Sportscars

Sportscars: Helio Castroneves zet Penske-Acura op pole voor hervatting IMSA-seizoen in Daytona

200704 IMSA quali Helio
Helio Castroneves was het snelste in de kwalificatie op Daytona

Wanneer om tien minuten na middernacht onze tijd de WeatherTech 240 van start gaat op Daytona International Speedway en daarmee het seizoen in het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship eindelijk wordt hervat, start Helio Castroneves in de nummer 7-Penske-Acura vanaf de pole-position. De beide Mazda's vertrekken als tweede en derde. Ryan Briscoe, de teamgenoot van Renger van der Zande, kwalificeerde de nummer 10-Konica Minolta-WTR-Cadillac op de vijfde plaats. Snelste rijder in GTLM was Oliver Gavin in de nummer 4-Corvette, die zijn teamgenoot Jordan Taylor in de nummer 3 net voor bleef. In GTD was Corey Fergus het snelst met de Compass Racing-McLaren, zowel voor het merk als voor het team de eerste pole-position in de IMSA-competitie.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

Onder strikte regels kan er in Daytona eindelijk weer worden gereden, al vraagt een normaal mens zich gezien het explosief stijgende aantal coronabesmettingen in Florida wel af hoe lang nog... Tot degenen die positief op Covid-19 werden getest, behoorde ook Felipe Nasr, wiens plaats in de nummer 31-Whelen-Action Express-Cadillac gisteren in allerijl werd ingenomen door Gabby Chaves.

200704 IMSA Covid
Strikte hygienemaatregelen in de paddock van Daytona

Dat de Acura en de Mazda in Daytona de snelste auto's zijn, tekende zich tijdens de vrije trainingen al af en Helio Castroneves bevestigde dat beeld met de snelste tijd van 1:34,390 minuten, waarmee hij 0,032 seconden sneller was dan Oliver Jarvis in de nummer 77-auto, de snelste van de beide Mazda's, die sinds eind maart nu volledig door Multimatic onder de vlag van Mazda Motorsports worden gerund. Zoals bekend nam Mazda aan het einde van het eerste kwartaal afscheid van het Duitse team Joest, dat niet het zo gewenste succes bracht – of in de lastige politieke constellatie tussen Mazda en Multimatic niet de ruimte kreeg om voor dat succes te kunnen zorgen. Jonathan Bomarito kwalificeerde zich in de nummer 55-Mazda als derde, voor Juan Pablo Montoya in de andere Penske-Acura. Bij Wayne Taylor Racing moest na de laatste vrije training de nodige schade worden hersteld, die het gevolg was van een klapband. Ryan Briscoe wist zich met de Cadillac als snelste van de niet-Acura's en Mazda's te kwalificeren. De kwalificatie voor de prototypes moest twee minuten voor het verstrijken van de geplande tijd worden gestaakt omdat op korte afstand van het circuit de bliksem was ingeslagen.

Corvette Racing kende een 'clean sweep' van de eerste startrij in de GTLM-klasse. Oliver Gavin zorgde voor de eerste pole-position voor de dit jaar nieuwe Corvette C8.R met een tijd van 1:42,251 minuten, waarmee hij 0,272 seconden sneller was dan teamgenoot Jordan Taylor in de zusterauto. De derde startplaats in de klasse was voor Jesse Krohn in de nummer 24-BMW, voor Laurens Vanthoor, die dit keer eens de kwalificatie in de nummer 912-Porsche voor zijn rekening nam en de beste Porsche-rijder was.

In GTD kende Corey Fergus een geweldig debuut in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship, want zowel voor hemzelf, zijn team Compass Racing als McLaren zorgde hij voor de eerste pole in de serie. Hij reed een tijd van 1:47,015 minuten en was daarmee 0,137 seconden sneller dan Aaron Telitz in de nummer 14-AIM Vasser Sullivan-Lexus. De derde tijd was voor Robby Foley in de Turner-BMW, voor Frankie Montecalvo in de andere AIM Vasser Sullivan-Lexus en Cooper MacNeil in de Scuderia Corsa-Ferrari.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet