Formule 1

Formule 1: Hamilton koning van Hungaroring, Verstappen 2e ondanks crash op weg naar grid

Hamilton intermediates

Lewis Hamilton heeft zich met weer een zorgeloze race tot koning van de Hungaroring gekroond. Zijn 8e zege op hetzelfde circuit is een evenaring van het record van Michael Schumacher. Max Verstappen bezorgde zijn team wel kopzorgen, door op weg naar de grid van de natte baan te schieten en in de bandenstapel te eindigen. Zijn monteurs flikten op de grid een kunststukje door in een kwartier zijn voorwielophanging te vervangen. Daarna beloonde Verstappen die moeite door naar de tweede plek te rijden. In de laatste ronde hield hij Bottas op vers rubber nog van zich af.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: teams

Verstappen gooit bijna eigen glazen in
Het is nat op de Hungaroring. Gezien de slechte vorm van Red Bull biedt dat kansen voor Max Verstappen. Maar hij gaat bij zijn rondje naar de grid al de fout in en eindigt met zijn linker voorkant in de bandenstapels. De neus is eraan, de voorwielophanging is beschadigd. Hij moet nog drie bochten en haalt de grid. Daar moet het team volle bak aan de slag om de ophanging te fixen. Dat lukt. Met nog 20 seconden te gaan zijn de banden weer op de auto. Verstappen mag van start en bedankt zijn team. Maar of de auto optimaal is, is de vraag.

De start is op intermediates. Het regent niet meer, het is zelfs zonnig. Alleen Kevin Magnussen start op wets – dat lijkt een heel domme keuze. Kvyat vraagt zelfs al slicks in de opwarmronde. Magnussen en Grosjean komen al de pits in voor slicks.

Poleman Hamilton maakt zich voor de start zorgen over zijn auto, maar zijn start is heel goed. Dat kan zijn teamgenoot niet zeggen. Bottas heeft een valse start, remt weer en wordt dan aan alle kanten voorbijgereden. Verstappen heeft een geweldige start. Hij rukt op vanaf p7, klimt naar p4 en pakt buitenom Leclerc. Derde plek voor Verstappen. Hoe snel kan het tij keren. Vettel en Leclerc sluiten aan achter de Red Bull, voor Bottas en de eveneens teruggevallen Perez. Achter leider Hamilton rijdt Stroll tweede, die Verstappen van zich af moet houden.

Na twee ronden komen Leclerc en Bottas al naar binnen voor slicks. Het gaat niet meevallen om die banden nu op te warmen, maar daar kan Bottas het veelbesproken DAS-systeem voor kunnen gebruiken.

De volgende ronde komen Hamilton en Stroll binnen, evenals Vettel en Perez. Verstappen gaat door en leidt de race. Maar is Red Bull niet te laat? Het team verkiest een vrije ronde voor het gevaar in verkeer terecht te komen. Hoe druk het in de pits is, merkt Latifi bijvoorbeeld. Hij wordt vrij gegeven als Sainz voorbij komt en rijdt zijn voorwiel stuk bij het wegrijden. De keuze van Red Bull blijkt de juiste. Verstappen rijdt een snelle ronde, stopt dan en komt als tweede de baan op.

Stroll

Haas en Stroll shinen
Wie rijdt er achter Verstappen? Magnussen en Grosjean, die voor de start waren gestopt. Een goede keuze van Haas, dat weer eens positief in beeld is. Bovendien zijn de rondetijden respectabel. Magnussen verliest de aansluiting bij Verstappen, maar behoudt zijn plek lang. Grosjean valt langzaam in de klauwen van Lance Stroll en wordt uiteindelijk ook ingehaald. Stroll maakt daarna jacht op de andere Haas. Hij laat zich niet verleiden tot een overoptimistische actie, maar wacht op zijn kans en pakt dan p3. Een podiumplek zou geweldig zijn voor de jonge Canadees. Vaak verguisd, regelmatig uitgelachen en hij zou er alleen maar zitten vanwege de centen van papa. Maar dit seizoen laat Stroll zien echt wel te kunnen rijden.

Leclerc, Bottas, Perez en Vettel zitten daar achter. Leclerc is de enige op softs, de rest zit op mediums. De Monegask wacht op de aanval van Bottas, maar als die eindelijk komt rijdt Bottas door een plas en is hij alle grip kwijt. "Deze banden zijn rubbish", zegt Leclerc. Bottas heeft een paar ronden nodig voor een nieuwe aanval, en die slaagt wel.

Revanche voor Albon
Alex Albon was teneergeslagen na de kwalificatie, maar heeft nu kans op revanche. Vanaf p13 is hij opgekropen naar p9, voor Perez die op de opdrogende baan niet zo lekker gaat. Albon krijgt een plek cadeau als Vettel een fout maakt. Daarna rijdt hij naar Leclerc toe. Het is even zoeken naar een gaatje; binnendoor, buitenom, maar Leclerc houdt zich breed. Vettel sluit weer aan, hopend op een cadeautje terug. Dat komt er niet, want Albon zet uiteindelijk toch de aanval door en krijgt de ruimte van Leclerc. Vettel heeft betere banden, dus Ferrari doet er goed aan de twee om te wisselen. Het lijkt er niet op dat dat het geval is, maar Vettel valt aan en Leclerc verdedigt niet heel hard. Even later moet hij naar binnen voor nieuwe banden.

Albon

Albon heeft achter Leclerc veel tijd verloren, maar rijdt daarna rustig naar Grosjean toe. Eenmaal aan de staart gaat hij de Haas met een mooie lunge binnendoor voorbij. P6. Volgende doel: Kevin Magnussen, 7 seconden voor.

Waar blijft de regen?
Voorin is in de tussentijd niets te beleven. Hamilton rijdt 15 tellen voor Verstappen, die heeft er net zo veel op Stroll. Bottas rijdt stil aan naar de Racing Point toe. Maar komt er nog regen? De radar zegt steeds van wel, in de verte is regen te zien, maar de Hungaroring blijft verdacht droog.

Na 34 van de 70 ronden is Mercedes het wachten op regen beu. Bottas heeft het gat gedicht met Stroll, maar kiest voor een undercut in plaats van actie op de baan. Stroll komt twee ronden daarna, maar weet dat hij de strijd heeft verloren. P4 zou overigens nog steeds een prachtig resultaat zijn.

Albon stopt ook en komt tussen de reeds gestopte Vettel en Leclerc terug. Magnussen volgt een ronde later, komt nog wel voor Albon terug, maar wordt de ronde erna toch gepasseerd.

Verstappen krijgt flashbacks
Verstappen ziet dat Bottas veel sneller is dan hij en komt ook binnen. De voorsprong op Bottas is nog 9 seconden. Hamilton reageert natuurlijk ook, heeft een vrije stop en blijft ruimschoots aan de leiding. Verstappen heeft harde banden, de Mercedessen hebben mediums. En die zijn veel sneller. Bottas wint 1,5 seconde per ronde. De voorsprong verdwijnt als sneeuw voor de zon. Het lijkt wel een herhaling van vorige week.

Met nog 25 ronden te gaan zit Bottas binnen de DRS-seconde van Verstappen. Inhalen is hier wat moeilijker dan in Spielberg. Vorig jaar hield Verstappen Hamilton ook van zich af, totdat die een extra stop maakte en op nieuwe banden in de slotfase Verstappen passeerde.

De geschiedenis herhaalt zich. Net als Hamilton vorig jaar, maakt ook Bottas een extra pitstop. Op nieuwe harde banden moet hij in de laatste 20 ronden 20 seconden goed maken op de Nederlander. De eerste ronden zijn hier ruimschoots snel genoeg voor.

Op p4 maakt Lance Stroll ook een extra stop. Hij heeft de ruimte voor een vrije stop en blijft vierde, vlak voor Vettel.

Bottas marginaal op koers
Met nog 10 ronden te gaan, ligt Bottas nog altijd op koers om Verstappen bij te halen. Het gat is dan net minder dan 10 seconden. Maar het houdt niet veel over voor de Fin. Op dit tempo dicht hij wel het gat, maar moet een inhaalpoging wel snel komen en direct slagen.

Bottas komt dan ook wat in verkeer, en dat helpt hem niet. Ronde 60 is een tiende sneller dan Verstappen, ronde 61 is zelfs gelijk. De volgende ronde is weer een dikke seconde. Het wordt kielekiele.

Bottas

Met nog 6 ronden te gaan is het verschil 6 seconden. De volgende ronde minder dan 5 seconden. De ronde erna nog 3 seconden. Bottas gaat het gat dichten, maar kan hij ook inhalen? Met nog 3 ronden te gaan is het 2 seconden. De volgende ronde is het 1.2. Bottas heeft één ronde met DRS. Op start/finish is het gat 0.7. Dat is te veel voor een aanval in bocht 1. Verstappen hoeft dus niet te verdedigen. Kan Bottas verrassen in het restant van de ronde? Daar staat hij niet om bekend. En dat gebeurt nu ook niet. Verstappen komt als tweede over de finish. Wie had dat gedacht, 10 minuten voor de start? "Wat een resultaat jongens. Dank jullie wel mechanics, jullie hebben de dag gered. Dank jullie allemaal!" Driver of the day is de extra beloning voor de Nederlander.

Hamilton koning van de Hungaroring
Lewis Hamilton domineerde het hele weekend, en maakt het glansweekend in stijl af. Met nog drie ronden te gaan komt hij nog binnen voor een extra pitstop. De snelste raceronde is tot dan toe voor Bottas en in dit kampioenschap telt elk punt. Op nieuwe softs pakt Hamilton dat laatste punt. En omdat Verstappen de tweede plek vasthoudt, leidt Hamilton het kampioenschap weer.

Met de overwinning troont Hamilton zich tot koning van de Hungaroring. Het is zijn derde overwinning op rij op deze baan – dat heeft nog niemand gepresteerd. Het is bovendien zijn achtste zege op hetzelfde circuit – daarmee evenaart hij het record van Michael Schumacher. En Hamilton heeft met zijn 86e zege er nog vijf te gaan voor het totaalrecord van Schumacher.

"Dit was het perfecte weekend", glundert de winnaar. "Ondanks dat de race best eenzaam was, kon ik mijn eigen uitdagingen stellen. Ik moest de mediums lang managen, maar kon zo in de slotfase nog met softs de snelste ronde pakken. Ik heb de eerste race moeten incasseren, maar heb me daarna herfocust en dit hele weekend was perfect. Dit moeten we vasthouden."

Verstappen

Verstappen met de schrik vrij
Max Verstappen had een kwartier voor de start niet durven dromen om op het podium te eindigen. "Ik ging er eigenlijk van uit dat ik niet kon starten. Ik weet niet hoe ze het gedaan hebben, maar de monteurs hebben fantastisch werk geleverd. De ophanging voelde als nieuw. De eerste ronde was cruciaal. Daarna hadden we goede snelheid en waren alle calls goed. We bleven onze eigen dingen doen, ook toen Bottas stopte. Hij was sneller, maar ik wist dat het hier moeilijk is om dicht te volgen. Ik had in de laatste ronde nog verkeer wat het mij niet gemakkelijker maakte op mijn oude banden, maar ik kon hem achter me houden. Ik ben heel blij met de tweede plek. Het voelt een beetje als een overwinning."

Teleurstelling bij Bottas
Zo blij als Verstappen is, zo teleurgesteld is Bottas. "Dit was een heel slechte race. Vanaf p2 wilde ik winnen, maar dat zat er na de start al niet meer in. Ik reageerde op een lampje op mijn dashboard in plaats van op de startlichten. Het was net geen valse start, maar de auto sprong in anti-stall en ik verloor veel. In de slotfase was het nog wel close met Max. Het was de gok waard om het bandenvoordeel te hebben, maar het betaalde zich niet uit."

Topresultaat Stroll
Lance Stroll leek even aanspraak te maken op het podium. Dat zat er helaas niet in, maar p4 is desalniettemin een fantastisch resultaat voor de jonge Canadees en voor Racing Point. Alex Albon finisht als vijfde – dat had hij na gisteren ook niet verwacht. P6 is voor Vettel als beste Ferrari, op p7 staat Perez toch in de schaduw van zijn teamgenoot. P8 is voor Ricciardo. Kevin Magnussen reed in de slotfase nog in de voorhoede. Dat hij niet kon standhouden lag in de lijn van verwachtingen. Dat hij met p9 toch nog punten mee naar huis neemt, is loon voor de strategische zet van Haas. Het laatste puntje is voor Carlos Sainz, die het gevecht met Charles Leclerc wint.

Uitslag Grand Prix Hongarije
1. Lewis Hamilton, 70 ronden
2. Max Verstappen, op 8.702
3. Valtteri Bottas, op 8.452
4. Lance Stroll, op 48.127
5. Alex Albon, op 1:18.316
6. Sebastian Vettel, op 1 ronde
7. Sergio Perez, op 1 ronde
8. Daniel Ricciardo, op 1 ronde
9. Kevin Magnussen, op 1 ronde
10. Carlos Sainz, op 1 ronde

11. Charles Leclerc, op 1 ronde
12. Daniil Kvyat, op 1 ronde
13. Lando Norris, op 1 ronde
14. Esteban Ocon, op 1 ronde
15. Romain Grosjean, op 1 ronde
16. Kimi Räikkönen, op 1 ronde
17. Antonio Giovinazzi, op 1 ronde
18. George Russel, op 1 ronde
19. Nicholas Latifi, op 5 ronden

Pierre Gasly
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet