Porsche Cups

Podium en drie top-tien-klasseringen Nederlanders in Porsche Mobil 1 Supercup

porsche-124527

Net als een week geleden in het Oostenrijkse Spielberg eindigde Larry ten Voorde van Team GP Elite ook in de derde seizoensrace van de Porsche Mobil 1 Supercup op de Hungaroring als derde en was daarmee opnieuw de best geklasseerde Nederlander. Terwijl Jaap van Lagen op weg naar de vijfde plaats door een tegenstander aangereden werd en voortijdig de strijd moest staken, leverden ook de overige coureurs van Team GP Elite een sterke prestatie, want naast Ten Voorde zorgden ook Max van Splunteren en Daan van Kuijk respectievelijk als negende en tiende voor top-tien-klasseringen. Net daarachter werden Lucas Groeneveld en Jesse van Kuijk in die volgorde als elfde en twaalfde geklasseerd.

Tekst: aangeleverde berichten
Foto's: PR

De Hungaroring in Mogyoród nabij Boedapest heeft de reputatie dat het er vaak bloedheet is, maar ditmaal kregen de deelnemers uit de Porsche Mobil 1 Supercup er te maken met wisselende weersomstandigheden. De vrije training op vrijdag in de namiddag, waarin Larry ten Voorde de snelste tijd van de in totaal 23 deelnemers reed, vond in de regen plaats, wat resulteerde in rondetijden van boven de twee minuten op het 4,381 kilometer lange circuit met zijn 14 bochten. In de kwalificatie op zaterdag was het weer droog. Ten Voorde kwalificeerde zich als vijfde met een tijd van 1:46,890 minuten, 0,410 seconden achter de Luxemburgse pole-sitter Dylan Pereira. Ook Jaap van Lagen had als negende een goede uitgangspositie. Daarachter volgden Jesse van Kuijk, die op de elfde startplaats de op één na beste GP Elite-coureur was en Max van Splunteren op de twaalfde positie. Daan van Kuijk en Lucas Groeneveld kwalificeerden zich op de plaatsen 18 en 20.

porsche-124526

Goede opmars Daan van Kuijk en Lucas Groeneveld
Op zondagochtend kwam de regen opnieuw met bakken naar beneden, maar de neerslag stopte op tijd voor de race van de Porsche Mobil 1 Supercup, die daardoor bij droog weer kon worden verreden met alle deelnemers op slicks, de speciale profielloze racebanden. Bij de start van de 15 ronden lange race nam Pereira vanaf de pole-position de leiding, gevolgd door voormalig Porsche-Benelux-kampioen Ayhancan Güven. Larry ten Voorde klom direct in de eerste ronde op naar de derde plaats, terwijl ook Van Lagen als zevende al twee plaatsen had goedgemaakt. Van Spluteren verloor in de beginfase wat terrein en Jesse van Kuijk consolideerde, maar Daan van Kuijk en Lucas Groeneveld werkten zich sterk op naar voren. Daan van Kuijk, gestart als 18e, kwam na de tweede ronde al als 13e door en ook Groeneveld had zich ten opzichte van zijn 20e startplaats al vijf posities verbeterd. En dat op een circuit waarvan altijd wordt gezegd dat je er nauwelijks kunt inhalen...

Een crash van de Oostenrijker Philipp Sager, die in de achterste gelederen van het veld bij het uitkomen van de laatste bocht de controle over zijn Porsche verloor, leidde tot een drie ronden lange interventie van de safety-car, die het hele veld weer bij elkaar bracht. In de zesde ronde werd de race weer vrijgegeven. Pereira bleef aan de leiding voor Güven en Ten Voorde, hoewel laatstgenoemde flink onder druk stond van Marvin Klein. Iets verderop passeerde Van Lagen Evans en nam daarmee de vijfde plaats over. Porsche-fabrieksjunior Evans gaf zich echter niet zo snel gewonnen en hield de druk op Van Lagen. De Edese rijders verdedigde zijn vijfde plaats met verve en leek op weg naar zijn beste klassering in de serie sinds 30 juni vorig jaar op de Red Bull Ring, totdat Evans in de twaalfde ronde bij het aanremmen van de eerste bocht met Van Lagen in botsing kwam. Onze landgenoot viel daarop uit met een lekke band als gevolg van de aanrijding, Evans werd voor het incident bestraft met een 'drive through penalty'.

porsche-124520

Ten Voorde opnieuw op podium, Van Splunteren en Daan van Kuijk in top tien
Vooraan reed Dylan Pereira net als vorige week de overwinning naar huis, waarmee hij zijn voorsprong als leider in de tussenstand vergrootte. Met pole-position, een start-finishzege en de snelste raceronde kon hij van een perfect weekeinde spreken. Ayhancan Güven eindigde als tweede, terwijl Larry ten Voorde als derde zijn tweede podiumplaats uit de drie tot dusver verreden races behaalde. "Weer een podium, zwaar bevochten met z'n allen", zei Ten Voorde. "Net na de race begon het hard te regenen, dat kwam voor ons eigenlijk net te laat. Ik had wat moeite met het vinden van de snelheid, heb tijdens het rijden nog veel dingen geprobeerd, het maximale eruit gehaald. We blijven hard pushen!"

Max van Splunteren maakte gaandeweg de race weer de nodige posities goed en werd als negende geklasseerd, terwijl Daan van Kuijk als tiende zijn eerste top-tien-klassering van het jaar behaalde. "Veel beter dan de kwalificatie, ook de auto voelde een stuk beter aan", aldus Van Kuijk. "Lucas en ik hadden allebei een goede start, we konden achter elkaar aan naar voren rijden en alle mogelijkheden benutten die zich voordeden. We hadden mooie gevechten, ook onder elkaar als teamgenoten, ik ben heel blij met mijn eerste top-tienfinish!" Net daarachter in een sterke teamprestatie van Team GP Elite eindigden Lucas Groeneveld en Jesse van Kuijk op de elfde en twaalfde plaats. Na drie wedstrijden op rij volgt nu een week pauze, waarna de Porsche Mobil 1 Supercup op 2 augustus wordt voortgezet op het circuit van Silverstone.


jaap-van-lagen

Masterclass Jaap van Lagen onbeloond na onbesuisde actie
Op de Hungaroring rukte Jaap van Lagen uit Ede op van een 9e startplek naar een vijfde plaats in race. Totdat Jaap door een gefrustreerde tegenstander in de flank werd gereden en daarbij een lekke band opliep.

Na de herstart achter de safety car verschalkte Jaap van Lagen vrijwel direct Jaxon Evans, winnaar van de openingsrace op de Red Bull Ring en Porsche Junior coureur. Het bleek de start van een duel op het scherp van de snede, waarbij Jaap liet zien hoe je je positie verdedigd én hard gaat.
Zijn Nieuw-Zeelandse opponent probeerde van alles, maar kreeg geen kans van de ervaren Nederlander. Kennelijk tot frustratie van Evans, want in de 13e ronde kwam hij in één van de bochten naast Jaap en stuurde zijn auto doodleuk in de zijkant van de Fach Auto Tech Porsche. "In de volgende bocht voelde ik het meteen: aan die kant was de achterband lek."

Enorm balen
De wedstrijdleiding nam het incident meteen onder de loep en oordeelde nog tijdens de wedstrijd dat de actie van Evans niet is te tolereren. De Nieuw-Zeelander werd bestraft met een drive through penalty en belandde zo buiten de punten. "Ik ben blij met deze beslissing, maar krijg ik m'n goede positie er natuurlijk niet mee terug. En dat is enorm balen, want het eerste goede resultaat lag voor het grijpen."

De top 5 finish zou een mooie beloning zijn voor het werk dat Jaap en Fach Auto Tech hebben verzet in de afgelopen week. In tegenstelling tot de vorige races, meldde Jaap zich tijdens de kwalificatie in de top 10. "Op de eerste set nieuwe banden stond ik derde. Op het tweede setje, als de baan schoon is gereden, kwam ik tot een negende tijd."

Zit nog meer in
In de race liet de ervaren Porsche coureur de progressie van team en rijders nog meer zien. Met een kanonstart werd de eerste positie buitgemaakt, een paar bochten later nog één en na de safety car periode nog twee, dus lag Jaap vijfde tot aan het onfortuinlijke incident.
"We hebben onze weg omhoog nog niet om kunnen zetten in een goed resultaat, maar vandaag tijdens de race stuurde de Porsche geweldig. En er zit nog meer in. Over twee weken op Silverstone ga ik met Fach Auto Tech ervoor om een volgende stap te zetten binnen dit zeer competitieve startveld!", besluit Jaap van Lagen strijdbaar.



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet