Formule 1

Formule 1: Bottas pakt pole voor oppermachtig Mercedes, Verstappen P3 op Red-Bull-Ring

M232609

In een Mad Max-achtig schouwspel met verlaten decors en hoofdrolspelers met mondkapjes voor heeft Valtteri Bottas de eerste pole van het F1-seizoen 2020 gepakt. Het verschil tussen Bottas en zijn teamgenoot Lewis Hamilton was 12 duizendsten. De Mercedessen stonden op eenzame hoogte op de Red-Bull-Ring, alsof zij op een hogere alpenweide rondvlogen dan de rest van het veld, dat juist tot aan de laatste rij op de startopstelling zeer dicht opeengepakt zat. De Red Bull van Max Verstappen was de naaste belager van de Mercedessen, maar moest een halve seconde laten liggen. Lando Norris schitterde met een vierde tijd voor McLaren. Ferrari faalde intussen aan alle kanten: Sebastian Vettel miste Q3, terwijl Charles Leclerc niet verder kwam dan P7.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Mercedes AMG F1, Red Bull Racing, Scuderia Ferrari

De twee Alfa's en Nicholas Latifi (Williams) waren de eersten die naar buiten kwamen voor de eerste officiële kwalificatiesessie van 2020. Verstappen, Sainz en Pérez voerden de boventoon met nog tien minuten op de klok, maar de Mercedessen en Renaults moesten nog naar buiten komen. Vettel kon op P4 het tempo van de 'roze Mercedes' van Pérez niet bijbenen, maar die had geen foutloos rondje. Albon en Leclerc stonden nóg verder naar achteren, evenals de Renaults toen die eenmaal een tijd hadden gezet.

M232623

Met nog zo'n zeven minuten te gaan had iedereen zijn eerste run voltooid, allemaal op de soft compound – logisch, want de verschillen waren minimaal. De Mercedessen, die alle drie vrije trainingen hadden gedomineerd, hielden zich nog in, maar Hamilton reed nog een rondje door en kwam op P2 uit. Bottas nestelde zich op P5. Ze schoven een plekje naar achteren toen Stroll in de andere B-Mercedes de snelste tijd zette, maar dat was tijdelijk. In de laatste tikken van Q1 schoof Leclerc naar P4, Verstappen pakte P1, met de twee Mercedessen meteen achter hem. Afvallers waren Magnussen, Russell, Giovinazzi (na een fout in de laatste ronde), Räikkönen en Latifi – de eerste drie op minder dan een tiende, en een halve seconde van P10. Twéé Alfa's dus buiten de boot, in wat eigenlijk één groot middenveld was.

AP-24H29EV5S2111 news

Q2 was al een tijdje gaande voordat de eerste auto naar buiten ging. De Mercedessen beten de spits af en stonden meteen ferm bovenaan, maar nu voegden Norris, de twee Racing Points en Ricciardo zich tussen Leclerc en Verstappen, de laatste op de mediums. Het gat tussen Bottas en Norris was wel een reusachtige vier tienden. Sainz en Vettel completeerden vooralsnog de toptien. Een wild rondje op de mediums hielp Verstappen naar P6, buiten de top-tien moesten de AlphaTauri-coureurs samen met Albon, Ocon en Grosjean hopen op meer in de laatste vijf minuten.

20024-austrian-gp-friday

Met nog drie seconden op de klok pakte Bottas P1, waarna Hamilton op 0,081 volgde – wel met negen tienden op Norris. Alleen Albon schoof nog voorbij Norris, op zeven tienden van de oppermachtige Mercedessen, maar dat kostte niemand minder dan Vettel de kop. Ook zijn teamgenoot Leclerc kwam niet verder dan P10, wat de Q2-vertoning van Ferrari nog beschamender maakte. Bij Gasly voegden zich zoals verwacht de AlphaTauri's van Gasly en Kvyat, de Renault van Ocon en als laatste Grosjean in de andere Haas. Verstappen deed het slim door een setje softs te sparen én het andere setje softs ook niet op te rijden. Ook al had hij de twee McLarens en Racing Points voor zich, P8 was genoeg. Het betekende ook dat de Nederlander morgen als enige de race op mediums start.

AP-24GYZVBPS2111 news

Ook in Q3 gingen de Mercedessen van acquit, en opnieuw was Bottas sneller dan Hamilton. Sainz en Pérez bleven meer dan een volle seconde steken, Verstappen kwam in zijn eerste poging niet dichter dan zes tienden, met Albon die opnieuw het tempo van zijn teamgenoot niet kon volgen en drie tienden liet liggen. Leclerc bezorgde Ferrari meer 'rosso vergogno' (schaamrood op de kaken) door 1,6 seconden achter Bottas aan te hobbelen. Norris, Stroll en Ricciardo kozen ervoor om de eerste run te laten schieten.

20009-austrian-gp-thursday

In het gat tussen de twee Q3-runs zette Stroll een zesde tijd neer, ook weer op een seconde, waarna het echte werk kon beginnen. De showdown ging echter niet door, want Bottas schoof het gras in – maar... Hamilton miste zijn kans door de pole op 12 duizendsten mis te grijpen! Verstappen ging naar P3 op een halve seconde, Norris was ijzersterk met P4 op een tiende achter de Nederlander, en ruim voor Albon met de vijfde tijd. Pérez, Leclerc, Sainz, Stroll en Ricciardo maakten de top-tien compleet.

M232608

F1, GP Oostenrijk, kwalificatie, 4 juli 2020

1. Valtteri Bottas (Mercedes) - 1'02"939 - Q3
2. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'02"951 - Q3
3. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 1'03"477 - Q3
4. Lando Norris (McLaren-Renault) - 1'03"626 - Q3
5.- Alexander Albon (Red Bull-Honda) - 1'03"868 - Q3
6. Sergio Pérez (Racing Point-Mercedes) - 1'03"868 - Q3
7. Charles Leclerc (Ferrari) - 1'03"923 - Q3
8. Carlos Sainz (McLaren-Renault) - 1'03"971 - Q3
9. Lance Stroll (Racing Point-Mercedes) - 1'04"029 - Q3
10. Daniel Ricciardo (Renault) - 1'04"239 - Q3
11. Sebastian Vettel (Ferrari) - 1'04"206 - Q2
12. Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) - 1'04"305 - Q2
13. Daniil Kvyat (AlphaTauri-Honda) - 1'04"431 - Q2
14. Esteban Ocon (Renault) - 1'04"643 - Q2
15. Romain Grosjean (Haas-Ferrari) - 1'04"691 - Q2
16. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'05"164 - Q1
17. George Russell (Williams-Mercedes) - 1'05"167 - Q1
18. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'05"175 - Q1
19. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'05"224 - Q1
20. Nicholas Latifi (Williams-Mercedes) - 1'05"757 - Q1
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet