IndyCar

Indycar: Sato-san spektakel op Gateway. 50e Indycar zege Dixon. VeeKay P6

De eerste wedstrijd op Gateway begon met een startcrash waarbij zes auto's betrokken waren. Voor Ed Carpenter, Zach Veach, Alexander Rossi en Marco Andretti was de wedstrijd direct over. De wedstrijdleiding zag Oliver Askew en Alex Palou als de hoofschuldigen die hiervoor ook bestraft werden. In de slotfase zorgde Indy 500 winnaar Takuma Sato voor een geweldig spektakel maar slaagde er niet in om Scott Dixon ditmaal te verslaan. Voor Dixon betekende het een andere mijlpaal in zijn Indycar-carriere. Zijn 50e Indycar-overwinning. Op de eeuwig durende ranglijst bezet Dixon nu samen met A.J. Foyt de derde plek!!


2020 Start 1
Nog voordat het licht op groen sprong ging het al fout. Pagenaud en Rossi zijn de eerste slachtoffers.


Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

2020 Start 2
De kop zet zich in beweging. De staart haakt in elkaar.

Sato-san spektakel op Gateway.50e Indycar zege Dixon. VeeKay P6
Direct een startcrash waarbij teveel mensen te vroeg op het gas gingen. Nog voordat de wedstrijd gestart werd moest er al geneutraliseerd worden. Bij de crash waren de Andretti-coureurs Marco Andretti, Alexander Rossi en Zach Veach betrokken evenals Ed Carpenter en Simon Pagenaud. In totaal waren er zes auto's bij betrokken. Alexander Rossi vergeleek hetzelfs met de iRacing wedstrijd op Michigan eerder dit jaar. Zo werd fictie ineens werkelijkheid. Alex Palou en Oliver Askew werden voor dit incident wel door de wedstrijdleiding bestraft.

2020 Start 3
En toen was er een echte start met Power aan de leiding.

Sato viel na de herstart naar de achtste plek terug. Daarna luidde de volgorde Power, O'Ward, Dixon, Ericsson, Harvey, Newgarden, Herta, Sato,VeeKay en Conor Daly. Marcus Ericsson begon in de 29e ronde wel wat druk op zijn teamgenoot Scott Dixon uit te oefenen. Pagenaud kon nog in 19e positie op twee ronden achterstand nog wel zijn weg vervolgen maar kwam al snel naar binnen voor verse Firestones en een afstelling. Uiteindelijk moest Pagenaud de strijd staken. Het betekende zijn eerste DNF sinds Long Beach 2018.

De enige die duidelijk van het Palou/Askew profiteerde was Rinus VeeKay die direct vijf posities winst maakte en in de 50e ronde voor zijn eerste reguliere stop naar binnenkwam waarbij geen veranderingen aan de auto werden aangebracht. In de 61e ronde kwam polesitter Will Power voor zijn eerste reguliere stop naar binnen maar verloor daar eigenlijk relatief veel tijd.Daarna namen de Ganassi Dallara Honda's van Dixon en Ericsson kortstondig de leiding. Na de reguliere stops voerde Arrow McLaren SP-coureur Pat O'Ward het veld aan met daarbij wat rugdekking van Oliver Askew die zich op één ronde achterstand bevond.


2020 Will Power
Slechte dag voor Will Power.

Regen
VeeKay profiteerde duidelijk na zijn reguliere stop door nog eens drie posities te winnen en vervolgens bij Penske-coureur om de vijfde plek in de achtervolging ging. In de 97e ronde ging VeeKay voor zijn tweede stop naar binnen en liet geen veranderingen aan de afstelling aanbrengen. Daarna bevond VeeKay zich op P17. In de 108e ronde moest de wedstrijd vanwege regen geneutraliseerd worden. In tegenstelling tot de beelden van de andere auto's verklaarde VeeKay geen druppeltje nattigheid gezien te hebben dit in tegenstelling tot de camerabeelden van O'Wards auto.

Bij deze neutralisatie bedroeg de volgorde O'Ward, Dixon, Ericsson, Rosenqvist., Sato, Ferrucci, Herta, Kanaan, Kimball en Palou die veel terrein had goed gemaakt na de openingscrash.

2020 VeeKay 2
Zesde plek voor VeeKay. Uitstekend gedaan.


Sato ontbrand in slotfase
Na de herstart in de 122e ronde nam Pat O'Ward opnieuw de leiding gevolgd door Dixon, Herta, Ferrucci, Sato, Kanaan, VeeKay, Rosenqvist en Kimball. Will Power kwam in de 136e ronde voor een lekke band naar binnen en viel daardoor naar P17 terug. Na de regenneutralistie had VeeKay twee posities verloren en bevond zich op P8. In de 150e ronde maakte VeeKay zijn allerlaatste stop.

In de 162e ronde kwamen zowel Dixon als O'Ward voor hun allerlaatste stop naar binnen waarbij het team van Ganassi duidelijk Arrow McLaren SP versloeg en Dixon nog voor O'Ward weer terug op de baan kwam. Beiden op P5 en P6.

Ondanks een wiel wat bij zijn laatste stop niet goed kwam ging Takuma Sato direct bij O'Ward in de aanval. Met nog amper 21 ronden te gaan was Sato-san volledig ontbrand. Met nog 14 ronden te gaan bedroeg de volgorde Dixon, Sato, O'Ward, Herta, Ericsson, VeeKay en vier ronden later zette de Japanner de aanval op Dixon in maar slaagde er niet meer in om de Nieuw Zeelander van de zege af te houden. Met deze zege is Dixon duidelijk op weg naar een zesde titel!Voor VeeKay met een perfect opgezette auto en een zesde plek algemeen. Tevens bezet de Nederlander voorlopig P1 in de rookiestandings.

Scott Dixon
Scott Dixon nu al een legende.

Uitslag
1. Scott Dixon Dallara Honda 200 ronden
2. Takuma Sato Dallara Honda 200 ronden
3. Pat OWard Dallara Chevrolet 200 ronden
4. Colton Herta Dallara Honda 200 ronden
5. Marcus Ericsson Dallara Honda 200 ronden
6. Rinus VeeKay Dallara Chevrolet 200 ronden
7. Ryan Hunter Reay Dallara Honda 200 ronden
8. Felix Rosenqvist Dallara Honda 200 rondnen
9. Tony Kanaan Dallara Chevrolet 200 ronden
10.Conor Daly Dallara Chevrolet 200 ronden
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet