Formule 1

Formule 1: Kalender met Nürburgring, Portimão en Imola uitgebreid naar 13 races

Rechte stuk

De Formule 1 heeft opnieuw drie races toegevoegd aan zijn kalender voor 2020: de Nürburgring, Portimão en Imola. Om de teams de gelegenheid te geven de lange reis van Portugal naar Italië binnen een week te maken, vindt het GP-weekend van Imola over twee dagen plaats: een unicum in de naoorlogse GP-geschiedenis.

Tekst: Mattijs Diepraam

De keuze voor opnieuw drie Europese circuits betekent tevens het einde van de plannen om dit jaar de twee Amerikaanse continenten aan te doen. De coronasituatie in de VS, Mexico en Brazilië is inmiddels zó nijpend dat de Formule 1 dat risico niet wil nemen. Als zoals verwacht aan het slot van het seizoen twee races in Bahrein en eentje in Abu Dhabi worden toegevoegd, doet het WK dit jaar dus maar twee continenten aan: Europa en Azië. Van een wereldkampioenschap is daardoor minder sprake, maar dat gold ook voor de WK's van de jaren vijftig en zestig. Met 16 races voldoet de Formule 1 wel aan de verplichtingen in het televisiecontract, waarin een minimum van 15 races is opgenomen.

De eerste toegevoegde race vindt op 11 oktober plaats op de Nürburgring. Daarmee is het circuit in de Eifel de rivaal uit Baden-Württemberg voorlopig voorbijgestoken, want Hockenheim werd al maandenlang genoemd als het circuit dat een Duitse GP (dit jaar oorspronkelijk niet op de kalender) kon organiseren.

webber

Die mogelijkheid bestaat overigens nog steeds, maar dan verderop in november, als een eenmalige trip naar Vietnam niet doorgaat. De waarschijnlijkheid daarvan wordt steeds kleiner, nu de GP van China zeker niet plaatsvindt. Voor één race een compleet luchttransport optuigen lijkt ook de Formule 1 iets te gortig. Om de mogelijkheid van een GP van Duitsland op Hockenheim open te laten, is de GP op de Nürburgring de GP van de Eifel gedoopt. Nog mooier was geweest als de Formule 1 had durven kiezen voor de historische naam Eifelrennen.

Twee weken later verschijnt het F1-veld aan de start voor de GP van Portugal, die voor het eerst wordt verreden op het Circuito do Algarve ten noorden van Portimão. Het circuit organiseerde sinds de opening wel diverse sportwagenraces en historische festivals, maar op het gebied van formuleauto's bleef het bij een losstaand GP2-weekend in 2009.

Een week later rijden de F1-auto's voor het eerst sinds 2006 weer op Imola. De naam van de race volgt niet de traditie, want de GP van San Marino wordt niet opnieuw in het leven geroepen. In plaats daarvan gaat de wedstrijd de GP van de Emilia-Romagna heten. Net zo uniek is het feit dat de Grand Prix in twee dagen wordt afgerond. Dat kan eenvoudig, omdat er geen ruimte meer hoeft te worden gemaakt voor het voorprogramma van F2, F3 en Porsche Supercup. De extra dag geeft teams ook de tijd om met hun vrachtwagens van het zuidelijkste puntje van Portugal naar Italië te rijden en daar alles weer op te bouwen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet