Formule 1

Formule 1: Gigaverrassing: Gasly verslaat Sainz voor eerste zege in F1

Gasly beker champagne

De GP van Italië is uitgemond in een gigantische verrassingsrace. Een halve race lang leek de GP weer een zorgeloze demonstratierun van Hamilton, maar één momentje ontbrandde het vlammetje. Dat kwam van Kevin Magnussen, die zijn stilgevallen Haas op een niet-ideale plek parkeerde. Het ontketende een kettingreactie, die leidde tot een illegale pitstop van Hamilton, een crash van Leclerc, een rode vlag, een staande herstart en een strijd om de overwinning tussen Gasly en Sainz. De jonge Fransman hield stand onder de gigantische druk, en boekte zijn eerste zege in de Formule 1. Vorig jaar nog ingewisseld voor Albon bij Red Bull, heeft hij zijn eerste overwinning nog eerder binnen dan Albon zijn eerste podium. P2 is Sainz' beste resultaat ooit, maar had hij één rondje meer gehad, dan was dit zijn eerste overwinning geweest. Het speciale podium wordt compleet door Lance Stroll, met p3. Bottas komt niet verder dan p5, Hamilton eindigt als 7e en Verstappen valt uit.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Max aan de bak
Vorige week noemde Max Verstappen zijn race "saai", na weer een eenzame derde plaats. Vandaag mag hij aan de bak. Carlos Sainz en Sergio Perez voor hem ruiken hun kans op een podium en zullen zich meer op de Red Bull focussen dan op de Mercedessen vooraan.

Of Sainz het wil of niet, hij kan er bij de start weinig aan doen dat Valtteri Bottas zo slecht weg komt. Zo goed als Hamilton van zijn plek komt, zo laat lijkt Bottas te reageren. Sainz rijdt al tweede voordat ze bij de eerste chicane zijn. Verstappen komt slecht weg en wordt aan twee kanten voorbij gereden door Norris en Ricciardo. Norris gaat ook Perez voorbij en sluit aan achter Bottas. En ook dat is niet genoeg voor Norris: hij valt Bottas aan en pakt p3. Bottas denkt dat hij een lekke band heeft, en wordt daarna ook nog gepasseerd door Perez en Ricciardo.

Verstappen haakt dan aan, maar hij kan het op vermogen niet winnen van de Mercedes. Stroll achter hem heeft wel de Mercedes-kracht en hij haalt Verstappen ook nog in. P8 voor Verstappen – hij mag zeker aan de bak! Dat doet Verstappen meteen. Hij wordt in bocht 1 naar de buitenkant gedrukt, remt laat en wint p7 terug.

Drama Ferrari houdt aan
Alsof het rijden buiten de top 10 nog niet erg genoeg is, heeft Vettel al vroeg problemen. Na zes ronden begeven zijn remmen het. De Duitser schiet rechtdoor, door de piepschuimen blokken heen, en sukkelt zonder remmen terug naar de pits. Met Charles Leclerc gaat het niet veel beter. Hij rijdt zelfs achter Kimi Räikkönen, die in de Alfa met dezelfde motor rijdt.

McLaren houdt stand
Het mag geen verrassing zijn dat Lewis Hamilton al snel een gat slaat naar de McLarens, maar Bottas rijdt niet zomaar naar voren. Sainz slaat een gat naar zijn teamgenoot en lijkt vrij gemakkelijk stand te houden. Norris moet wel wat meer zijn best doen om Perez op gepaste afstand te houden. Achter de Brit ontstaat een treintje: Perez volgt binnen een seconde, Ricciardo zit binnen een seconde, Bottas zit vlak achter Ricciardo (maar komt ondanks zijn overmachtige krachtbon maar niet tot een inhaalpoging) en ook Verstappen volgt binnen een seconde. Gaat er iemand actie ondernemen, of is het wachten op de pitstops?

Het treintje lijkt een voordeel voor de slipstreamers, maar het nadeel is veel erger: de auto's worden veel te heet. En dus moeten veel rijders uit de slipstream komen, om hun auto's te koelen.

Na 20 ronden is de status nog ongewijzigd ten opzichte van na ronde 10. Maar Kevin Magnussen brengt daar verandering in. Zijn auto is kapot en hij denkt hem op een veilige plek te stoppen, vlak voor de pitstraat. Maar dat blijkt toch niet het geval. De wedstrijdleiding stuurt de safetycar de baan op en dus wordt het veld geneutraliseerd.

Lewis Hamilton

Hamilton en Mercedes in de fout
De safetycar lijkt hét perfecte moment voor iedereen om te stoppen. Het is dan ook geen verrassing dat Hamilton direct naar binnen komt voor nieuwe banden. Maar de rest rijdt door. Waarom? De pitstraat is gesloten, omdat Magnussen daar staat. Hamilton heeft dus een illegale pitstop gemaakt. Giovinazzi doet daarna hetzelfde. Daar gaan de stewards naar kijken.

De situatie wordt nog nijpender. Want de safetycar brengt het hele veld bij elkaar, maar eigenlijk wil ook iedereen nu stoppen. Dus áls de pitstraat open wordt gegooid, zal íédereen naar binnen willen. Dat gebeurt inderdaad. Sainz komt als eerste en Norris houdt de rest van het veld op om niet te veel plekken te verliezen. Het is topdrukte, maar chaos blijft uit. Dat doet Norris goed, want hij verliest geen plaats. De wedstrijdleiding buigt zich echter over deze actie.

Bottas profiteert wel, want hij gaat Ricciardo en Perez voorbij. Verstappen wint één plekje, van Perez.

Om de drukte compleet te maken, gaat de safetycar de volgende ronde van de baan af. Hamilton leidt het veld dus – maar een straf hangt boven zijn hoofd. De rest moet flink gas geven om aan te sluiten. Dat lukt.

Niet iedereen is gestopt, de mannen op harde banden zijn buiten gebleven. Dat levert een bijzondere rangschikking op: Stroll en Gasly rijden achter Hamilton, gevolgd door Leclerc, de Alfa's en Latifi. Sainz – virtueel tweede – rijdt achtste. De herstart is zo ook een onduidelijk gedoe. Sainz en Norris gaan snel voorbij Latifi. Bottas is de Williams ook zo voorbij. Ricciardo en Verstappen nog niet.

De onduidelijke situatie duurt niet lang, want na twee ronden maakt Charles Leclerc een serieuze klapper. Hij verliest zijn achterkant in de Parabolica en gaat op hoge snelheid rechtdoor hard en diep de bandenstapel in. Hij stapt gelukkig zelf uit, maar zal morgen wel spierpijn hebben.

Leclerc Ferrari-tribune

Rode vlag
De safetycar komt uiteraard op de baan voor de crash van Leclerc. Maar al vrij snel wordt de rode vlag uitgehangen. De schade aan de bandenstapels moet eerst gerepareerd worden, dan mag er weer geracet worden.

De rode vlag levert weer een aantal nieuwe spelelementen op. Hamilton krijgt zijn 10-seconden stop-and-go penalty (Giovinazzi ook), maar heeft nu de tijd om de wedstrijdleiding op te zoeken om uit te leggen dat hij er niets aan kon doen. Zijn argument: er staat geen stoplicht bij het begin van de pitstraat. Misschien kon Hamilton dit dus niet weten. On-boards laten echter zien dat hij twee borden met een kruis is gepasseerd. En bovendien moest het team dit weten.

Stroll, Gasly en Räikkönen hebben, na Hamiltons straf, virtueel de leiding. Zij waren niet gestopt, maar mogen tijdens de rode vlag hun banden wisselen. Een pitstop is dus niet meer nodig. Met nog 27 ronden te gaan, mogen zij dus gaan vechten om de overwinning. Dat Gasly en Räikkönen in een Italiaanse auto rijden, is een mooi extra element.

Als Sainz, Norris en Bottas nog op het podium willen komen, zullen zij dus ook in de aanvalsmodus moeten. De kans op een verrassende winnaar was zelden zo groot als nu – Bottas op p6 is de grootste kanshebber.

Verstappen gaat als elfde weer van start, maar krijgt twee plaatsen van Hamilton en Giovinazzi. De negende plek vraagt echter ook om wat inhaalgeweld. En wat te denken van Hamilton, die wordt teruggeworpen naar de allerlaatste plek?

Met alle auto's in de pitstraat, vindt er ook het nodige overleg plaats. Zo wil Mercedes een aantal beschadigde onderdelen aan Bottas zijn auto repareren, maar daar moet de FIA eerst toestemming voor geven. En zo hebben alle teams waarschijnlijk goede redenen om iets aan de auto's te veranderen.

Staande herstart
Omdat de show compleet te maken, wordt de race niet hervat met een saaie safetycar-start. Nee, het veld wordt door de safetycar terug naar de startgrid gebracht, voor een staande start. Hamilton en Giovinazzi doen nog mee aan deze herstart.

Lance Stroll komt slecht uit de herstartblokken en verliest drie plaatsen. Gasly en Räikkönen sluiten aan achter Hamilton, Stroll gaat rechtdoor in de tweede chicane, maar blijft vijfde achter Giovinazzi. Sainz en Norris houden Bottas achter zich. Sainz gaat in de aanval en gaat Stroll voorbij.

Na de ronde komt Hamilton binnen voor zijn straf en valt hij helemaal terug naar de laatste plek, een halve minuut achter de leider Gasly. Als Giovinazzi twee ronden later ook binnenkomt, heeft hij in ieder geval zijn teamgenoot geholpen: Räikkönen heeft op p2 4 seconden voorsprong op Sainz.

Max Verstappen

Einde wedstrijd Verstappen

Zo'n onvoorspelbare race als deze lijkt een buitenkansje voor Max Verstappen, maar hij zit dit weekend in de hoek waar de klappen vallen. Bij de herstart komt hij in het gedrang en valt hij terug naar p14. Na twee ronden stuurt hij zijn auto de pits in met technische problemen en moet hij uitstappen.

Sainz de snelste
Carlos Sainz rijdt derde, maar hij is sneller dan de twee mannen voor hem. Hij heeft het gat naar de veteraan voor hem zo gedicht. "Heb geduld", probeert zijn engineer nog, maar Sainz heeft Gasly in zijn vizier. Bovendien weet hij dat Räikkönen een fair racer is. Sainz gaat direct buitenom in de eerste chicane, Räikkönen geeft het precies genoeg ruimte, en Sainz pakt p2.

Lance Stroll heeft dat scenario voor zich zien afspelen, en hij gaat de volgende ronde ook het gevecht aan. Buitenom in de tweede chicane valt de Racing Point-coureur aan, ook hij krijgt minimaal genoeg ruimte van Räikkönen, en hij pakt p3. Räikkönen kan geen stand houden. Norris gaat hem ook voorbij. Bottas en Ricciardo doen het ook snel. Bottas heeft, net als in het eerste deel van de race, moeite om dicht achter zijn voorganger te rijden. Wederom kiest hij al snel voor koeling in plaats van de slipstream.

Hamilton aan de slag
Lewis Hamilton is veruit de snelste man op de baan. Met nog 15 ronden te gaan is hij aan de staart van het veld aanbeland. Hoe ver gaat hij nog komen? De eerste prooi heet Albon, maar hij lijkt al snel hetzelfde probleem te hebben als Bottas. De Mercedes is perfect afgesteld om het veld te leiden, maar niet om in te halen. Iets minder downforce en iets meer topsnelheid was nu wel lekker geweest. Het helpt dat Albon zelf in de fout gaat, de chicane niet haalt en de plek cadeau geeft. Russel is een gemakkelijkere prooi, Grosjean en Latifi kosten Hamilton ook weinig moeite. Räikkönen – inmiddels teruggevallen naar p10 – is ook een eitje, en zo is Hamilton weer terug in de punten.

Wie boekt zijn eerste zege?
Met Gasly op kop, Sainz op p2 en Stroll op p3, is het zo goed als zeker dat er vandaag iemand zijn eerste F1-zege gaat boeken. De grote vraag is: wie? Sainz blijft iets sneller dan Gasly, maar niet veel. De achterstand van 4 seconden loopt terug, maar niet heel snel. Met nog 10 ronden te gaan is het verschil 2,5 seconden. Gasly, die voor het eerst in zijn leven aan de leiding ligt. Sainz, die voor het eerst in zijn leven tweede rijdt, maar de overwinning in het zicht heeft. De zenuwen gieren door de cockpits en garages van AlphaTauri en McLaren.

Sainz

Met nog drie ronden te gaan, zit Sainz op 1,5 seconde. Hij kan maar net niet binnen die 1 seconde komen om DRS te pakken. De volgende ronde is er weer geen DRS. Sainz heeft nog één rondje. Hij wordt aangemoedigd door zijn engineer, en antwoord: "Ik wil deze overwinning, Tom!" Maar dat wil Gasly natuurlijk ook. Hij slingert over het rechte stuk om Sainz geen slipstream te geven. In de allerlaatste ronde heeft Sainz wel DRS, maar hij zit in de eerste bocht net te ver weg om in te halen. Richting de tweede chicane dan? Gasly heeft goede tractie en Sainz doet ook geen wanhoopsactie. Een slipstream richting de finish dan? Gasly slingert weer, maakt geen fout en boekt zijn allereerste overwinning in de Formule 1. Wat. Een. Race.

Gasly feest

Gasly uitzinnig
Elke F1-rijder is uitzinnig na zijn eerste overwinning – behalve Räikkönen misschien – maar Gasly's verhaal is nog wel extra bijzonder. Een jaar geleden gedegradeerd van Red Bull naar AlphaTauri, stijgt hij nu wekelijks boven zichzelf uit. En nog voordat Albon überhaupt op het podium heeft gestaan, heeft Gasly zijn eerste podium en nu ook zijn eerste overwinning te pakken. Dat alle rijders hem na de uitloopronde komen feliciteren, zegt genoeg.

"Het is ongelofelijk, ik besef me nog niet wat er is gebeurd. Het was zo'n crazy race. We hebben geprofiteerd van de rode vlag, maar de auto was ook gewoon heel snel, evenals de auto's achter mij. Er is zo veel gebeurd in 18 maanden. Het podium in Brazilië was speciaal, deze zege is helemaal niet te geloven. Ik heb er echt geen woorden voor. Dit team heeft me de kans gegeven om te debuteren, hielp me naar mijn eerste podium en nu naar mijn eerste overwinning."

Sainz hinkt op twee gedachten
De tweede plek is voor Carlos Sainz het beste resultaat uit zijn carrière. Maar de teleurstelling weegt zwaarder dan de trots. "Ahh, nog één rondje. Ik had nog één rondje nodig!", snikt hij bijna als hij over de finish komt. "Teleurgesteld met p2, wie had dat gedacht?", verzucht hij als hij is uitgestapt. "Ik had niet durven dromen om te strijden om de overwinning. In een normale race was ik tweede geworden, achter Lewis, dus deze plek hebben we echt op eigen kracht verdiend. Maar die rode vlag gooide alles overhoop. Ik knokte me terug van p6 naar p2, en eindigde vlak achter de leider. Daar mogen we trots op zijn." Het is zijn verstand aan het woord. Maar het gevoel baalt van de misgelopen overwinning.

Stroll maakt het plaatje compleet
Een bijzondere winnaar is altijd mooi, een compleet verrassend podium maakt het nog mooier. Dat plaatje maakt Stroll compleet, met het tweede podium uit zijn carrière. "Ik ben hier heel blij mee. Het was een paar jaar geleden dat ik op het podium stond. Het was zo'n crazy race. Bij de herstart had ik totaal geen grip en werd ik aan alle kanten voorbij gereden. Maar daarna kwam ik weer goed terug. De overwinning was niet ver weg, maar dit is een erg goed resultaat. En het is Pierre gegund, ik ben erg blij voor hem."

Bottas

Gemiste kans Bottas
Net buiten het podium eindigt Norris op p4 – toch een geweldig resultaat voor McLaren. Bottas op p5 is buitengewoon teleurstellend. Aangezien Hamilton nog oprukt naar p7 (achter Ricciardo) én de snelste raceronde pakt, profiteert Bottas eigenlijk niet van Hamiltons pech. Dit was zijn kans. En die laat hij liggen.

De laatste punten zijn voor Ocon, Kvyat en Perez.

Gasly juicht

Uitslag Grand Prix Italië
1. Pierre Gasly, 53 ronden
2. Carlos Sainz, op 0.415
3. Lance Stroll, op 3.358
4. Lando Norris, op 6.000
5. Valtteri Bottas, op 7.108
6. Daniel Ricciardo, op 8.391
7. Lewis Hamilton, op 17.245
8. Esteban Ocon, op 18.691
9. Daniil Kvyat, op 22.208
10. Sergio Perez, op 23.224

11. Nicholas Latifi, op 32.876
12. Romain Grosjean, op 35.164
13. Kimi Räikkönen, op 36.312
14. George Russel, op 36.593
15. Alex Albon, op 37.533
16. Antonio Giovinazzi, op 55.199

Max Verstappen,
Charles Leclerc
Kevin Magnussen
Sebastian Vettel
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet