IndyCar

Indycar: Simon Pagenaud wint vanaf plek 23, Rinus VeeKay uit de wedstrijd gereden

 4CJ1659A

De eerste van de twee dit weekend op Iowa Speedway te verrijden Iowa IndyCar 250s-wedstrijden is gewonnen door Simon Pagenaud. De Penske-coureur moest na pech in de kwalificatie vanaf de 23ste en laatste startplaats aan de race beginnen, maar wist met bekeken rijden en de achteraf gezien juiste pitstopstrategie de winst naar zich toe te trekken. Op slechts een halve seconde eindigde Scott Dixon op plek twee terwijl Oliver Askew het podium completeerde. Rinus van Kalmthout was aan een geweldige race bezig toen hij op plek zeven liggend en met uitzicht op veel meer bij een naderende herstart vol van achteren werd aangereden door Colton Herta.

Tekst: Remco Scheelings
Foto: IndyCar Series

De 250 ronden tellende NTT IndyCar Series-wedstrijd op de 0,875-mijl oval van Iowa Speedway kende zoals gebruikelijk op een kleine oval vele positiewisselingen, zowel in het veld als aan kop. Het verschil in rondetijden tussen nieuwe en gebruikte banden is namelijk groot en met rondetijden van een kleine 19 seconden is een ronde achterstand snel ongedaan gemaakt. Daarbij zijn ook de pitstopstrategie en een al dan niet goed vallende caution van doorslaggevend belang.

 16C8686-1

Aan kop werd polesitter Conor Daly als snel afgelost door Josef Newgarden, waarbij vervolgens na de eerste pitstops Takuma Sato verrassend lang de leiding wist te behouden. Na 136 van de 250 ronden was Newgarden terug aan kop, met de nota bene de van de 23ste en laatste plaats vertrokken Simon Pagenaud op plek twee, toen bij Will Power het bij de pitstop niet goed vastgezette linker voorwiel eraf liep en de Penske-coureur in de muur belandde. Daarmee was de eerste caution een feit.

 JGS-2020-IOWA-65563-1

Dat was goed nieuws voor Rinus van Kalmthout die tot dat moment een uitstekende race reed. VeeKay had vanaf de 13de startplaats in de aanvangsfase al de nodige posities gewonnen om op een 7de plaats liggend zijn eerste pitstop te maken. Als 17de kwam de Nederlander terug op de baan, liet op nieuwe banden snelle rondetijden noteren en maakte een aantal mooie passeeracties. Bij de door Power veroorzaakte caution lag Van Kalmthout op een tweede plaats en moest net als Pagenaud juist zijn pitstop maken. Door de caution kwam VeeKay als 7de terug op de baan en met verse banden leek een flink aantal posities winst mogelijk. Bij de naderende herstart lette Colton Herta echter niet goed op en reed vol op de achterkant van Van Kalmthout die iets moest inhouden voor de voor hem rijdende Pagenaud. Herta vloog hoog de hekken in terwijl de Nederlander zich gelukkig mocht prijzen met de nieuwe veiligheidscockpit van de huidige Indycar-bolides. Voor beide rijders was het uiteraard wel meteen einde wedstrijd. Van Kalmthout werd daarmee, gezien de latere winst van Pagenaud en zijn eerder al getoonde snelheid van een bijna zekere podiumplaats en misschien zelfs wel een overwinning beroofd. Maar 'als' bestaat niet in topsport.

 16C9076-1

Pas in ronde 171 werd de wedstrijd weer vrijgegeven met Pato O'Ward aan de leiding, zijn teamgenoot Oliver Askew op twee, Sato op drie en Pagenaud op vier. Toen het leidende tweetal vervolgens een pitstop moest maken kreeg Pagenaud te leiding in handen en wist die door zuinig met zijn brandstof en banden om te gaan tot de finish te behouden. Scott Dixon reed op dezelfde strategie op een halve seconde van de winnaar naar de tweede plek. Na de laatste pitstop lag het tempo van de naar buiten de top zeven afgezakte Askew en O'Ward op nieuwe banden een stuk hoger waardoor het tweetal toch nog weer wist op te rukken naar de derde en vierde plaats. Askew was waarmee tevens beste rookie. Alexander Rossi zag in de slotfase nog diverse plekken verloren gaan en passeerde achter Newgarden als zesde de finish.

 JGS-2020-IOWA-73131-1

Uitslag

1. Simon Pagenaud, Team Penske Chevrolet, 250 ronden
2. Scott Dixon, Chip Ganassi Racing Honda
3. Oliver Askew (R), Arrow McLaren SP Chevrolet
4. Pato O'Ward, Arrow McLaren SP Chevrolet
5. Josef Newgarden, Team Penske Chevrolet
6. Alexander Rossi, Andretti Autosport Honda
7. Jack Harvey, Meyer Shank Racing Honda
8. Conor Daly, Carlin Chevrolet
9. Marcus Ericsson, Chip Ganassi Racing Honda
10. Takuma Sato, Rahal Letterman Lanigan Racing Honda
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet