Formule 1

Formule 1: Verstappen delft onderspit bij de Mercedessen


Hamilton

Lewis Hamilton heeft de tweede race op de Red Bull Ring gewonnen. Het spektakel van vorige week, en van gisteren, bleef uit. Hamilton leidde van start tot staart en kwam nooit in de problemen. Verstappen kon de tweede plaats lang vasthouden, maar moest onder druk van een undercut tien ronden vroeger stoppen dan Bottas. Met die oudere banden, én een licht beschadigde voorvleugel, kon Verstappen de snellere Fin in de slotfase niet meer van zich afhouden. Verstappen maakte er nog een showtje van, maar p3 was het maximaal haalbare.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Mercedes

Allen op softs
Het is droog en de baan is weer helemaal groen en de bandenkeuze is vrij. Dit levert vooraan geen verrassingen op: de hele top acht start op softs. Hamilton en Verstappen komen allebei goed van start en ze houden hun plek. Sainz is heel goed weg en zit naast Verstappen, maar de Nederlander heeft de binnenkant en kan zo zijn tweede plaats vasthouden. Sainz, Bottas en Albon sluiten aan.

Weer raak bij Ferrari
Dat Leclerc vorig weekend per abuis op het podium belandde, kon de dramatische vorm van Ferrari niet verbloemen. Het tweede weekend heeft het team updates meegebracht, maar gaat het van kwaad tot erger. De tiende en elfde kwalificatieplek waren slecht, Leclerc kreeg ook nog eens drie plaatsen straf. Maar bij de start gaat het helemaal mis. Leclerc probeert aan de binnenkant naast Vettel te komen, maar dat is veel te optimistisch – zeker bij een teamgenoot. Leclerc stuitert over de kerbs en knalt zo met zijn achterwiel tegen de achtervleugel van Vettel aan. Een nieuw jaar, maar wéér een aanrijding tussen de twee teamgenoten. Beide halen de pits, Vettel kan niet meer door. Leclerc wordt wel weer de baan op gestuurd, maar na twee ronden is het voor hem ook afgelopen. Het zal weer donderen in de motorhome. Zeker in de situatie waarin Ferrari nu zit, is een fout als deze van Leclerc onaanvaardbaar.

De herstart levert voorin geen actie op, in het middenveld wel. Lando Norris gaat Lance Stroll voorbij voor plek 9. Achter hen zit George Russel er knap bij, maar als hij een foutje maakt en diep door de grindbak gaat, valt hij terug naar de laatste plaats.

Carlos Sainz scoorde met de derde plek zijn beste kwalificatieresultaat ooit. Deze podiumplek kan hij in de race echter niet vasthouden. Vrij snel na de hervatting gaan Bottas en Albon de Spanjaard voorbij. Ocon en Ricciardo – laatstgenoemde op mediums – zitten vlak achter de McLaren.

Renault vergeet in te grijpen
Bij Renault hebben ze een strategische zet gedaan door Ricciardo op mediums gezetten. Hij wordt nu opgehouden door Ocon, dus het zou logisch zijn als het team Ocon de opdracht geeft even aan de kant te gaan. Dat doet Renault echter niet. Is het omdat Ricciardo toch vertrekt bij het team? Krijgt Ocon de voorkeur? Nu moet de Australiër aanvallen. Dat doet hij, maar Ocon slaat die aanval af. Na een paar pogingen lukt het Ricciardo toch om zijn teamgenoot voorbij te komen. Het resultaat van dit gebrek aan daadkracht bij Renault? Sainz is weggelopen bij de twee en Stroll is dichterbij gekomen. De teleurstelling bij Renault wordt nog groter, als Ocon een paar ronden later ook nog uitvalt.

Verstappen in de tang
Met allemaal dezelfde banden, gebeurt er in de kopgroep richting de eerste stop niet veel. Hamiltons voorsprong loopt langzaam op naar 6 seconden, Verstappen heeft een kleine 3 tellen op Bottas. Albon kan dat tempo niet volgen, hij ligt al mijlenver achter.

Verstappen zit dus in de tang tussen de twee Mercedessen. Zijn achterstand op Hamilton is te groot om een undercut te laten slagen. Bottas krijgt de opdracht om het gat te dichten. "This will make your race." Bottas komt wel in undercut-gebied.

Dat laat Red Bull niet gebeuren. Na 25 ronden komt Verstappen de pits in voor medium banden. Het verandert de strategie bij Mercedes. Hamilton komt na Verstappen binnen en houdt gemakkelijk die positie. Voor Bottas heeft het niet veel zin om nu te stoppen, want dan komt hij weer achter Verstappen terecht. Hij gaat dus langer door en stopt tien ronden later dan de Nederlander. De achterstand op Verstappen is 8 seconden, maar de banden zijn dus beter. Als Bottas tweede wil worden, zal hij de Red Bull op de baan in moeten halen.

Best of the rest
De strijd om p4 is spannender. Albon heeft die plek nog, maar hij heeft behoorlijke druk van achteren. Sainz is niet ver verwijderd en waagt een undercut. Dat plan valt in duigen als de pitstop mislukt en drie seconden te lang duurt. Albon stopt enkele ronden later en blijft ruimschoots voor de McLaren. Ricciardo rijdt dan vierde. Achter hem zitten de Racing Points – Perez heeft zijn teleurstellende kwalificatie alweer goedgemaakt. Stroll stopt als eerste en hij komt voor Sainz terug. De slechte stop kost de Spanjaard dus een extra plaats.

Ricciardo stopt na 38 ronden al, ondanks zijn mediums. De Australiër komt tussen Albon en Stroll terug – hij is Sainz dus ook voorbij. Perez komt de ronde daarna. Hij komt vlak voor Sainz de baan op, maar die heeft zijn banden op temperatuur en gaat de Racing Point direct voorbij. Perez is echter op tijd wakker en pakt die plek de volgende bocht al terug. Met Norris op p10 ziet het er goed uit voor Racing Point dit weekend. Op de mediums gaat Perez helemaal lekker. Hij dicht het gat naar Stroll, moet het klusje op eigen kracht klaren, en haalt met een mooie actie zijn teamgenoot in.

De achterstand op Ricciardo is iets meer dan een seconde, maar die gaat bepaald niet lekker op zijn softs. Perez haakt aan, valt aan en pakt p5. De achterstand op Albon is meer dan 5 seconden. Kan hij die ook nog dichten? De snelste raceronde onderstreept de ambitie. Ricciardo valt ook al snel in de klauwen van Stroll, maar weet de aanval af te houden.

Perez weet het gat naar Albon razendsnel te dichten. Op meer dan een halve minuut achter zijn teamgenoot Verstappen, is er Ablon veel aan gelegen om in ieder geval als vierde te eindigen. Dan moet hij nog 15 ronden standhouden.

Bottas nadert Verstappen
Bottas weet in eerste instantie nauwelijks iets te winnen op Verstappen. Maar als de laatste 15 ronden aanvangen, begint hij toch serieus in te lopen. Dat is niet zomaar; Verstappen heeft ergens schade opgelopen aan zijn voorvleugel. Bottas heeft dus de snelheid, maar hij heeft in het verleden al vaak bewezen dat inhalen niet zijn sterkste punt is. En dat terwijl Verstappen juist wel uitblinkt in agressief verdedigen.

Drie duels
Op de Red Bull Ring zit het venijn vaak in de staart. Ook nu zijn er met nog tien ronden te gaan nog een aantal interessante duels. Verstappen vs. Bottas voor p2, Albon vs. Perez voor p4, Ricciardo vs. Stroll voor p6 en Sainz vs. Norris voor p8. Het laatste duel hoeft niet uitgevochten te worden; Norris mag zijn teamgenoot voorbij.

Bottas nadert Verstappen met rasse schreden. Met nog 8 ronden te gaan is het verschil 2.3 seconde. Een ronde later is het 1.5. Bottas heeft nog 6 ronden om met DRS de weg voorbij de aangeslagen Red Bull te vinden.

Bottas komt de eerste ronde direct. Verstappen duwt hem naar buiten in bocht 3, maar op het rechte stuk daarna komt Bottas er makkelijk voorbij. Klus geklaard, denkt de Fin. Maar dan kent hij Verstappen niet. Die gaat buitenom ook in de aanval en pakt brutaal de veel snellere Mercedes weer terug. De volgende ronde herhaalt dit tafereel zich, maar nu laat Bottas zich niet nogmaals piepelen. P2 is voor de Fin en Verstappen moet genoegen nemen met p3.

Verstappen maakt dan nog een extra pitstop, in de hoop met zachte banden nog de snelste raceronde te rijden. De stop is perfect, waardoor hij derde plek behoudt. Maar hij zit midden in druk verkeer, waar hij snel doorheen moet. Dat lukt, maar Verstappen slaagt er niet in de snelste ronde te rijden.

Norris heeft het laatste woord
Hoe gaat het met de andere duels? Perez gaat in de voorlaatste ronde in de aanval, precies op dezelfde plek als waar Albon vorige week van het podium werd gestoten door Hamilton. De twee gaan samen door de bocht en ook Perez raakt Albon op de achterband. Gelukkig eindigt het nu met een sisser; Albon kan door en behoudt de vierde plaats.

Stroll gaat ook nog in de aanval en hij slaagt wel in zijn opzet. Hij pakt Ricciardo, en die gaat zo breed dat ook Lando Norris hem nog weet in te halen. De Brit is nog niet klaar, want de volgende ronde gaat hij ook in de aanval bij Stroll en pakt hij ook nog p6. Daarmee lijkt de koek op, maar in de laatste bocht doemt plotseling Perez op en Norris gaat zelfs hem nog voorbij. Drie plekken in de laatste twee ronden, daarmee eindigt McLaren tóch nog voor Racing Point. Perez, Stroll en Ricciardo komen drie dik over de finish, maar Perez houdt de plek nipt vast.

Hamilton is terug
Na een moeizaam eerste raceweekend, is Lewis Hamilton weer helemaal terug. Na een magistrale kwalificatie volgde een dominante overwinning. "Het is lekker om na zo'n gekke tijd weer hier te staan. Sinds vorig weekend hebben we een geweldige stap gemaakt. En volgende week mogen we alweer. Geweldig, wat mij betreft doen we alleen maar back-to-back races."

Bottas leidt nog
Valtteri Bottas verlaat Oostenrijk nog altijd als leider in het kampioenschap, met 6 punten voorsprong, maar stond dit weekend in de schaduw van zijn teamgenoot. "Gisteren was niet ideaal, dus vandaag moest ik de schade beperkt houden. Lewis kon vanaf pole de race controleren. Er gebeurde niet zo veel als vorige week. Het gevecht met Max in de slotfase was nog leuk. Ik had veel meer snelheid, doordat ik mijn stint verlengde."

Verstappen machteloos
Na het desastreuse eerste raceweekend is Verstappen weer terug op het podium. Maar de waarheid komt misschien nog wel harder aan: ondanks de hooggespannen verwachtingen is Mercedes nog altijd te snel. "Ik heb alles gegeven, zo hard mogelijk gepusht, maar ik was net te langzaam. Ik probeerde het Valtteri nog even moeilijk te maken. Ik wist toch wel dat hij dan de volgende ronde weer zou komen, maar ik moest er toch wat leuks van maken. De race was verder maar saai. Het podium is goed, maar we moeten nog veel werk verzetten."

Uitslag Grand Prix van Steiermarken
1. Lewis Hamilton, 1:08.328
2. Valtteri Bottas, op 13.719
3. Max Verstappen, op 33.698
4. Alex Albon, op 44.400
5. Lando Norris, op 1:01.470
6. Sergio Perez, op 1:02.387
7. Lance Stroll, op 1:02.453
8. Daniel Ricciardo, op 1:02.591
9. Carlos Sainz, op 1 ronde
10. Daniil Kvyat, op 1 ronde

11. Kimi Räikkönen, op 1 ronde
12. Kevin Magnussen, op 1 ronde
13. Romain Grosjean, op 1 ronde
14. Antonio Giovinazzi, op 1 ronde
15. Pierre Gasly, op 1 ronde
16. George Russel, op 2 ronden
17. Nicholas Latifi, op 2 ronden

Esteban Ocon,
Charles Leclerc
Sebastian Vette
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet