IndyCar

Indycar: Teleurstellende Indy 500 voor VeeKay en ECR Racing. Indy 500 veteranen stelen de show! Sato winnaar

Slechts acht rookies slaagden er in de 104 edities van de Indy 500 in om deze prestigieuze wedstrijd op  hun naam te schrijven. De laatste was Alexander Rossi in 2016 met het team van Andretti. De voorlaatste was Graham Hill in 1966. De kansen dat een rookie de Indy 500 op zijn naam zou schrijven zijn statistisch gezien dus minimaal. Ervaring is bepalend op de Speedway. In de einduitslag kwam het dit jaar andermaal weer tot uiting. De Indy 500 veteranen Scott Dixon en Takuma Sato zorgden in de slotfase voor een wervelende show. Voor Takuma Sato betekende het na 2017 zijn tweede Indy 500 zege. VeeKay zat er zeker goed bij, maar een foutje bij één van de vele pitstops zorgde ervoor dat hij als 20e over de finish kwam.

2020 Top 3 finish
Wat een trieste aanblik. De finish van de 104e editie van de Indy 500 met Takuma Sato als winnaar.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

Teleurstellende Indy 500 voor VeeKay en ECR Racing. Indy 500 veteranen stelen de show!!Sato wint
Voor Rinus VeeKay werd het een 'character building' voorstelling op de Brickyard. De Nederlander speelde in de openingsfase een sterke rol, maar het bijna afslaan van zijn motor en het raken van één van zijn teamleden bij een pitstop kostte hem een goede klassering. Respect voor voormalig Marlboro Masters winnaar Takuma Sato en Scott Dixon. Veertigers die de 104e editie van de Indy 500 beheersten en waarvan de rookies nog veel kunnen leren. Met een zesde plek was Pat O'Ward van McLaren SP de beste rookie. De rookie class van dit jaar ging flink de fout in. Kellett crashte in de 83e ronde, vervolgens was het in de 92e ronde de beurt aan Oliver Askew die eigenlijk het slachtoffer van Conor Daly's fout werd. Alex Palou crashte in de 121e ronde. VeeKay deed op de baan alles goed, maar de foute pitstop elimineerde zijn kansen op een goede klassering. Maar ook het Penske Team maakte dit jaar weinig indruk.

Start 2
Start van de 104 editie van de Indy 500.

Openingsfase
Viervoudig Indycar kampioen Scott Dixon nam voor de vijfde maal in zijn carriere met een superstart de leiding in de 104e editie van de Indy 500. Voor Ed Carpenter was de Indy 500 al over nog voordat hij begonnen was. Na contact met Zach Veach raakte Ed de muur.

Al na vijf ronden kwam de eerste neutralisatie nadat bij James Davison een afgebroken wiel exploderend de pitlane inrolde. VeeKay moest bij de start één positie prijsgeven. Na vijf ronden bestond de Top 5 uit Scott Dixon, Ryan Hunter Reay, Takuma Sato, Marco Andretti en VeeKay.

Achter VeeKay volgden James Hinchcliffe, Alexander Rossi, Spencer Pigot, Marcus Ericsson en Graham Rahal. VeeKay was in de openingsfase de enige Chevrolet-coureur in de Top 12. Pat O'Ward, de tweede Chevrolet-rijder bevond zich in dertiende positie en Fernando Alonso in 26e. Zowel Will Power als Oliver Askew kwamen gedurende deze neutralisatie voor brandstof naar binnen

Bij de herstart reden James Hinchcliffe, VeeKay en Alexander Rossi driebreed en de Nederlander moest zijn vijfde positie aan de Canadees prijsgeven. Ook in het duel met Alexander Rossi moest VeeKay in de 16e ronde zijn positie prijsgeven. Geen schande tegenover de mannen met zoveel meer ervaring op de ovals. Inmiddels was Santino Ferrucci aan een opmars richting Top 10 begonnen. De Amerikaan bevond zich al in 15e positie.

2020 Toeschouwers Hoe triest is dit? Buiten de poort proberen de fans toch nog een glimp van hun geliefde sport op te vangen...

De tweede neutralisatie volgde in de 24e ronde toen Marcus Ericsson hard de muur raakte. In de 27e ronde kwam vrijwel het gehele startveld voor de allereerste stop naar binnen. Dixon kwam als eerste terug de pits uit. VeeKay viel in deze fase naar de twaalfde plek terug.

Bij de tweede herstart nam Penske-coureur Simon Pagenaud direct de leiding van Oliver Askew over. Daarachter volgden Will Power, Charlie Kimball, Helio Castroneves, JR Hildebrand en Alexander Rossi. VeeKay won snel vanaf P14 vijf posities terug.

Saillant detail. In de 34e ronde wisselden de kaarten tussen Honda en Chevrolet teams. Maar liefst vijf aangedreven Chevrolet-bolides in de Top 5. In de 38e ronde ging VeeKay met Chevrolet-collega JR Hildebrand de strijd om de achtste positie aan. In de 45e ronde maakte een aantal mensen een reguliere stop, waardoor Scott Dixon weer opnieuw aan de leiding kwam. In de 47e ronde bedroeg de volgorde Dixon, Rossi, VeeKay, RHR, Sato, Andretti, Ferrucci, O'Ward, Hinchcliffe, Newgarden. 51e ronde: Veekay bevond zich in derde positie in een sandwich van maar liefst vier voormalige Indy 500 winnaars.

2020 VeeKay pitstop
Bij de pitstop in de 63e ronde ging het fout voor VeeKay.

VeeKay miste bijna zijn pit in de 63e ronde, liet bijna de motor afslaan en viel naar de 29e plek terug. Omdat VeeKay bijna één van zijn crewleden omver reed kreeg hij tevens een stop and go penalty opgelegd. Inmiddels begon Alexander Rossi opvallend brandstofbesparend te rijden. De Penske-teamgenoten Simon Pagenaud en Helio Castroneves zaten duidelijk op dezelfde strategie.

De derde neutralisatie kwam in de 85e ronde toen Dalton Kellett de muur raakte, waardoor Fernando Alonso na een matige voorstelling in de beginfase ook nog eens een ronde achterstand opliep. Kellett gaf achteraf toe veel te ongeduldig bij de herstart geweest te zijn.

Direct bij de herstart in de 91e ronde spinde ECR-coureur Conor Daly en raakte daarbij rookie Oliver Askew. Een harde klap. Askew reed in de openingsfase zelfs nog vier ronden aan de leiding. Geen beste dag voor Ed Carpenter Racing op de Speedway. Daly erkende achteraf dat het zijn fout was dat hij één van de curbs raakte waarbij hijzelf en Askew werden uitgeschakeld.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet