Sportscars

Sportscars: Penske-Acura wint in regenchaos Road America UPD: Reactie Renger van der Zande na tweede plaats

200802 IMSA Race Penske
In de regen naar winst: Taylor/Castroneves met de Penske-Acura

Slecht weer met zware regenval en onweer zorgde voor een onderbreking van de IMSA-race op Road America, waarvoor een duur van twee uur en 40 minuten gepland was. In een chaotische slotfase leek Renger van der Zande in de nummer 10-Konica-Minolta-WTR-Cadillac DPi op weg naar de overwinning, maar net na de herstart met nog vijf minuten te gaan passeerde Helio Castroneves in de nummer 7-Penske-Acura onze landgenoot en toen in de laatste ronde een 'full course yellow' volgde na een crash met meerdere auto's, waren Castroneves en zijn teamgenoot Ricky Taylor zeker van de overwinning. Van der Zande en Ryan Briscoe eindigden op de tweede plaats. In LMP2 was de overwinning voor het DragonSpeed-duo Ben Hanley en Henrik Hedman. Corvette zette de zegereeks in GTLM voort met winst voor António García en Jordan Taylor, terwijl Townsend Bell en Frankie Montecalvo het AIM Vasser Sullivan-Lexus-team de derde zege op rij in de GTD-klasse bezorgden.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA, Porsche

200802 IMSA racer Zande
Renger van der Zande en Ryan Briscoe eindigden nipt geslagen als tweede

De nummer 7-Penske-Acura startte vanaf de pole-position en leidde in de beginfase van de wedstrijd, maar verloor na bijna een uur de leiding toen Oliver Jarvis in de nummer 77-Mazda Castroneves passeerde. Vervolgens zette de regen in, die binnen enkele minuten zo hevig werd, dat de wedstrijdleiding vanwege het gevaar van aquaplaning geen andere keuze had dan de race te onderbreken. Met nog iets meer dan vijf minuten te gaan kon de race worden herstart, maar Jarvis verloor de leiding doordat de Mazda nog steeds op slicks stond en hij daardor direct naar binnen moest voor een wissel. Dat bracht Renger van der Zande naar de eerste plaats, maar die moest zoals gezegd na een intens duel met Castroneves, inclusief wat contact tussen de beide auto's, de leiding aan de Braziliaan laten, die vervolgens onder gele vlag als winnaar over de eindstreep kwam. Voor het regerend kampioensteam was het de eerste zege van het seizoen. Van der Zande en Briscoe eindigden als tweede, de Whelen-Action Express-Cadillac van Pipo Derani en Felipe Nasr werd derde, ondanks een crash van Derani tijdens de hoosbui.

"Een fantastisch resultaat in Road America", meldde Renger van der Zande na afloop van de wedstrijd vanuit Elkhart Lake. "We hebben veel geklaagd, veel discussies gevoerd met IMSA, omdat we wisten dat we met de 'balance of performance' zwaar tekort kwamen op de Mazda's en de Acura's. Dat bleek ook: tijdens de kwalificatie kwamen we een seconde tekort en tijdens de race ook ongeveer een seconde. Uiteindelijk was de enige hoop die we hadden dat er chaos zou ontstaan tijdens de race. Ik lag op de vijfde plek, eerste van de Cadillacs en kon bij Derani wegrijden. Dat was mooi, maar we zouden nooit meer op het podium komen, dat was qua snelheid gewoon onhaalbaar. Vervolgens had Dane Cameron een lekke band. Die ging eraf en daarmee lagen we vierde, een prima resultaat. Maar met een uur te gaan zag ik op de voorruit opeens een paar regendruppels, dus ik zei via de radio: 'Jongens, het kan nog wel eens gaan regenen vandaag!' Ik reed de pitstraat in, het team wisselde de banden en zei: 'We hebben er regenbanden onder gezet'. Ik reed naar buiten en kon het niet geloven, want de baan was nog droog, maar bocht 1, 3 en 5 waren al volledig nat, 7, 8, 9 en 10 waren droog, maar het duurde niet lang voordat het volledig chaos was en er mensen van de baan vlogen! Uiteindelijk was het te nat om te racen en kwam er dus een rode vlag. Wij waren de enigen op regenbanden en daarmee lagen we dus aan de leiding bij de herstart. Met nog minder dan tien minuten te gaan konden we weer gaan racen. Ik reed snel weg bij de Cadillac, maar Castroneves reed volledig het veld aan gort met de Acura en won de race. Voor ons de tweede plek, waar we heel erg blij mee zijn, omdat we ook de leiding in het kampioenschap met een voorsprong van zes punten in handen hebben. Wat dat betreft dus een goed weekeinde waarmee we tevreden mogen zijn, en hopelijk gaat IMSA ook inzien dat we te ver uit elkaar liggen qua 'balance of performance' op sommige banen."

Een aanrijding voor de LMP2-pole-winnende PR1/Mathiasen Motorsports-Oreca wierp de klassezege in de schoot van het DragonSpeed-team van Ben Hanley en Henrik Hedman.

200802 IMSA race Corvette
GTLM-klassezege voor Jordan Taylor (l.) en António García

In GTLM leek de BMW van John Edwards en Jesse Krohn op weg naar de overwinning, totdat Edwards met nog twee ronden te gaan in de rondte ging en de leiding verspeelde. Dat bracht de nummer 3-Corvette van António García aan de leiding en vervolgens reed de Spanjaard zonder problemen de derde klassezege op rij voor Corvette naar huis. Teamgenoten Tommy Milner en Richard Westbrook completeerden het succes van Corvette met de tweede plaats. Het onfortuinlijke BMW-duo Edwards/Krohn werd nog als derde geklasseerd. De pole-winnende nummer 912-Porsche van Laurens Vanthoor en Earl Bamber verloor de kansen nadat Bamber in de regen de vangrails raakte. De andere Porsche leidde met Tandy aan het stuur tijdens de onderbreking, maar moest bij de herstart de pits in voor banden en brandstof.

200802 IMSA race Bell Montecalvo
Townsend Bell en Frankie Montecalvo wonnen GTD met de AIM Vasser Sullivan-Lexus

In GTD was de winst opnieuw voor AIM Vasser Sullivan, ditmaal dankzij Townsend Bell en Frankie Montecalvo in de nummer 12-Lexus. In de slotfase plaatste Mario Farnbacher in de Acura nog een aanval op Bell, maar de Duitser ging toen zelf in de rondte, waarop Bell zeker was van de overwinning. Farnbacher en Matt McMurry moesten genoegen nemen met de tweede plaats, de andere AIM Vasser Sullivan-Lexus van pole-sitters Jack Hawksworth en Aaron Telitz eindigde als derde.

200802 IMSA race Bamber
Riant aan de leiding in de klasse, en dan opeens dit: Earl Bamber gleed door aquaplaning van de baan

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet