SEAT Cupra Cup

Seat Cupra Cup: Maximale prestatie Morien – Duivenvoorde

Met de pole, twee keer de snelste ronde en twee overwinningen hebben Ronald Morien en Ferry Duivenvoorde tijdens de Paasraces maximaal gescoord. Vanaf pole keken zij in de tweede race lange tijd tegen de kont van Engel – Bouwhuis aan, maar in de slotfase werden zij toch nog gepasseerd en later zelfs nog gediskwalificeerd wegens een te late pitstop. Tweede werden de dames Verschuur – Van der Sloot die met een technisch hoogstandje van de laatste startplaats naar de tweede kropen. Ward Rosier en Simon Gras kregen in de slotfase de laatste podiumplaats cadeau door de zwarte vlag voor Engel – Bouwhuis.

Tekst: Daan Jeuken

De race opent op een erg vreemde manier; Sandra van der Sloot draait de pits in en voert al gelijk de rijderswissel uit. Een mogelijk tactische keuze die later in de race uit zal moeten werken. Quint Engel heeft een prima start en verschalkt polezitter Ronald Morien, daarachter pakt Ronald Sarink de derde plaats af van Renate Sanders. Pim Hoekzema volgt, voor Monique Rosier die een voortvarende openingsfase kent want een ronde later hebben zowel Sanders als Hoekzema plaats moeten maken.

De eerste normale pitstop is er van Pim Hoekzema die zich terugtrekt uit het gevecht en plaats maakt voor René Oudshoorn. Van deze gelegenheid wordt direct gebruik gemaakt om ook even een blikje onder de motorkap te werpen.

Terwijl de koplopers Engel en Morien samen rustig uitlopen zijn daarachter Ronald Sarink en Ward Rosier in een fraai duel verwikkeld. Dit wordt echter abrupt beëindigd als Rosier in ronde zeven zijn stoeltje overdraagt aan Simon Gras. Op plaats vier rijdt nu Renate Sanders, die hier dusdanig van onder de indruk is dat ze bijna gelijk spint. Ook Ronald Sarink maakt een ronde later zijn pitstop en laat Jeroen den Boer aan het stuur. Met allebei de pitstop achter de rug continueert het duel Den Boer – Gras weer zoals hun voorgangers het voorbeeld gaven.

Terwijl we inmiddels al halverwege de wedstrijd zitten maken de koplopers nog steeds weinig aanstalten om hun rijderswissel uit te voeren. Met nog minder dan een kwartiertje te gaan draait Morien dan toch de pits in. Zijn partner Ferry Duivenvoorde komt de pits weer uit op plaats twee, vlak voor Sheila Verschuur, waarmee dus in ieder geval die positie niet is verloren. Een ronde later draait ook leider Quint Engel de pits in, wat Niels Bouwhuis nog een kleine tien minuten de tijd geeft om de leiding te verdedigen.

Dit lukt Bouwhuis niet lang, want nadat hij wel als eerste de baan opkomt duikt Ferry Duivenvoorde al bij de eerste de beste mogelijkheid aan de binnenkant en pakt de tweede plaats. Sheila Verschuur volgt het goede voorbeeld en neemt de tweede plaats over ten koste van Bouwhuis, die verbouwereerd op de derde plaats verder gaat. Het wordt helemaal desastreus voor Bouwhuis en Engel wanneer zij met nog twee minuten te rijden de zwarte vlag gezwaaid, omdat zij niet voor de dertigste minuut hun pitstop hebben gemaakt. Door deze diskwalificatie grijpen Rosier – Gras de laatste podiumplaats.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet