Formule 1

Formule 1: Hamilton pakt pole op Silverstone, concurrentie volkomen kansloos tegen Mercedes-overmacht

M236839

Tijdens de vrije trainingen mocht Red Bull nog geloven dat het Mercedes was genaderd, maar in de kwalificatie voor de GP van Engeland heeft het Duitse team zijn stempel harder dan ooit op de Formule 1 gedrukt. Lewis Hamilton haalde zijn 91e pole weg van Silverstone, met een baanrecord en met drie tienden in handen op zijn teamgenoot Valtteri Bottas. Max Verstappen was de alomverwachte 'best of the rest', maar de marge had de Nederlander vast niet verwacht en zeker niet gehoopt: meer dan een seconde. Op een circuit dat elke onbalans én elk vermogenstekort afstraft, werd de concurrentie volledig gedecimeerd. De F1-fans die op spanning hadden gehoopt, kwamen kortom bedrogener uit dan ooit.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Mercedes AMG F1, Red Bull Racing, Scuderia Ferrari, McLaren Racing

Red Bull zette in Q1 de aanvankelijk de hoopvolle lijn van de drie vrije trainingen door, met Verstappen die Bottas en Hamilton tijdelijk splitste, totdat de Mercedessen met vijf minuten te gaan drie tienden afstand namen. Leclerc en Stroll volgden als vierde en vijfde, gevolgd door drie Honda-auto's: Albon, Gasly en Kvyat. De usual suspects – twee Haas-auto's, twee Alfa's en Latifi – stonden in de gevarenzone.

20024-british-gp-fp3

Bij iedereen was het tweede rondje een stuk sneller, maar de volgorde bleef in de middenmoot toch niet helemaal hetzelfde. Op de valreep sprong Hülkenberg naar P4, waarna zijn teamgenoot Stroll hem die plek afhandig maakte. Gasly reed net zo sterk naar P6. Achteraan bleven de vijf onder de streep dezelfde vijf onder de streep: vier auto's met Ferrari-motor en de langzaamste van de twee Williams-coureurs, na een fout bij het uitkomen van Luffield. Latifi's teamgenoot stond intussen met beide benen ruimschoots in Q2, al liep er nog een onderzoek naar de vraag of de bloedsnelle Russell voldoende liftte voor de schuiver van Latifi.

AP-24TB6SCTD2111 news

In Q2 gingen Hülkenberg en Albon als eersten naar buiten. De twee waren lang niet de enigen die het eerst op de mediums gingen proberen. Verstappen bijvoorbeeld, en die dook vier tienden onder de tijd van Albon. Bottas liet zich daar niets aan gelegen liggen en reed een volle seconde en meer van de tijd van de Nederlander af – diens teamgenoot deed echter een Latifi'tje in Luffield, en het grind dat Hamilton daarmee op de baan wierp, was reden genoeg voor een rode vlag, met een kleine negen minuten nog op de klok.

Hamilton probeerde het meteen na de onderbreking nog eens op de mediums en kwam op drie tienden van Bottas uit – genoeg. De rest bleef nog een tijdje binnen, maar ging met drie minuten te gaan dan toch op pad. Vettel en Stroll durfden het daarbij aan op de mediums. En met succes, want Hülkenberg en Albon stelden teleur op hun softs. Samen met Gasly, Kvyat en Russell lagen ze ernaast.

M236850

Hamilton pakte op Bottas meteen anderhalf tienden in de eerste run van Q3, met Stroll en Leclerc maar liefst op 1,3 seconden. Verstappen deed kort daarop wat hij kon, maar het gat op Mercedes handhaafde zich op 1,1 seconden. Sainz en de beide Renaults zaten al op meer dan twee seconden van de twee zwarte pijlen vooraan.

GP2004 151929MS1 1780

En als Bottas nog dacht dat hij een kans maakte op de pole: Hamilton maakte korte metten met de Fin, met een poletijd die meteen een nieuw baanrecord opleverde. Leclerc sprong aanvankelijk sterk naar P3, maar Verstappen stelde orde op zaken door de Monegask terug te verwijzen. Het verschil met Hamilton bleef wel weer boven de seconde steken. Leclercs ongeïnspireerde teamgenoot Vettel stelde teleur met een negende tijd, die hem ook nog werd afgenomen vanwege 'track limits'. Norris was op zijn thuiscircuit wel weer heel sterk. Met een vijfde tijd bleef hij Stroll, Sainz en de beide Renaults voor.

F1, GP Engeland, Silverstone, kwalificatie, 1 augustus 2020

1. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'24"303 - Q3
2. Valtteri Bottas (Mercedes) - 1'24"616 - Q3
3. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 1'25"325 - Q3
4. Charles Leclerc (Ferrari) - 1'25"427 - Q3
5. Lando Norris (McLaren-Renault) - 1'25"782 - Q3
6. Lance Stroll (Racing Point-Mercedes) - 1'25"839 - Q3
7. Carlos Sainz (McLaren-Renault) - 1'25"965 - Q3
8. Daniel Ricciardo (Renault) - 1'26"009 - Q3
9. Esteban Ocon (Renault) - 1'26"209 - Q3
10. Sebastian Vettel (Ferrari) - 1'26"339 - Q3
11. Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) - 1'26"501 - Q2
12. Alexander Albon (Red Bull-Honda) - 1'26"545 - Q2
13. Nico Hulkenberg (Racing Point-Mercedes) - 1'26"566 - Q2
14. Daniil Kvyat (AlphaTauri-Honda) - 1'26"744 - Q2
15. George Russell (Williams-Mercedes) - 1'27"092 - Q2
16. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'27"158 - Q1
17. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'27"164 - Q1
18. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'27"366 - Q1
19. Romain Grosjean (Haas-Ferrari) - 1'27"643 - Q1
20. Nicholas Latifi (Williams-Mercedes) - 1'27"705 - Q1
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet