V8 Supercars

Supercars: Whincup 2 – McLaughlin 1 in Townsville

Voor de eerste wedstrijd in Townsville behaalde Jamie Whincup zijn 88e pole met de Red Bull Team Holden Commodore ZB. Ook de tweede schreef hij op zijn naam en in de titelstrijd begint Whincup zich als een serieuze concurrent voor Scott McLaughlin te ontpoppen. McLaughlin schreef dit weekend de derde en laatste wedstrijd op zijn naam. Een slechte kwalificatie voor R19 leverde McLaughlin alsnog een zevende plek op.

Whincup
Inhaalslag van Jamie Whincup in Townsville.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Shel V Power Racing/Kelly Racing/PR

Whincup 2 – McLaughlin 1 in Townsville
Met een voorsprong van ruim zeven seconden op de Tickford Mustang van Cameron Waters schreef Whincup de eerste wedstrijd dit weekend op zijn naam. Whincup had een perfecte start terwijl David Reynolds niet echt goed wegkwam. Chaz Mostert profiteerde onmiddellijk hiervan. De titelkansen van Whincup's teamgenoot Shane van Gisbergen liepen na een incident met Anton de Pasquale in de eerste ronde al direct averij op. Bij dit incident waren meerdere auto's betrokken en SVG kwam uiteindelijk als 19e over de streep. McLaughlin kwam met een beschadigde achterkant ook niet ongeschonden uit de strijd maar kon op zijn minst de wedstrijd continueren. In de achtste ronde ging McLaughlin overigens als eerste voor drie nieuwe verse banden naar binnen.

Chaz Mostert(Walkinshaw Andretti Holden) ging in de 16e ronde voor vier nieuwe banden naar binnen terwijl Whincup één ronde later volgde. Hoewel Whincup zijn voorsprong langzaam wist te vergroten bleef Mostert continue supersnelle ronden op de klokken zetten.

Op een gegeven moment bedroeg het verschil slechts minder dan een seconde maar Mostert wist tegen een snel opkomende Cameron Waters in Turn 11 geen stand te houden en moest zijn tweede positie definitief aan de Tickford Mustang-rijder prijsgeven.

2020 Waters 2 Sterk optreden van Cameron Waters dit weekend.

Hoewel Whincup deze wedstrijd met een flinke voorsprong won was het geen gemakkelijke wedstrijd. Jamie Whincup: " Ik bleef over de boordradio schreeuwen om een pitbord uit te hangen. Vervolgens zag ik de finishvlag niet goed. Ik zag hem eigenlijk wel maar wist niet of het wel voor mij was. Ik herinnerde mij alleen dat de oude man altijd zei om door te blijven gaan. Wij veranderden de podiumpresentatie in Darwin vanwege Covid-19 maar dit moet gewoon weer in de pitlane gebeuren." Whincup parkeerde zijn auto één ronde na de finish in Boundary Street overigens. "Wij gebruikten slechts drie banden. Denk dat we er eigenlijk maar twee gebruikt hebben. Als je je kans moet grijpen moet je dit doen" aldus Whincup. Voor McLaughlin zat er uiteindelijk nog een zevende plek in.

2020 Waters
Cameron Waters. Man van de toekomst.

Whincup wint R20. Dubbelpodium voor Red Bull Team Holden
Ook de tweede wedstrijd vandaag kwam op naam van Jamie Whincup te staan. Scott McLaughlin had wederom een slechte kwalificatie voor deze wedstrijd maar wist zich vanaf een 13e startplek naar P6 op te werken. Maar evenals in de eerste wedstrijd op zaterdag was Whincup ook vandaag weer dominant en reed vrijwel alle 39 ronden aan de leiding. Een sterk rijdende Chaz Mostert eindigde op drie seconden achterstand als tweede terwijl SVG met een derde plek Red Bull Team Holden een dubbelpodium bezorgde. Cameron Waters eindigde als vierde.

Voor SVG was McLaughlin in de 28e ronde een gemakkelijke prooi en twee ronden later ging de Nieuw Zeelander met Nederlandse roots op identieke wijze aan James Courtney in de Mustang voorbij. In de 34e ronde moest ook Cameron Waters er definitief aan geloven en kon SVG revanche voor zijn magere resultaat in R19 nemen. Uiteindelijk beschikte SVG op de finish over een achterstand van 13.1169 secs. op winnaar Jamie Whincup. Nick Percat eindigde in een Holden Commodore als vierde.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet