Formule 2

Formule 2: Dubbele winst in droomweekend voor MP Motorsport, Matsushita van P18 naar P1 in hoofdrace, Drugovich oppermachtig in sprintrace op Barcelona

matsushita

MP Motorsport uit Westmaas heeft een absoluut droomweekend meegemaakt op Barcelona: de overwinningen in beide F2-races gingen naar coureurs van MP. Nobuharu Matsushita had weliswaar een dramatische kwalificatie beleefd en moest de hoofdrace van de 18e plek starten, maar voortreffelijk bandenmanagement, een gelukkige safety car en een staaltje geweldig opportunistisch racen tilden de Japanse routinier in de slotfase naar P1. Zijn teamgenoot Felipe Drugovich startte de sprintrace vanaf de eerste rij, was het beste weg en reed het hele veld vervolgens compleet los.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Dutch Photo Agency

Klassementsleider Callum Ilott werd daarentegen de grote verliezer van de hoofdrace, nadat hij op twee derde van de raceafstand de wedstrijd compleet in de zak had. De Britse Ferrari-junior lag zelfs alweer P1 vóórdat doorrijders Schumacher, Mazepin en Matsushita hun pitstop hadden kunnen maken – en precies op het moment dat zij naar binnen wilden gaan, veroorzaakte een gestrande Giuliano Alesi (HWA) na een tik van Sean Gelael (DAMS) een wel heel nuttige safety car.

BAR GP DL-6035

Ilott en zijn rivaal Shwartzman doken weliswaar óók naar binnen voor een tweede stop om zo de beschikking te hebben over hetzelfde zachte rubber als de doorrijders, maar hun voorsprong was in rook opgegaan. Een ronde later ging Felipe Drugovich alsnog naar binnen, toen MP Motorsport doorhad wat de rest van de vroege stoppers had gedaan. Dat kostte de Braziliaan een podiumpositie, maar de MP-coureur kon de sprintrace wel vanaf de eerste rij starten. Alleen Tsunoda durfde buiten te blijven en hield de kop vast toen de groene vlag weer zwaaide.

BAR GP DL-7936

Ilott lag tweede achter Tsunoda, maar delfde voortdurend het onderspit in het geduw en getrek achter de Japanner: steeds koos hij de verkeerde plek, zodat niet alleen Matsushita, maar daarna ook Shwartzman en Zhou hem passeerden. Na afloop ontplofte Ilott welhaast van frustratie. Een tweede safety car vanwege een crash van Roy Nissany hielp Matsushita op weg naar nog maar één rondje onder groen, dat de Japanner van MP probleemloos aflegde. Het was een miraculeuze overwinning van de routinier, die het hele seizoen de kwalificatie maar niet voor elkaar krijgt en nu ook weer als 18e was gestart. Zijn bandenmanagement in de eerste stint bracht hem ver naar voren, waarna die eerste neutralisatie op exact het juiste moment viel...

BAR GP DL-8264

De sprintrace ging van start zónder Sean Gelael, die een paar bochten voor het einde tot stilstand was gekomen en niet meer zelf uit de auto kon komen. Het bleek dat de Indonesische F2-veteraan een scheurtje in een ruggenwervel had opgelopen. Hij is voorlopig uitgeschakeld voor actie voor DAMS. Bij de start was Drugovich vanaf de eerste rij beter weg dan poleman Ghiotto, en na vier ronden had de MP-man al een gat van bijna vier seconden geopend op de Italiaanse routinier. Achter Ghiotto volgden Ilott, Schumacher, Zhou, Tsunoda, Matsushita en Shwartzman.

BAR GP DL-8710

Al na tien ronden begonnen de eerste auto's tegen bandenproblemen aan te lopen: bij sommigen zakten de rondentijden met twee seconden in, Louis Delétraz was op P9 de eerste die posities ging verliezen. Terwijl Ghiotto terugviel in de greep van Ilott, vergrootte Drugovich zijn voorsprong naar zes seconden. Een paar ronden later was dat al acht seconden, nu zich een treintje vormde achter de Italiaan. Omdat Ilott er niet in slaagde om Ghiotto te passeren, kreeg hij juist de druk van Schumacher te verduren.

BAR GP SR-1456

In de 20e van 26 ronden begonnen diverse mannen buiten de top-tien te gokken op verse banden, in de hoop op een late safety car. Ook Shwartzman zat daarbij, nadat hij plekken begon te verliezen. Bij Ilott was intussen het beste van de banden af: Schumacher en Tsunoda gingen erlangs. Matsushita schoof ook door ten koste van Zhou, die zich zó hard verremde dat hij zijn band lekreed. Daardoor schoven Lundgaard en Mazepin de top-acht binnen. In de ronden moest Ilott ook nog Matsushita, Mazepin, Piquet en Lundgaard voorbijlaten. De laatste actie ging echter buiten de baan om, zodat Ilott nog wel de achtste plaats terugkreeg. Vooraan ging Drugovich intussen over de finish met dik negen seconden voorsprong, na een volkomen dominante wedstrijd.

F2, Barcelona, 15-16 augustus 2020

Race 1
1. Nobuharu Matsushita - MP Motorsport - 35 ronden, 1'02'14"783
2. Robert Shwartzman - Prema - 1"599
3. Guanyu Zhou - UNI Virtuosi - 6"166
4. Yuki Tsunoda - Carlin - 7"796
5. Callum Ilott - UNI Virtuosi - 7"954
6. Mick Schumacher - Prema - 8"471
7. Felipe Drugovich - MP Motorsport - 8"831
8. Luca Ghiotto - Hitech - 8"992
9. Dan Ticktum - DAMS - 9"438
10. Louis Deletraz - Charouz - 9"494
11. Christian Lundgaard - ART - 9"658
12. Artem Markelov - HWA - 10"552
13. Nikita Mazepin - Hitech - 10"661
14. Pedro Piquet - Charouz - 14"389
15. Marino Sato - Trident - 15"157
16. Guilherme Samaia - UNI Virtuosi - 15"327
17. Jehan Daruvala - Carlin - 18"437
18. Jack Aitken - UNI Virtuosi - 1 ronde
19. Sean Gelael - DAMS - 1 ronde

Snelste ronde: Nobuharu Matsushita, 1'32"902

Uitgevallen
31e ronde - Roy Nissany
23e ronde - Giuliano Alesi
1e ronde - Marcus Armstrong

Race 2
1. Felipe Drugovich - MP Motorsport - 26 ronden, 41'55"669
2. Luca Ghiotto - Hitech - 9"536
3. Mick Schumacher - Prema - 10"956
4. Yuki Tsunoda - Carlin - 14"924
5. Nobuharu Matsushita - MP Motorsport - 19"921
6. Nikita Mazepin - Hitech - 23"231
7. Pedro Piquet - Charouz - 24"528
8. Callum Ilott - UNI Virtuosi - 29"718
9. Louis Delétraz - Charouz - 31"973
10. Dan Ticktum - DAMS - 32"155
11. Christian Lundgaard - ART - 34"196
12. Roy Nissany - Trident - 34"822
13. Robert Shwartzman - Prema - 41"254
14. Guanyu Zhou - UNI Virtuosi - 41"996
15. Marcus Armstrong - ART - 43"413
16. Artem Markelov - HWA - 45"618
17. Jehan Daruvala - Carlin - 46"219
18. Jack Aitken - Campos - 48"431
19. Giuliano Alesi - HWA - 54"736
20. Guilherme Samaia - Campos - 1'09"082
21. Marino Sato - Trident - 1'14"667

Snelste ronde: Giuliano Alesi, 1'33"413

Niet gestart
Sean Gelael

Stand kampioenschap
1.Ilott 121; 2.Shwartzman 103; 3.Lundgaard 87; 4.Tsunoda 82; 5.Schumacher 79; 6.Zhou 76; 7.Mazepin 75; 8.Drugovich 65; 9.Delétraz 65; 10.Ticktum 63
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet