon daarna vrij rijden en kwam zo aan de leiding terecht toen alle rijders hun pitstop gemaakt hadden. Vervolgens reed hij de overwining naar huis. Robin Frijns eindigde als tweede, voor Audi-merkgenoten Müller, Duval en Rast.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Was het gisteren de weigerende auto van Jamie Green die voor wat vertraging zorgde, vandaag was het weer het probleem. Vanwege zware regenval was de baan zo nat, dat de voor 13.30 uur geplande start eerst verschoven naar 13.40 uur en vervolgens omgezet naar twee ronden achter de safety-car, waarna een reguliere staande start volgde. Daarbij kwam pole-sitter René Rast matig weg, terwijl Loïc Duval de leiding nam voor Frijns, Rast en Habsburg. In de zesde ronde kwam Kubica als eerste binnen voor een bandenwissel, vier ronden later gevolgd door Sheldon van der Linde, die na een teleurstellende kwalificatie slechts als 14e startte en gokte met een vroege stop.

200906 DTM R2 VDL
Van der Linde gokte goed met een vroege stop

Duval kon zijn aanvankelijke tempo niet volhouden, zodat Frijns dichter en dichterbij kwam. In de elfde ronde maakte Frijns de beslissende manoeuvre en nam de leiding over. Toen hij eenmaal de kop in handen had, reed Frijns snel weg bij de rest van het veld, waarmee hij een comfortabele marge wist op te bouwen. In de 22e ronde kwam Frijns binnen voor zijn stop, waarna hij net achter Van der Linde weer de baan op kwam. De Zuid-Afrikaan had met zijn geslaagde strategie de leiding weten over te nemen.

200906 DTM R2 Redflag

In de 23e ronde crashte de Zwitser Fabio Scherer bij Meeuwenmeer. Dat leidde eerst tot een interventie van de safety-car, maar omdat de schade zo groot was, besloot de wedstrijdleiding al snel, de race met de rode vlag te onderbreken. Met nog elf minuten en zeven seconden op de klok werden de auto's op het rechte stuk opgesteld. Na een klein kwartier volgde de herstart met een ronde achter de safety-car. Vervolgens bleef Van der Linde aan de leiding, voor Frijns en Müller, en zo bleef de volgorde tot aan de finish. Daarachter completeerden Duval, Rast, Glock, Habsburg, Wittmann, Eng en Auer de top tien.

200906 DTM R2 FRI
Opnieuw een podium voor Robin Frijns, die zich langzaam maar zeker tot titelkandidaat ontpopt
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet