Formule 1

Formule 1: GP van Nederland 2020 gaat definitief niet door, nieuwe regels F1 2021-2022 vastgesteld

Start

Wat al duidelijk was doordat Zandvoort op geen enkele aangepaste kalender voor het F1-seizoen 2020 voorkwam, is vanochtend bevestigd: de GP van Nederland van 2020 gaat definitief niet door. Wie een kaartje heeft, kan die in 2021 inwisselen, voor wat dán de eerste GP van Nederland sinds 1985 is, in een seizoen dat het laatste volgens de huidige regels wordt – ook die beslissing werd definitief nadat de World Motor Sport Council van de FIA de diverse aanpassingen aan de reglementen voor 2021, 2022 en verder goedkeurde.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto: Chris Schotanus

Hoewel het circuit van Zandvoort er klaar voor was, wordt de terugkeer van de GP van Nederland dus nog een jaar uitgesteld. Met landgenoot Max Verstappen als grote publieksfavoriet was het ondenkbaar om de uitgestelde race van 2020 achter gesloten deuren te laten plaatsvinden – en daar draait het voor het gehele Europese deel van het seizoen inmiddels wel op uit, áls er door de Britse quarantaineregels überhaupt gereden kan worden.

"We hebben gekeken naar de mogelijkheid om de race op een andere datum zonder publiek te verrijden", aldus evenementdirecteur Jan Lammers, "maar we willen van de terugkeer van de GP van Nederland een groot feest maken, samen met onze fans. Daarom vragen we ieders geduld. Ik heb 35 jaar op dit moment gewacht, daar kan nu nog wel een jaartje bij."

De GP van Nederland voegt zich daardoor bij het rijtje GP's dat is afgelast in plaats van uitgesteld. Ook de GP's van Australië, Frankrijk en Monaco gaan dit jaar definitief niet door. In het volgende seizoen staan al deze races uiteraard weer op de kalender. Gamefabrikant Codemasters maakte vandaag overigens bekend dat Zandvoort wél te spelen is in de nieuw te verschijnen F1 2020-game.

Dat seizoen wordt het laatste dat volgens het huidige hybride-reglement wordt verreden, zo werd bevestigd na de rij besluiten die de World Motor Sport Council van de FIA gisteravond ratificeerde. Het was nog moeilijk kiezen wat daarvan de belangrijkste beslissing is: het uitstel van het nieuwe reglement tot 2022 of de drastische verdere verlaging van het uitgavenplafond dat voor 2021 al ingaat.

De 'cost cap' die oorspronkelijk op 175 miljoen dollar stond, is mede door toedoen van de coronacrisis verder verlaagd naar 145 miljoen dollar. En alsof dat niet genoeg is, gaan daar in 2022 én 2023 nog twee stappen van 5 miljoen dollar vanaf. Bovendien wordt er voor het eerst in de geschiedenis van de F1 een lichte vorm van successtraf ingevoerd: het aero-budget van het kampioensteam wordt het jaar erop 90% van wat de rest mag uitgeven, terwijl het laatst geklasseerde team 110% mag besteden aan aerodynamische verbeteringen.

Het budgetplafond gaat zoals gepland in 2021 al in, dus een jaar vóórdat de nieuwe regels worden geïntroduceerd. Om dat mogelijk te maken, worden diverse ontwikkelingen in 2021 bevroren – en zelfs in 2020 al. Zo zijn er dit jaar minder upgrades van de krachtbron toegestaan en mogen er in 2021 geen aanpassingen aan het bodywork worden gedaan, op vleugels, sidepods en diffusers na. Feitelijk behouden de teams voor 2021 dus hun auto's van 2020.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet