V8 Supercars

V8 Supercars: Verrassende zege voor Jack LeBrocq in Sydney. McLaughlin blijft leider kampioenschap

Wat een verrassende zege voor Tickford-coureur Jack LeBrocq in Sydney in de derde wedstrijd op zondag. Vanaf een zevende startplek wist LeBrocq de wedstijd met de Supercheap Auto Mustang op zijn naam te schrijven. Na twee moeilijke jaren een doorbraak voor de man die al zolang bezig is om in de Supercars echt voet te vatten. Polesitter André Heimgartner eindigde met de Kelly Racing Ford Mustang als tweede. Ook voor hem was het een doorbraak vandaag.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Tickford, DJR Team Penske, Kelly Racing/PR

2020 Winnaar Lebrocq
Eindelijk een doorbraak in de Supercars van de voormalige GT-rijder Jack LeBrocq.


Verrassende zege voor Jack LeBrocq in Sydney. McLaughlin blijft leider kampioenschap
Eindelijk een doorbraak voor Jack LeBrocq die het de afgelopen twee seizoenen bij het Tekno Autosports bijzonder moeilijk had en eigenlijk niet verder dan 20e in 30 races kwam. Vandaag kwam de lang verdiende omwenteling met een verdiende overwinning. Jamie Whincup was met de T8 Holden Commodore ZB bij de start iets sneller weg dan André Heimgartner in de Kelly Racing Mustang. Maar laatstgenoemde nam op de softe compound al snel de leiding over. Vanaf een zevende startplek ging LeBrocq op de softe compound al snel in de aanval en McLaughlin, Winterbottom en Whincup moesten er al snel aan geloven. In de 11e ronde ging LeBrocq voor een tweede softe compound naar binnen terwijl Heimgartner en Reynolds één ronde later zijn voorbeeld volgden. In de 15e ronde nam Todd Hazelwood kortstondig de leiding. Hazelwood had besloten om zijn beste rubber tot het einde te bewaren en het zou hem een goed resultaat opleveren. Zowel bij DJR Team Penske en Triple Eight kwamen met het z.g. nieuwe "mixed tyre format" totaal niet uit de voeten. Heftige kritiek kwam er na afloop van de wedstrijd uit de hoek van Erebus Racing waarin Barry Ryan dit als "fake racing" bestempelde.

Zowel Lee Holdsworth als Scott McLaughlin reden ver buiten de Top 10 ook nog eens tegen elkaar aan, maar konden hun weg vervolgen. Inmiddels had zich in de 29e ronde een treintje bestaande uit LeBrocq, Heimgartner en Reynolds gevormd dat in de slotfase een kwartet van vier auto's werd. Het verschil tussen P1 en P4 bedroeg slechts 0.1910 secs. en in de allerlaatste ronde wist Hazelwood verrassenderwijze Reynolds te verschalken.

2020 LeBrocq Jack Lebrocq op weg naar zijn allereerste Supercar-overwinning.

Jack LeBrocq: "Die laatste ronden waren zwaar. Ik heb er geen woorden voor. Ik probeerde gewoon door te gaan, niet teveel te glijden en vooral de banden in de gaten te houden. Met drie ronden te gaan dacht ik dat ik echt in de problemen zat maar reed hem toch naar huis. Dank aan iedereen bij Tickford en Supercheap Auto Racing die dit mogelijk gemaakt hebben. Met de eerste races hebben we een paar moeilijke resultaten moeten slikken om het in de laatste race goed te doen en dit heeft zijn vruchten afgeworpen.'

2020 Heimgartner  2
Eindelijk een goed resultaat voor Andre Heimgartner die steeds beter met de Mustang zijn draai begint te vinden.

Tweede seizoensoverwinning voor Nick Percat
Voor de tweede maal binnen drie weken pakte het team van Brad Jones Racing met Nick Percat een zege in de Supercars. Met twee setjes zachte compounds had het team van BJR de overtuiging dat een herhaling van het resultaat van twee weken geleden mogelijk moest zijn. Gedurende de eerste stint bevond Percat zich op een eenzame eerste plek maar kon na de reguliere pitstops de kop overnemen terwijl ook Fabian Coulthard op P2 eigenlijk eenzaam in de rondte reed.

2020 Race
De mixed bandenstrategie kon niet op ieder's steun rekenen.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet