VLN

VLN: Prachtige Nordschleife Ferrari zege voor Team Octane 126

Hoewel het in de F1 bij Ferrari op de Red Bull een puinhoop was, schitterde het merk eindelijk weer eens op de Nordschleife. Het Team Octane 126 gaf de concurrentie van Audi, BMW, Mercedes in een schitterende wedstrijd het nakijken. Voor Ferrari betekende het de derde zege in de geschiedenis van het populaire lange-afstandskampioenschap. De combinatie Dominik Farnbacher/Jaime Melo won in 2011 een wedstrijd en in 2017 behaalde het WTM Team de laatste overwinning voor het merk.

Top 3 Een prachtig Ferrari optreden op de Nordschleife vandaag.

Tekst Willem J. Staat
Foto's VLN/ROWE Racing

Prachtige Ferrari zege voor Team Octane 126.
Eindelijk weer eens een Ferrari zege in het Nürburgring lange-afstandskampioenschap. In de allerlaatste kwam het tot een schitterende confrontatie tussen Björn Grossmann en Adam Christodoulou. Björn Grossmann: Bij "Flugplatz" nam de Zwitser zijn kans waar. "In het verkeer heb ik van een gat gebruik gemaakt en kon Adam passeren. Daarna heb ik werkelijk alles gedaan om de eerste plek te behouden."Adam Christodoulou: " Bij Wippermann maakte hij een kleine fout en ik dacht dat hij nu wel nerveus zou worden. Ik heb tot het einde gepusht maar het was niet voldoende." Respect kwam ook van de ervaren lange-afstandscoureur Maro Engel. " Ze waren vandaag gewoon sneller en hebben ons gewoon verslagen. Ondanks alles met een tweede plek en een overwinning een superweekend."

2020 ROWE Racing
Ook bij ROWE Racing was men met het resultaat van zaterdag meer dan tevreden.

Voor de combinatie Simon Trummer, Jonathan Hirschi, Björn Grossmann en Luca Ludwig betekende het de eerste NLS-overwinning. In 2017 zegevierde Ferrari voor het laatst bij de derde VLN-wedstrijd met een auto van het WTM Team. In 2011 bezorgde het team van Farnbacher het merk destijds de allereerste zege. Luca Ludwig: "Het was een gouden beslissing om hier op de Nordschleife Octane 126 te ondersteunen. Op het gebied van engineering werkt het team sensationeel. Anders kun je er hier vooraan niet zo snel erbij zitten." Het verschil tussen de Ferrari van Engel/Christiodoulou/Metzger en Luca Stolz bedroeg bij de finish slechts 0,782 secs.

Het verschil tussen de eerste zes bedroeg bij de finish slechts 24,2 seconden. De Audi Sport Team Collection Audi R8 LMS van Markus Winkelhock/Mirko Bortolotti/Christopher Haase eindigde als derde. Achter de Top 3 volgde de Walkenhorst BMW M6 GT3 van Christian Krognes/David Pittard/, de GetSpeed Mercedes AMG GT3 van Maximilian Götz/Rafaelle Marciello en de Land Motorsport Audi R8 LMS van de combinatie Kelvin van der Linde/Christopher Mies/Matta Drudi.

2000
Meer dan 2000 klasse-overwinningen voor BMW. Een klein jubileum voor het merk uit München.

Record voor BMW
BMW behaalde een nieuw record in de VLN. Sinds het ontstaan van het kampioenschap in 1977 heeft het merk meer dan 2004 klasse-overwinningen behaald. Bij de derde wedstrijd zegevierde het team van FK Performance Motorsport in de Cup5 klasse, Bernd Kleeschulte/Carsten Welschar in de H4 klasse, Walkenhorst Motorsport in de M2 CS klasse, Hofor Racing by Bonk Motorsport in de SP10, Daniel en Julien Odenthal/David von der Mark met een BMW 325i in de SP4 categorie, Thorsten Reiner/Manfred Schmitz met een BMW 318iS in de V2 klasse en tenslotte het Pixum CFN Adrenalin Motorsport Team in zowel VT2 en V8 klasses. Met een derde klasse-overwinning in de derde wedstrijd behouden Danny Brink, Philipp Leisen en Christopher Rink(de kampioenen van 2018) de leiding in de tussenstand van het kampioenschap.

2021 Dacia
Aan variëteit in de VLN geen gebrek.

Dacia Logan voor het eerst van de partij
Oliver Kriese, uit Münster, en de onder een schuilnaam rijdende "Doom" hadden de visie om met de allereerste Dacia Logan aan de NLS deel te nemen. In de SP3 klasse eindigden zij als derde voor "al diegenen die geen statussymbool nodig hebben." Stefan "Doom": "Wij waren in verschillende series onderweg en nu was het tijd om onder the motto Professionals tegen amateurs eindelijk in de NLS aan te treden. We hebben veel plezier gehad en konden het tegen de snelle auto's goed uithouden. Wij komen in ieder geval weer terug." Op 1 augustus vindt de 43e editie van de RCM Grenzlandrennen plaats. De vierde wedstrijd gaat over een traditionele afstand van vier uur.

Update: Omdat de banden van de Ferrari niet aan de opgegeven specificaties voldeden werd de Octane 126 inschrijving gediskwalificeerd. Het team heeft tot morgenavond de tijd om beroep aan te tekenen.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet