DTM

DTM: Robin Frijns maakt in Assen droom van thuiszege waar

200905 DTM Frijns actie


Voor het eerst sinds 2 mei 2004, toen Christijan Albers op Estoril won, kwam er weer eens een Nederlander als winnaar van een DTM-race over de eindstreep. Voor eigen publiek maakte Robin Frijns de hooggespannen verwachtigen waar, passeerde de lange tijd leidende Loïc Duval, nam zo de leiding over en kwam tenslotte als winnaar over de eindstreep. Het is de eerste Nederlandse DTM-zege in 5.970 dagen. Duval kwam als tweede over de eindstreep, voor Müller, Rockenfeller en Rast. Jonathan Aberdein was beste BMW-rijder op de zesde plaats, voor Ferdinand Habsburg (WRT-Audi), Sheldon van der Linde en Timo Glock (beide BMW) en Robert Kubica (ART-BMW). Voor de Pool is het zijn eerste top-tienklassering in de DTM.

Tekst: René de Boer (vanuit Assen, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Een flinke regenbui na de kwalificatie zorgde aanvankelijk voor onzekerheid omtrent de bandenkeuze, maar mede door de wind droogde de baan relatief snel weer op, zodat alle rijders uiteindelijk op slicks vertrokken. Voorafgaand aan de start was er paniek, toen de Audi van Jamie Green niet weg kwam voor de formatieronde. De auto moest terug de pitstraat in geduwd worden, waarop de startprocedure werd afgebroken en er nog een formatieronde volgde.

200905 DTM Start
Start met Duval voor Habsburg, Frijns en Müller

Toen er eenmaal kon worden gestart, nam Loïc Duval vanaf pole de leiding, terwijl Robin Frijns naar de derde plaats terugviel achter de uitstekend gestarte Ferdinand Habsburg. Rockefeller reed kort op de vierde plaats voor Rast en Müller, maar verloor al vrij snel zijn positie aan Rast. In de tweede ronde passeerde Frijns Habsburg en heroverde zo de tweede plaats die hij bij de start was kwijtgeraakt. Op dat moment had Duval al een voorsprong van 1,3 seconden.

200905 DTM Startfoto

Marco Wittmann, vorig jaar winnaar van de zaterdagsrace in Assen, werd in de vijfde ronde bij Strubben in de rondte getikt door Fabio Scherer, die daarvoor een drive-through penalty incasseerde. In de 14e ronde kwamen de eerste rijders binnen voor hun pitstops: Eng, Auer, Glock en Newey. Twee ronden later stopte Duval en het begon licht te regenen, maar niet genoeg om regenbanden te laten monteren. Rast en Müller maakten in de 17e ronde hun pitstop, Frijns een ronde later en allemaal bleven ze op slicks. Nadat alle rijders hun stops gemaakt hadden, leidde Duval voor Frijns, Müller, Rast, Rockenfeller, Aberdein, Habsburg, Eng, Auer, Newey.

Frijns reed met een aantal snelle ronden het gat naar Duval dicht en plaatste in de 30e ronde een aanval. In Veenslang zette hij zijn auto naast die van de Fransman, hield het gas erop en passeerde Duval, waarmee hij de leiding overnam. Eenmaal aan de leiding kon hij gelijk enigszins wegrijden. Iets verderop had Rockenfeller het voordeel van iets versere banden, waarop hij de vierde plaats van Rast pakte. Zo bleef de volgorde tot aan de finish, met winst voor Frijns, gevolgd door Duval, Müller, Rockenfeller en Rast.

200905 DTM Frijns winner
Eerste Nederlandse DTM-winnaar sinds Christijan Albers in mei 2004

"Prachtig om hier mijn eerste overwinning binnen te halen, het had niet mooier kunnen zijn", zei Frijns. "De race had echter niet nog een ronde langer moeten duren, want mijn linker voorband was aan het eind wel heel slecht. Maar geweldig dat het nu eindelijk gelukt is. Ik was er al zo vaak dichtbij, maar om allerlei redenen lukte het niet. Hier nu voor eigen publiek winnen is heel gaaf."

Achter het Audi-kwintet eindigden de beide Zuid-Afrikaanse BMW-rijders Aberdein en Van der Linde op de zesde en zevende plaats. Daarachter eindigden Ferdinand Habsburg (WRT-Audi), Timo Glock en Robert Kubica (beide BMW), waarbij Kubica met zijn ART-BMW als tiende zijn eerste kampioenschapspunt in de DTM behaalde.

200905 DTM Aberdein
Aberdein was als zesde de best geklasseerde BMW-rijder


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet