Formule 1

Formule 1: Alonso keert (nog maar eens) terug naar Renault

alonso champagne

Alsof de grote tweevoudig kampioen nog niet genoeg heeft geleden als de compleetste coureur van het veld die zijn talent verkwist bij teams zonder kansen op de overwinning, heeft Fernando Alonso ervoor gekozen om toch maar weer zijn opwachting te maken in de Formule 1. Alonso en Renault maakten dat vandaag bekend. Renault, dat Daniel Ricciardo naar McLaren zag vertrekken, neemt het geschenk uiteraard in volle dank aan, want anders was het geplaagde Franse team echt als de verliezer tevoorschijn gekomen uit de stoelendans die door Sebastian Vettel in gang werd gezet.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Renault Sport, Bob van der Wolf

Alonso tekende voor twee jaar bij Renault, het team waar hij in 2005 en 2006 zijn twee titels behaalde en waar hij nu terugkeert voor maar liefst een derde termijn. De tweede termijn met een Nederlandse bank als hoofdsponsor was aanzienlijk minder gelukkig, met als dieptepunt Alonso's 'Crashgate'-overwinning in Singapore. Die seizoenen volgden op een ongelukkige verbintenis met McLaren en werden opgevolgd door nog meer ongelukkige verbintenissen: de relatie met Ferrari leverden weliswaar vele heldendaden op, maar geen titels, waarna de Spanjaard een cultfiguur werd in de manier waarop hij zijn relatie met McLaren en Honda managede.

Fernando Alonso 4476

Het lijkt bijna alsof Fernando Alonso sinds zijn titels en zijn onvervulde periode bij Ferrari in een rusteloze fase van zelfkwelling is beland: tussen de terugkeer naar McLaren en nu de tweede terugkeer naar Renault stelde hij zichzelf ook nog ten doel om in zo veel mogelijk categorieën van de autosport de hoogste prijzen in de wacht te slepen. Dat leidde enerzijds tot tragische mislukkingen zoals in Indycar en anderzijds tot Pyrrhus-overwinningen, zoals op Le Mans en in het WEC.

Le Mans 2018 end race BVDW-26

Intussen stelde hij zich zo op dat hij ondanks zijn reusachtige talent nooit als kandidaat serieus werd genomen bij écht winnende teams zoals Mercedes en Red Bull, ook al ontstonden daar vacatures. Nu tekent hij voor twee jaar bij Renault terwijl hij eerder afscheid van de Formule 1 nam omdat hij op het klinische F1-leven was uitgekeken. Dat leven zal in 2021 niet anders zijn dan zoals hij het destijds achterliet, dus laten we hopen dat de Cruyff van de autosport zijn laatste eigenzinnige keuze de moeite waard maakt voor zichzelf en voor alle liefhebbers van de sport. Die zullen hem ondanks alles terugverwelkomen op het hoogste niveau waar hij straks ook op 39-jarige leeftijd nog steeds thuishoort.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet