Formule 1

Formule 1: Hamilton 'gewoon' weer op pole, Verstappen 5e

Hamilton voor Bottas

Mercedes heeft op Monza weinig last gehad van het verbod op de partymodus. Hamilton en Bottas waren maar liefst 8 tienden sneller dan de rest van het veld, waarbij de Brit zijn teamgenoot weer eens nipt versloeg. Het slipstreamfiasco van vorig jaar bleef uit, behalve in Q1, toen er weer geracet om baanpositie, maar iedereen elkaar uiteindelijk in de weg zat. Het grootste slachtoffer was Vettel, die op Monza met zijn Ferrari als 17e moet starten. Teamgenoot Leclerc deed het met p13 maar iets beter. Ferrari mag bijna blij zijn dat hier geen tifosi bij aanwezig zijn. Verstappen had het op dit powercircuit moeilijk – zoals ieder jaar eigenlijk. Hij kreeg geen slipstream van zijn teamgenoot en eindigde op p5, achter Sainz en Perez en maar nipt voor Norris en Ricciardo.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Mercedes

Tracklimits, tows en een hoop frustratie
De kwalificatie op Monza werd vorig jaar een fiasco, toen niemand op kop wilde rijden, iedereen wilde slipstreamen en uiteindelijk iedereen te laat kwam voor de vliegende ronde. Ook dit jaar wordt dit scenario verwacht en in Q1 begint de drukte al. Iedereen wil een tow – op sleeptouw genomen worden – door een voorganger en teamgenoten proberen elkaar te helpen.

Om het nog ingewikkelder te maken, zijn de baanlimieten in de laatste bocht streng. Vier wielen 1 millimeter over de lijn en de rondetijd van die ronde én die van de direct volgende (vanwege het voordeel van de hogere topsnelheid) wordt geschrapt. De ene na de andere rijder wordt bestraft.

Aan het einde van de sessie staat Albon net boven de streep (na een goede, maar geschrapte, ronde), Grosjean, Vettel, Giovinazzi, Russel en Latifi staan achteraan. En wederom is het een chaos. Al voor de laatste bocht in de opwarmronde zit iedereen op een hoopje – en dat met nog een minuut op de klok. Je zou denken: wacht even wat langer om een vrije ronde te krijgen. Maar ook in de outlap moet men een minimale rondetijd rijden – juist om zo'n fiasco te voorkomen. Dat werkt dus niet echt.

Op start/finish komt de hele bups tegelijk en er wordt zelfs geracet voor baanpositie – het lijkt wel een wedstrijd in plaats van kwalificatie. Räikkönen zit vlak achter Ocon, die kiest in de chicane nota bene de verdedigende lijn, en blokt de Fin. Die zit daarna in de slipstream, maar Ocon laat hem er natuurlijk niet voorbij. Wat een waanzin in de kwalificatie.

Door dit hele fiasco weet de hele achterhoede zijn tijd niet te verbeteren. Albon komt zo met de schrik vrij, Vettel haalt Q2 niet – en dat op Monza. Hij verwijt de Alfa Romeo's dat ze willen inhalen, maar waarschijnlijk verwijt iedereen elkaar van alles en is iedereen gefrustreerd.

Iets meer rust
In Q2 is het iets rustiger op de baan, met vijf auto's minder. Wederom is het druk, maar iedereen rijdt nu wel zijn eigen rondje. Renault heeft geen zin in de ongein en verkiest een vrije baan boven een slipstream, al heeft Ocon wel profijt van Ricciardo voor zich. Maar dat levert niets op; beide heren verbeteren hun tijd niet. Voor Ricciardo is dat niet erg, die staat toch in de top 10. Ocon blijft steken op p12.

Albon staat net als in Q1 op de wip, en komt wederom met de schrik vrij. Kvyat, Leclerc, Magnussen en Räikkönen verbeteren niet – Magnussen gaat diep door het grind. Leclerc op p13 maakt het treurige verhaal van Ferrari compleet. "Meer zat er niet in", aldus de Monegask. Voor het eerst sinds 1984 starten er geen Ferrari's in de top 10 tijdens hun thuisrace. Het is bijna maar goed dat er geen fans zijn.

Scherpst van de snede
Voor de topteams – Mercedes natuurlijk, maar ook McLaren, Racing Point en Verstappen – waren Q1 en Q2 nog niet zo spannend. Zij konden op eigen kracht wel door naar Q3. Maar nu gaat het erom. Zelfs Hamilton en Bottas zullen van de slipstream willen profiteren, in strijd om pole. Bij de kampioenen zijn de afspraken helder: bij de eerste poging mag Hamilton voorop, bij de tweede Bottas, maar de twee blijven zo ver achter elkaar dat er van een slipstream nauwelijks sprake is. Bij Red Bull krijgt Albon de eerste hulp, Verstappen de tweede.

Hamilton zit niet perfect in Bottas' slipstream, maar is wel de snelste: 0.053 sneller. Dat moet haalbaar zijn voor Bottas bij poging twee. Verstappen rijdt de 4e tijd, nipt achter Perez. Albon profiteert niet van zijn slipstream, want hij gaat in de laatste bocht over de lijn en zijn tijd wordt geschrapt.

Voor poging twee gaan de Mercedessen en Red Bull razendsnel naar buiten. Als de andere teams nog niet klaar zijn, gaan zij vast naar buiten om niet in de chaos te komen.

Bottas blijft ver achter Hamilton en profiteert dus niet van de slipstream. In sector 1 is Hamilton weer de snelste. Na sector 2 zit Bottas onder Hamiltons originele tijd, maar Hamilton is nóg een stuk sneller. Bottas pakt de voorlopige pole, maar kan daar niet lang van genieten. Hamiltons laatste sector is matig, maar hij houdt 0.069 over voor pole.

Max Verstappen kan ook niet profiteren van Albon, want hij houdt de afstand groot. En dat komt hem duur te staan. Verstappen verbetert zijn tijd niet, waar Carlos Sainz dat wel doet. De McLaren pakt p3, Perez houdt p4 en Verstappen moet genoegen nemen met p5. Hij start morgen naast Lando Norris. Albon komt niet verder dan p9, achter Ricciardo en Stroll, voor Gasly.

Uitslag kwalificatie GP Italië
1. Lewis Hamilton, 1:18.887
2. Valtteri Bottas, op 0.069
3. Carlos Sainz, op 0.808
4. Sergio Perez, op 0.833
5. Max Verstappen, op 0.908
6. Lando Norris, op 0.933
7. Daniel Ricciardo, op 0.977
8. Lance Stroll, op 1.162
9. Alex Albon, op 1.203
10. Pierre Gasly, op 1.290

11. Daniil Kvyat, 1:20.169
12. Esteban Ocon, 1:20.234
13. Charles Leclerc, 1:20.273
14. Kimi Räikkönen, 1:20.926
15. Kevin Magnussen, 1:21.573

16. Romain Grosjean, 1:21.139
17. Sebastian Vettel, 1:21.151
18. Antonio Giovinazzi, 1:21.206
19. George Russel, 1:21.587
20. Nicholas Latifi, 1:21.717
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet