Formule 1

Formule 1: Wisseling van de wacht bij Williams

frank-and-claire

In drie verschillende bekendmakingen heeft het team van Williams vandaag een wisseling van de wacht aangekondigd die het einde van een tijdperk betekent voor het team dat in 1977 werd heropgericht door Frank Williams. Kort samengevat stopt Claire Williams met haar taken als teambaas, trekt de familie Williams zich terug uit het team en treedt er een nieuw managementteam aan waarin ook oud-F3-coureur James Matthews zitting heeft.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto: Williams Racing

De GP van Italië van dit weekend wordt de laatste GP waarin Claire Williams als teambaas fungeert (officieel deputy team principal, omdat haar vader altijd in naam de teambaas is gebleven). Claire Williams nam de functie aan in 2013, nadat ze eerder marketing- en communicatietaken voor het team vervulde. Wie haar opvolger wordt, moet het team nog bekendmaken.

Vervolgens liet Williams Racing weten dat de hele familie Williams zich terugtrekt uit het team. Dat betekent dat Sir Frank Williams nu echt met pensioen gaat en dat zijn kinderen ook aan een nieuw leven beginnen.

Daarmee komt een einde aan een F1-tijdperk dat in 1969 begon met de Brabhams die Williams onder de noemer Frank Williams Racing inzette voor Piers Courage en Dick Attwood. In 1970 verloor Williams zijn vriend Courage tijdens een tragisch avontuur met het Dallara-chassis van de Italo-Argentijnse constructeur Alejandro de Tomaso. Met privé-Marches en de eenmalige Politoys ging Williams toch verder, waarna het team zijn eerste echt eigen chassis een commerciële naam gaf: ISO-Marlboro.

Vanaf 1974 ploeterde Williams voort als Frank Williams Racing Cars en verschenen de eerste raceauto's op de baan die daadwerkelijk Williams werden genoemd. In 1976 raakte de Canadese miljardair Walter Wolf bij het team betrokken, wat leidde tot de hernoeming in Wolf-Williams, totdat Wolf zelf verderging en de boedels van Williams en Hesketh samenvoegde in zijn eigen team Walter Wolf Racing, dat met Jody Scheckter in 1977 zijn debuutrace won.

Frank Williams begon in hetzelfde jaar opnieuw en richtte samen met ontwerper Patrick Head Williams Grand Prix Engineering op. Het team bracht aanvankelijk een March voor de Belg Patrick Neve op de baan, maar toen Head zijn eigen auto's ging ontwerpen, ging het snel. De eerste overwinningen volgden al in 1979, dankzij de fameuze FW07, een van de succesvolste F1-auto's aller tijden. Momenteel staan er 114 GP-zeges, 128 pole positions en 133 snelste ronden op naam van Williams Grand Prix Engineering. Bij elkaar opgeteld leidden die tot negen constructeurstitels en zeven rijderstitels.

In de derde bekendmaking die later op de dag volgde, maakte het team dat Williams Grand Prix Engineering vanaf nu wordt geleid door een driemanschap. Twee directieleden zijn de oprichters van de nieuwe eigenaar Dorilton Capital: Matthew Savage en Darren Fultz. Het derde directielid is James Matthews, momenteel directeur van het Londense financieel adviesbureau Eden Rock Group, genoemd naar het gelijknamige luxehotel op het eiland St. Barts, dat in bezit is van de familie Matthews.

Matthews reed (en won) in het Britse F3-kampioenschap in de jaren negentig. In 1994 werd hij kampioen in zowel de Formule Renault Eurocup en Formule Renault UK. Matthews kent de racewereld dus goed. Van huis uit zelfs, want zijn vader David Matthews was getrouwd met Anita Taylor, die zelf ook racete en de zus was van Trevor Taylor. Taylor was ooit bij Lotus de teamgenoot van Jim Clark en een tijdgenoot van Frank Williams. Het is waarschijnlijk dat Williams en Matthews Sr elkaar al sinds de jaren zestig kennen. Matthews Sr is van adel en grootgrondbezitter in Schotland.

Matthews Jr, wiens vermogen in de miljarden wordt geschat, is in society-kringen nog veel bekender als de echtgenoot van Pippa Middleton, de zus van de kroonprinses van Engeland, die op het huwelijk van prins William en Kate Middleton de show stal met haar strakke bruidsmeisjesjurk.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet