VLN

VLN: Een race voor de geschiedenisboeken. Pittard/Jensen winnen "Corona"-openingswedstrijd

De seizoensopener van de Nürburgring Lange Afstandsserie glansde niet alleen met de pakkende winnaars David Pittard en Mikkel Jensen met de Walkenhorst BMW M6 GT3. De 51e editie van de Adenauer Rundstreckenrennen stond in vele opzichten onder een goed gesternte. De allereeerste autosportwedstrijd na de Corona Lockdown vond onder veeleisende voorwaarden plaats, die overwonnen moesten worden. Daarbij kwam het hygiëne-concept van de VLN met een genereus gecreëerde outdoor pitlane volledig tot zijn recht. Aan het sloten waren er zowel bij de deelnemers als organisatoren tevreden gezichten. Zeker omdat de voorspelde onwaarsbuien uitbleven terwijl de fans het gehele gebeuren via diverse livestreams konden volgen.

2020 Start
Het VLN seizoen is wel op bijzondere wijze begonnen. De HRT Mercedes nam direct de leiding.

Tekst Willem J. Staat
Foto's VLN/Falken/Rowe Racing/Mercedes Motorsport

Een race voor de geschiedenisboeken. Pittard/Jensen winnen "Corona"-openingswedstrijd.
Christian Stephani van de VLN VV GmbH&Co KG: "Wij een fantastische wedstrijddag achter de rug. Met het weer, hadden we, dat moet ik toegeven enorm veel geluk. De rest was het resultaat van de compromisbereidheid van onze deelnemers en het onuitputtelijke werk van het organisatieteams rondom het evenement. Wij vanuit alle hoeken veel goedkeuring ervaren en kijken nu met vreugde uit naar de volgende wedstrijden. En hier sluit de kring, hopelijk weer met in de toekomst met fans langs de baan."

2020 Paddock
Openlucht pits in de paddock. Dat is weer eens wat anders.

Michael Bork(VLN Sport-en wedstrijddirecteur): " Na de goedkeuring door het districht voor ons evenement stonden de telefoons bij mijn medestrijders niet meer stil. Om de openingswedstrijd te laten plaatsvinden hebben we ontzettend veel werk geinvesteerd. De omstandigheden waren alles behalve gemakkelijk en er zijn hier en daar wel wat kleinigheden opgevallen die we voor de volgende wedstrijden willen verbeteren. De Feedback van onze deelnemers was overwegend positief zodat men aan het einde over een geslaagd evenement kan spreken. Vanuit het oogpunt van de wedstrijdleiding waren er geen problemen en vooral het concept met de pitlane in de paddock heeft goed gefunctioneerd en was met alle uit auto's uitvoerbaar."

2020 Assenheimer  Engel
Patrick Assenheimer en Maro Engel favorieten voor overall overwinningen dit seizoen?

Sportief gezien zetten Patrick Assenheimer/Maro Engel met de AMG GT3 van het nieuw geformeerde Mercedes AMG Team HRT de eerste signalen voor het nieuwe seizoen. Met een tijd van 7.59.191 verzekerden zij zich van de pole. Het team reed twaalf ronden lang op kop en werd zelfs als eerste afgevlagd. Helaas ging het team bij de allerlaatste pitstop in de fout doordat de minimumtijd niet gehandhaafd werd en dat ze te kort stil stonden. Ook was de Mercedes eerder in de wedstrijd betrokken bij het negeren van gele vlaggen. In totaal kreeg het team een tijdstraf van 37 seconden opgelegd en moest met P2 genoegen nemen. Maro Engel: "Ergens is het al mooi om hier te staan en dat je je al over een tijdstraf mag opwinden. Het betekent wel dat alle betrokkenen fantastisch werk verricht hebben en dat we eindelijk weer kunnen racen. Rondom ons heen was er veel actie. Een goed begin van het team"


2020 ROWE Racing
Bij ROWE Racing presteerden Eng/Catsburg naar behoren maar was men niet onder de indruk van de geleverde banden.

Daardoor kwam de overwinning in handen van de Walkenhorst BMW M6 GT3 van de combinatie David Pittard(GB)/Mikkel Jensen(D) die eigenlijk als tweede over de eindstreep kwamen. Omdat het in de openingsfase best wel glad was, was Pittard zeker een klasse apart. Vanaf een vijfde plek spurtte hij snel naar P2. "De eerste wedstrijd, de eerste overwinning. Het was gewoon weer fantastisch om weer in de auto te zitten" aldus de grijnzende Brit.

2020 Getspeed
Het team van GetSpeed van teameigenaar Adam Osieka had geluk.

In de slotfase had het Mercedes AMG Team GetSpeed ook een beetje geluk. In de openingsfase streden Fabian Schiller/Maximilian Buhk/Rafaelle Marciello met Michele Berette/Kim Louis Schramm(Phoenix Audi R8 LMS) om de laatste podiumplek. Bij het ingaan van de laatste ronde werden zij slechts door luttele seconden gescheiden. Aan het slot was Beretta bij een aanrijding betrokken en viel naar de zevende plek terug. Met P3 kon ook het team van GetSpeed het eerste podium van het seizoen vieren. Fabian Schiller: "Ik ben snel in mijn ritme gekomen en met P3 kunnen we erg tevreden zijn want uiteindelijk bereiden wij ons op de 24U eind september voor en hebben vandaag ontzetten veel ervaring verzameld. In de auto zit nog potentieel zodat we ons voor de volgende wedstrijd kunnen verbeteren."

2020 Walkenhorst BMW GT3
De winnende Walkenhorst BMW M6 GT3 onder druk in de openingsfase.

De CarCollection Motorsport R8 LMS van de combinatie Robin Frijns/René Rast/Nico Müller kwam als vierde over de streep gevolgd door de ROWE BMW M6 GT3 van de combinatie Philipp Eng/Nick Catsburg. Aanvankelijk maakte Eng een zeer goede start maar nog voordat hij de allereerste maal de Nordschleife opging moest de Oostenrijker een spinnende deelnemer ontwijken en viel van de vierde naar de negende plek terug. En ook een aantal Code 60 fases vielen niet in hun voordeel uit. De pech van Beretta betekende een gelukje voor Nick Catsburg die als vijfde over de finish kwam. Teambaas Hans Peter Naundorf was vol lof over zijn rijders maar was duidelijk ontevreden over de performance van de Michelin banden waarvan men bij ROWE Racing zeker meer verwacht had.


2020 Falken check
Tevreden gezichten bij Falken Motorsport.

Achter de ROWE BMW M6 GT3 volgde de Manthey Racing Porsche 911 Gen 2 van de combinatie Julien Andlauer/Matt Campbell/Lars Kern, gevolgd door de Audi R8 LMS van Beretta/Schramm.


Als 8e kwam de Falken Porsche 911 GT3 R van de combinatie Christian Engelhart/Dennis Olsen over de finish. Oorspronkelijk had men bij Falken Motorsport(Sven Schnabel Engineering) eigenlijk niet de intentie om aan de eerste wedstrijd van het seizoen deel te nemen. Woordvoerster Stefanie Olbertz van Falken Motorsport: " Eigenlijk was het oorspronkelijke plan om bij NLS2 aan de start te verschijnen. Maar onze rijders hebben bij het testen een fantastische Feedback gegeven wat ons bandenontwikkelingsprogramma zeer ten goede kwam. Een extra wedstrijd is een goede aangelegenheid om nog meer Tracktime op de Nordschleife te krijgen. Vanaf een 15e startplek reed Engelhart een fantastische dubbele stint in de Top 10 en gaf in de 15 ronden de auto over aan Dennis Olsen. Met een tijd van 8.09.02 was de Noor wel de snelste Porsche-rijder op de Nordschleife.

2020 Falken Porsche 1
Christian Engelhart is weer terug bij Porsche na al die Lamborgini jaren. Het merk waar hij ooit in de Cup-racerij mee begon.


De negende plek ging naar de Ferrari 488 van de combinatie Grossmann/Trummer/Hirschi/ Luca Ludwig, met daarachter de tweede Car Collection Audi R8 LMS van Milan Dontje/Patric Niederhauser/ Mike David Ortmann. Met een elfde plek algemeen stelde de Frikadelli Porsche van de combinatie Klaus Abbelen/Alex Müller/Lance David Arnold de zege in de ProAm klasse veilig. Het AM klassement werd gewonnen door de Racing One Ferrari F488 GT3 van Christian Kohlhaas/Nicolaj Rogivue.

In de Cayman GT4 Trophy by Manthey Racing ging de overwinning naar Mühlner Motor sport met de combinatie Thorsten Jung, Moritz Krantz/Peter Terting. Bij de BMW M240i Racing Cup waren Francesco Merlini/Sindre Setsaas/David Griessner/Yannick Fübrich van Pixum CFN Team Adrenalin de eerste winnaars. In de KTM X-Bow Cup powered by Michelin waren Stephan Brodmerkel, Hendrik Still, Michael Mönch van Teichmann Racing de winnaars.

2020 Engel

De HRT Mercedes zette direct de toon.


Het algemeen klassement wordt aangevoerd door Carsten Knechtges/Marcel Manheller/Janis Waldow. In de met 19 auto's sterk bezette VT2 klasse waren zij de winnaars. In de V8 klasse was één auto minder aan de start. Daar wonnen Christopher Rink/Danny Brink/Philip Leisen in de BMW 325i van het Pixum Adrenalin Motorsport Team.


2020 Walkenhorst M6 GT3

De verrassende winnaars Pittard/Jensen met de Walkenhorst BMW M6 GT3


Over twee weken vindt voor de eerste maal tijdens het weekend van 11/12 juli een double header plaats. De 60e ADAC Reinoldus Langstreckenrennen gaat op zaterdag over een afstand van vier uur en dit geldt eveneens voor de 52e Barbarossapreis op zondag.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet