IndyCar

Indycar: Spectaculaire zege Felix Rosenqvist. Kleine offroad excursie kost VeeKay goede klassering.

De tweede Rev Grand Prix begon met een startcrash waarbij Will Power Graham Rahal en Ryan Hunter Reay elimineerde. Rinus VeeKay profiteerde direct van de crash door veel plekken goed te maken maar verspeelde later in de wedstrijd jammer genoeg dit voordeel weer door zelf even van de baan te raken. Een zinderend slot leverde de Zweed Felix Rosenqvist zijn allereerste Indycar-zege op. Pat O' Ward die de gehele wedstrijd voor McLaren Arrow SP gedomineerd had eindigde als tweede.

Tekst Willem J. Staat
Foto's: Indycar

2020 Rosenqvist
Wat een geweldige wedstrijd van Felix Rosenqvist. De man die alweer lang geleden de F3 Masters op Zandvoort won en nu zijn draai in Indycar gevonden heeft.


Spectaculaire zege Felix Rosenqvist. Kleine offroad excursie kost VeeKay goede klassering
De wedstrijd begon met een chaotische start voor deel 2 van de Rev Grand Prix op Road America waarin Penske-coureur Will Power het presteerde om binnen vier ronden voor twee neutralisaties te zorgen.

Direct na de start was er direct al het incident waarbij Will Power, Conor Daly, Ryan Hunter Reay en Graham Rahal betrokken waren. Voor twee laatstgenoemden was de wedstrijd al over nog voordat hij begonnen was. Conor Daly kon de schade nog aan de pits laten herstellen.

Voor VeeKay was het een aardig presentje in de beginfase. Hij won er maar liefst acht plekken mee. Vanwege vermijdbaar contact werd Will Power met Graham Rahal werd Power door de sportcommissarissen bestraft en naar de staart van het veld verbannen. Ferrucci wisselde de rode banden voor de zwarte en besloot op een andere strategie te gaan rijden maar werd na de herstart voor hetzelfde delict als Power bestraft. Voor Power was het niet echt zijn dag, want na de herstart zorgde hij voor de tweede neutralisatie door er vanaf te gaan.

Pat O Ward O'Ward domineerde vrijwel de gehele wedstrijd maar moest met een tweede plek genoegen nemen.

Bij de tweede herstart in de achtste ronde werd de Top 3 door de nieuwe generatie aangevoerd, bestaande uit O'Ward, Herta en Palou. Daarachter volgden Scott Dixon, Felix Rosenqvist en Rinus VeeKay. Palou verwees Herta direct snel terug naar de derde plek.
In de 13e ronde kwam Josef Newgarden als eerste voor zijn reguliere stop naar binnen. VeeKay volgde de ronde daarop en viel naar de 18e plek terug. Vanaf de staart van het veld bevond Power zich in de 16e ronde alweer in zesde positie met achter zich Felix Rosenqvist. Hoewel Power en Ferrucci in de beginfase bestraft werden reden zij door een uitgekiende strategie in de 17e ronde alweer aan de leiding met daarachter polesitter Pat O'Ward die drie ronden later zowel Ferrucci als Power wist te passeren en opnieuw de kop veroverde. VeeKay ging in de 26e ronde voor zijn tweede stop naar binnen maar was kort daarvoor door een kleine "off-road" excursie jammer genoeg teruggevallen.

O'Ward verloor bij zijn tweede reguliere stop weinig terrein en vond snel weer aansluiting bij de leidende Zweden Rosenqvist en Ericsson. In de 31e ronde reed de Mexicaan opnieuw aan de leiding. Daarna bedroeg de voorsprong op Ganassi-coureur Rosenqvist ruim 7,8 secs.

Veteraan Scott Dixon kwam inmiddels onder druk van zijn Ganassi-teamgenoot Ericsson te staan en moest zijn zevende positie prijsgeven. Ericsson was duidelijk op een missie en ging vervolgens bij Will Power in de aanval. Omdat Ericsson over een duidelijk snellere auto dan Dixon beschikte, maakt de de Nieuw Zeelander zonder al teveel tegenstand plaats voor zijn teamgenoot. Bij zijn allerlaatste stop in de 41e ronde liet een ervaren man als Scott Dixon zelfs tweemaal zijn motor afslaan en blijkt toch niet zo'n feilloze racerobot te zijn. Ook Iceman Dixon maakt menselijke fouten.

2020 Alex Palou
Zevende plek voor Alex Palou die ook een goede wedstrijd reed.

O'Ward opteerde bij zijn allerlaatste stop voor de softe Rode Firestones. En met nog 12 ronden te gaan speelden strategieën geen rol van betekenis meer. O'Ward beschikte over een voorsprong van ruim 5.3126 secs. op Felix Rosenqvist en Andretti Autosport-coureur Alexander Rossi, die een vrij opvallende maar constante wedstrijd reed.

2020 Rinus VeeKay
Weer een leerzame dag voor VeeKay.

Rosenqvist in de aanval
Vier ronden voor het einde ging Felix Rosenqvist definitief bij O'Ward in de aanval. Bij het dubbelen van Conor Daly won Rosenqvist snel terrein op de Mexicaan en begon vervolgens de Arrow SP McLaren-rijder voor een sensationele ontknoping onder druk te zetten. Beiden maakten in de laatste ronde bijna contact en vervolgens ging de Zweed aan de man voorbij die vrijwel de gehele wedstrijd gedomineerd had. Daarna kon de Zweed direct wat afstand nemen.

2020 Moment
Schitterend moment. Rosenqvist laat O"Ward gewoon staan. Races zoals we zo graag zien.

Voor ex Masters-winnaar Felix Rosenqvist, die een fantastische performance liet zien betekende het zijn allereerste Indycar-overwinning. Met twee overwinningen en vier auto's in de Top 4 een uitstekend weekend voor het team van Chip Ganassi. O'Ward zal voor zijn allereerste overwinning nog eventjes geduld moeten hebben. O'Ward verklaarde na afloop dat een klein probleem met de auto hem eigenlijk kansloos tegen Rosenqvist maakte en dat hij in de slotfase ook niets meer in huis had. VeeKay eindigde als 14de. (later meer)

Power Off
Ondanks dat zijn wedstrijd een puinhoop was, reed Power daarna eigenlijk toch wel sterk. Slechts 11e vandaag.

Uitslag
1. Felix Rosenqvist Dallara Honda 55 ronden
2. Pat O'Ward Dallara Chevrolet 55 ronden
3. Alexander Rossi Dallara Honda 55 ronden
4. Marcus Ericsson Dallara Honda 55 ronden
5. Colton Herta Dallara Honda 55 ronden
6. Santino Ferrucci Dallara Honda 55 ronden
7. Alex Palou Dallara Honda 55 ronden
8. Takuma Sato Dallara Honda 55 ronden
9. Josef Newgarden Dallara Chevrolet 55 ronden
10. Charlie Kimball Dallara Chevrolet 55 ronden

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet