Formule 1

Formule 1: Renault gaat in 2021 verder als Alpine

ocon

Renault heeft besloten om de naam van zijn F1-team om te dopen in Alpine. Na de successen in rally's en sportwagens maakt het Franse sportwagenmerk in 2021 dus zijn entree in de Formule 1.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Renault Sport

Het is niet de allereerste associatie van Alpine met de Formule 1. Eind jaren zestig was er al even sprake van een Alpine-deelname aan de hoogste formuleklasse, net zoals Fiat dat toen met Abarth van plan was. De Alpine A350 testte in 1968 nog wel op Zandvoort, met Mauro Bianchi aan het stuur, maar Renault trok de stekker uit het project toen bleek dat de Gordini-motor 100 pk tekortkwam op de Cosworth DFV.

In de jaren zeventig gebruikte Renault vervolgens een Alpine-werkpaard, de A500, om zijn F1-turbomotor te testen. Het ontwerp van André de Cortanze zag er sierlijk uit, maar 'le Laboratoire' was nooit een serieuze kandidaat voor deelname aan een Grand Prix.

Na vele rallysuccessen met de A110 maakte Alpine in de jaren zeventig naam met de Le Mans-sportwagens waarvan de A442B na enkele mislukte pogingen de 24 Uur van 1978 wist te winnen. Recent keerde Alpine terug in de sportscars door met hulp van Signatech het bestaande LMP2-chassis van ORECA in een nieuw jasje te steken.

De keuze om het F1-team een andere naam te geven komt van de nieuwe CEO van Renault, Luca de Meo. Ondanks alle nostalgie van hierboven ontkent De Meo dat geschiedenis de reden is om het F1-team aan Alpine te gunnen. De Meo ziet eerder de komst van Aston Martin als een aanleiding om het sportwagenmerk in het zonnetje te zetten.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet