VLN

VLN: Nick Catsburg en Stef Dusseldorp maakten Oranje Boven waar op de Nordschleife

Nick Catsburg en Stef Dusseldorp voor het eerst sinds 2016 weer herenigd bij het team van ROWE Racing, maakten het vanmiddag helemaal waar op de Nordschleife. Voor het eerst sinds lange tijd zegevierde een volledig Nederlandse combinatie op het iconische circuit. Een schitterend duel tussen de teams van Walkenhorst en HRT werd in het voordeel van het eerst genoemde team beslist.

Tekst Willem J. Staat
Foto's VLN/Mercedes/ROWE Racing

Nick Catsburg
Wat een schitterend moment voor de Nederlandse autosport weer. Oranje Boven. Nick Catsburg en Stef Dusseldorp "mastered the Nordschleife." Hoe zouden we het anders moeten omschrijven?


Nick Catsburg en Stef Dusseldorp maakten Oranje Boven waar op de Nordschleife
Met de deelname van een aantal Nederlanders op de Nordschleife schreef de organisatie in haar perscommunique "Oranje Boven". Wel die belofte werd door Nick Catsburg en Stef Dusseldorp met de ROWE BMW M6 GT3 volledig ingelost. Catsburg kwalificeerde zich achter de teams van GetSpeed Rojo(AMG Mercedes GT3) en de KCMG Porsche 911 GT3 R als derde en legde daarmee eigenlijk de basis voor de eindzege.

Fabian Schiller met GetSpeed AMG GT3 Mercedes nam direct de leiding met de KCMG Porsche van Dennis Olsen in zijn kielzog. Deze twee zorgden vooral in de openingsfase voor vrij veel spektakel, terwijl Catsburg zijn derde plek kortstondig aan een concurrent met een ander type banden overgaf. Toen deze na vier ronden voor een reguliere stop naar binnen ging bezette Nick wederom de derde plek. Een strategisch goede beslissing waardoor de ROWE BMW aan het einde van de wedstrijd met een clevere pitstopstrategie de leiding in handen wist te houden. Nadat Stef de M6 GT3 had overgenomen haalde hij in zijn outlap al direct twee concurrenten in en heroverde in de 13e ronde voor de eerste maal de leiding. Twee ronden later nam Nick Catsburg opnieuw de auto in derde positie over. Daardoor kon hij twee ronden langer doorgaan dan de twee voor hem liggende concurrenten.

2020 Start RCM DMV Rennen De GetSpeed AMG Mercedes GT3 van Fabian Schiller neemt direct de kop voor de KCMG Porsche 911 GT3 R

Na de allerlaatste stop in de 23e ronde beschikte Catsburg over een voorsprong van maar liefst 18 seconden op de Walkenhorst BMW M6 GT3 van de combinatie Krognes/Pittard/Jensen. Overigens zette Catsburg in de allerlaatste ronde nog eens één van de snelste wedstrijdrondes op zijn naam en kwam met een voorsprong van 21.877 secs. op de Walkenhorst M6 GT3 over de streep. Voor Stef Dusseldorp betekende het zijn tweede achtereenvolgende podium by ROWE Racing. De laatste maal tijdens de finale in 2016 toen hij tijdens de finale als tweede wist te eindigen.

2020 Winnende BMW ROWE
De vliegende Hollanders Catsburg en Dusseldorp waren een klasse apart op de Nordschleife. Oranje Boven.


Nick Catsburg: "Geen slechte wedstrijd. Bij de start hadden we moeilijke weersomstandigheden en omdat het nat was de bandenkeuze niet bepaald gemakkelijk. Maar ondanks dat ging iedereen toch op slicks van start. Vooral in de eerste ronde wilde ik de auto gewoon op de baan houden. Na de eerste wissel verrichtte Stef fantastisch werk en daarna moest ik de auto gewoon op P1 weten te behouden. Van de slotfase heb ik genoten."

Stef Dusseldorp: " Bij de start Nick subliem. Bij de tweede stint nam ik hem over en zat achter een Mercedes en een Porsche die ik met een beetje geluk direct kon passeren. De auto was fantastisch en de banden werkten perfect."

Hans Peter Naundorf, teambaas van ROWE Racing: " Na onze eerste overwinning dit seizoen zijn we ontzettend verheugd. Bij de openingswedstrijden op de Nordschleife hadden we nogal wat moeilijkheden maar sindsdien wisten wij ons constant te verbeteren. De overwinning van vandaag zag er misschien gemakkelijk uit maar de wisselende omstandigheden maakten het ontzettend moeilijk. Wij wilden een goede startpositie op de eerste twee startrijen en Nick Catsburg en het team maakten dit voor ons in de regen mogelijk.


2020 Pole Schiller
Fabian Schiller was in de openingsfase erg sterk.

De start op een vochtige baan met slicks was erg moeilijk maar Nick Catsburg deed het fantastisch. Hij vermijdde het om teveel risico's te nemen en maakte veel tijd goed. Stef Dusseldorp verrichtte eveneens fantastisch werk door direct in zijn outlap twee auto's in te halen en maakte verloren terrein op de leiders goed. Op het einde cruiste onze Nederlanders richting finish. Maar het zag er niet zo gemakkelijk uit als het er wel uitzag. Zeker met de temperaturen van rond de 30 graden op het einde. Mijn grote dank aan het team dat het eerste deel van dit inspannende seizoen goed wist te doorstaan. De veiligheids en hygiënemaatregelen die zijn ingevoerd als gevolg van de COVID 19 pandemie hebben voor ongebruikelijke en moeilijke omstandigheden gezorgd. Maar als je een succes als vandaag kunt vieren heeft iedereen binnen het team veel plezier. We hopen dat we dit momentum na de korte zomervakantie kunnen meenemen naar de seizoenshoogtepunten."

Mikkel Jensen: "Wij waren op handgesneden slicks gestart en moesten de eerste pitstop wat vroeger uitvoeren om naar slicks over te gaan. Eigenlijk wisten wij nog niet eens waar we lagen en hebben vooral in de eerste stint nogal wat tijd laten liggen.Bovendien kwamen er tijdens de tweede stint nog wat remproblemen bij zodat we ook niet meer echt in de aanval konden gaan. Onder deze omstandigheden is een tweede plek meer dan OK." Ook de HRT AMG Mercedes Benz GT3 moest voor een vroege stop naar binnen.


2020 Haupt Racing Team
Weer een sterk optreden van het Haupt Racing Team.

Patrick Assenheimer: "Ik ben op slicks van start gegaan en toen werd ik door een Porsche opgehouden zodat we besloten om voor een vroege stop naar binnen te gaan. Vooral in de startfase was de wedstrijd erg interessant. Als het op een natte baan met slicks goed gaat is dat natuurlijk OK. Maar anders wil ik dit toch ook niet al te vaak meemaken. Wij kwamen er zonder ongelukken doorheen. Het betekende wel dat wij onze pitstopstrategie moesten veranderen. Het werkte. De performance van de auto was overigens weer fantastisch.


2020 Walkenhorst 1 Dankzij Walkenhorst werd het een BMW dubbelzege. De BMW M6 GT3 lijkt na jaren nu echt goed op punt te zijn.

Dominik Baumann: "Ik reed de middelste stint en toen was het op de baan behoorlijk warm. De auto reed super en ik heb van verschillende duels echt genoten. Ons podiumresultaat is een superprestatie. Wij hebben veel kilometers achter de kiezen en onder alle weersomstandigheden veel data verzameld. Zeker goed voor de komende wedstrijden op de Nordschleife"

Dirk Müller: "De Eifel heeft qua weersgesteldheid weer van alles laten zien. Van overstromingen tot zomer. 's Morgens vroeg was het enorm glad maar het is een genot om met onze AMG Mercedes GT3 in de regen te rijden. In de race was het spannend. Wij waren voor de tweede plek aan het vechten maar we hadden wat pech met een gele vlag. Dominik, Patrick en HRT hebben superwerk verricht. De strategie was fantastisch en bracht ons weer aan de leiding."

2020 TCR 1
Benjamin Leuchter eindigde in de SP3T klasse als eerste en tweede. Tom Coronel pakte de tweede plek en kon tevreden zijn.

Fabian Schiller nam met de GetSpeed AMG Mercedes GT3 in het 133 auto's sterk startveld direct de leiding. Vooral het duel met Dennis Olsen in de KCMG Porsche was meer dan de moeite waard. Nadat zowel de veel langzamer John Schoffner en Janine Hill de AMG Mercedes GT3 hadden overgenomen verloor deze snel terrein. Hill was tijdens haar stint ruim 25 tot 30 secs. langzamer dan de concurrentie. De 23-jarige Schiller nam de laatste stint voor zijn rekening en kwam als tiende over de finish. Wel behaalde het trio de zege in de SP9 ProAm klasse.

Polesitter Fabian Schiller: " Vanwege het vele water op de track was de kwalificatie ontzettend lastig. Er stond veel water op baan en er was veel aquaplaning maar de auto werkte fantastisch. We hebben veel geleerd. Voor ons was het de eerste maal dat we in de regen reden. Pole was natuurlijk ideaal voor ons. Het starten met slicks was de juiste beslissing. Wij wisten op kop te blijven en ik kon de auto in leidende positie overgeven. Zowel John en Janine leverden een goede performance. We werden met een klasse-overwinning en P10 beloond."

2020 Winners TCR
TCR zege voor de Opel.

De vijfde plek ging naar de combinatie Frederic Vervisch/Mattia Drudi/Markus Winkelhock met een Audi Sport Team Audi R8 LMS. Daarachter volgde de KCMG Porsche 911 GT3 van de combinatie Edoartdo Liberati/Josh Burdon/Dennis Olsen. De Car Collection Audi R8 LMS eindigde als zevende, eveneens in handen van de "Tsjech"(met deze nationaliteit ingeschreven) Markus Winkelhock/Mike David Ortmann/Milan Dontje. Frikadelli Teameigenaar Klaus Abbelen zag op het allerlaatste moment vanwage privé-omstandigheden van deelname af en werd door de Belg Maxime Martin vervangen. De combinatie Bleekemolen/Martin eindigde in de Frikadelli Porsche keurig als negende. In de eindfase bevond Jeroen zich kortstondig in de kopgroep. De negende plek werd opgeëist door de Huber Motorsport Porsche 911 GT3 R van Marco Holzer/Rocco di Torrepadula Lorenzo/Patrick Kolb.

Start VLN 4
Wat een spannende openingsfase.

In de TCR klasse ging de overwinning naar Hannu Luostarinen/IIka Kariste/Lucas Waltermann met een Opel Astra TCR. In de SP3T klasse eindigde de combinatie Tom Coronel/Benjamin Leuchter met de Golf VW TCR als tweede. In de V4 klasse ging de overwinning zoals verwacht naar de combinatie Rink/Brink/Leisen met een BMW 325i.De nieuwe Seat Cupra Leon Compticion werd overigens met de rode vlag uit de kwalificatie gehaald omdat vanwege de Corona restricties de keuring niet voldoende had plaatsgevonden.

2020 CB
Ringmaster Nick Catsburg ging er vandaag eens even goed voor zitten. "Een impressive drive" meer kunnen we er niet aan toevoegen.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet