GT

GT: Indy Dontje twee keer tweede in GT World Challenge America Elkhart Lake

200831 SRO America Acura
De Racers Edge Motorsports-Acura van Blackstock/Hindman won beide races

De GT World Challenge America powered by AWS was het afgelopen weekeinde te gast op het circuit Road America in Elkhart Lake. Ondanks de fraaie locatie met zijn rijke historie was de belangstelling voor een trip naar de staat Wisconsin niet al te groot, want er stonden slechts zes GT3-auto's aan de start.Twee GT2's uit de GT Sports Club, die hun eigen wedstrijd reden, brachten het totaal op acht. Wel was er een Nederlandse deelnemer bij. Ditmaal niet Jeroen Bleekemolen, die temidden van 156 auto's startte in de zes-uursrace op de Nürburgring, maar wel Indy Dontje, die samen met Russell Ward in de Winward-Mercedes in beide wedstrijden als tweede eindigde. Het Racers Edge Motorsports-team was met de Acura van Trent Hindman en Shelby Blackstock oppermachtig en won beide races.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: SRO

In de eerste wedstrijd startte Indy Dontje vanaf de pole-position, maar moest al snel zijn meerdere erkennen in Shelby Blackstock met de Racers Edge-Acura. Kort na de start was er een bizar incident tussen de beide DXDT-Mercedessen, toen David Askew in de rondte ging en daarbij uitgerekend de andere auto van het team met George Kurtz aan het stuur raakte. Vooraan reden Blackstock en Hindman onbedreigd naar de overwinning. Indy Dontje en Russell Ward eindigden op 40 seconden als tweede. De derde plaats was voor de Wright Motorsports-Porsche met Fred Poordad en Max Boot.

In de tweede race wonnen Hindman en Blackstock opnieuw zonder problemen, hun derde overwinning op rij. De Winard-Mercedes van Indy Dontje en Russell Ward startte als vijfde, maar het duo reed een goede inhaalrace en werd beloond met de tweede plaats. De DXDT-Mercedes van Geroge Kurtz en Colin Braun eindigde als derde.

200831 SRO America Dontje
Indy Dontje en Russell Ward eindigden met de Winward-Mercedes beide malen als tweede

"We beschouwden dit weekeinde vooral als een gelegenheid om Winward Racing en Russell klaar te maken voor het GT3-avontuur dat we volgend jaar willen gaan doen", vertelde Indy Dontje. "Het ging eigenlijk boven verwachting, ondanks dat we nog wel met de oude variant van de Mercedes-AMG GT3 rijden, dus niet met de voor dit jaar nieuwe Evo-updatekit. In de kwalificatie behaalden we de pole-position voor race één en Russell zette een heel goede tijd voor race twee, alleen was dat niet genoeg om mee te strijden voor de top drie, maar wel een heel goede prestatie van hem. Op zaterdag in de eerste race startte ik vanaf pole. De Acura kon ik helaas niet houden: die is heel snel op het rechte stuk. De 'balance of performance' ligt hier een beetje uit elkaar, wat wel jammer is, want de rest van het veld ligt wel goed bij elkaar. Russell reed vervolgens een heel goede stint en hield onze tweede plek vast. In race twee had Russell een goede start en wist mooi te consolideren. Ik was gebrand om de prijs voor de snelste raceronde te behalen. Dat lukte, voor mij een goed gevoel. In deze race waren we ook sneller dan de Acura, maar die was al te ver weg en er was ook geen safety-car om het veld weer bij elkaar te brengen. Het was voor ons al met al een heel goed weekeinde, vooral voor de jongens om de GT3 te leren kennen. Ik blijf nog even hier: ik vlieg nu naar Houston waar het team is gevestigd. Daar blijf ik drie dagen en dan vlieg ik donderdag naar Atlanta voor de IMSA Michelin Pilot Challenge, waar we weer met de GT4 rijden, een vier-uursrace op Road Atlanta."

Over Road America, waar hij voor het eerst reed, was Indy Dontje bijzonder enthousiast: "Wát een baan! Het is een soort Nordschleife in het klein, niet normaal hoe vet dit circuit is. Geen ruimte voor fouten, dat maakt het bijzonder uitdagend!"

200831 SRO America start
Niet de eeeste startgroep, maar het hele veld: acht auto's als gecombineerd totaal van GT World Challenge en GT Sports Club
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet