Formule 1

Formule 1: Britse ommezwaai brengt GP’s Silverstone in gevaar, Hockenheim staat in de startblokken

M202972

Het plan om de Formule 1 eind juli en begin augustus twee GP's van Groot-Brittannië te laten verrijden, lijkt te worden verijdeld door een ommezwaai van de Britse overheid. Die wil opeens geen uitzondering meer maken voor de quarantaineregels voor terugkerende Britten en arriverende buitenlanders. Deze gaan volgende maand in zodra de grenzen van het Verenigd Koninkrijk weer opengaan. De races van Silverstone stonden tussen die op de Red-Bull-Ring en de Hungaroring gepland. Het circuit van Hockenheim staat klaar om beide weekenden over te nemen. Dat betekent wel dat het personeel van de Britse teams twee maanden van huis moet zijn.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Mercedes AMG F1, Scuderia Ferrari

De planning van een F1-kalender voor het vertraagde seizoen 2020 blijkt voor de centrale F1-organisatie en de teams een steeds grotere logistieke uitdaging te worden. Racen zonder publiek is nog de gemakkelijkste keuze in een Europa waar de binnengrenzen weliswaar voorzichtig opengaan, maar waar quarantaineregels nog altijd roet in het eten gooien. Daardoor wordt het steeds moeilijker om zeven Britse, twee Italiaanse teams en eentje uit Zwitserland tegelijk bij elkaar te krijgen op een verlaten circuit ergens in Europa, met daarbij een beperkte groep media én niet te vergeten voldoende marshals – omdat veel circuits voor die uiterst noodzakelijke voorwaarde voor een race vaak buitenlandse ploegen van marshals inhuren om alle posten goed bezet te krijgen.

De Formule 1 had gehoopt dat sport een van de uitzonderingen op de Britse quarantaineregels zou worden, omdat sportevenementen de burger het gevoel kunnen geven dat de normaliteit weer enigszins is ingetreden. Teams zouden dan uitgedund tot een man of 80 – het minimum om twee F1-auto's tegenwoordig een weekend te laten rijden – door Europa reizen in een soort zelf opgelegde afzondering. Daardoor zou reizen door Europa mogelijk zijn, alle medewerkers zouden immers van tevoren worden getest op COVID-19. Hetzelfde zou gelden voor de teams uit het voorprogramma, dat bestaat uit F2, F3 en de Porsche Supercup.

Vandaag bleek echter dat de Britse overheid terugkomt op eerdere toezeggingen – die ertoe hadden geleid dat Silverstone vorige week bekendmaakte in principe rond te zijn voor twee GP's zonder publiek op 26 juli en 2 augustus. Nu wil het Verenigd Koninkrijk toch ook voor sportpersoneel 14 dagen zelfquarantaine handhaven, wat niet gaat passen met een planning waarbij de teams op 5 en 12 juli nog in Oostenrijk zijn voor de twee openingsraces van het seizoen.

De keuze om in Engeland te racen was logisch omdat zeven van de tien teams op een steenworp afstand van het circuit van Silverstone zijn gevestigd. Bovendien zouden de teams de auto's na Oostenrijk terug op de thuisbasis hebben, terwijl ook het personeel naar huis kon.

Vettel

Om deze regels te omzeilen, kan Hockenheim de plek van Silverstone overnemen. Het Duitse circuit staat daarvoor in de startblokken. Dat betekent wel dat de Britten ruim twee maanden van huis zijn voor een 'midden-Europese' seizoensopening die ook nog de Hungaroring en zeer waarschijnlijk Spa en Monza omvat. Voor Zandvoort is geen plaats op de nieuwe kalender.

Zelfs als de Britse F1-teams genoeg medewerkers weten te vinden die zo'n lange periode van huis willen zijn, komen zij nog in de problemen voor het vervolg van de kalender buiten Europa. Als de 80 belangrijkste medewerkers per team dan terugkeren naar Engeland, zullen zij alsnog 14 dagen thuis moeten blijven voordat ze kunnen doorreizen naar Rusland en Azerbeidzjan, waar de volgende races zullen plaatsvinden. Ook al hebben F1-teams tegenwoordig honderden mensen in dienst, ze hebben niet zomaar nog eens 80 technici die exact hetzelfde werk kunnen overnemen.

Bovendien moeten de quarantaineregels tegen het najaar wel zijn versoepeld. Anders blijft de vraag of het teampersoneel ook tussen de races in Amerika, Azië en het Midden-Oosten wel terug naar huis kan.

Als de GP's van Engeland inderdaad niet doorgaan, creëert dat weer een opening van de Silverstone Classic. Dit grootste historische evenement ter wereld stond gepland voor het weekend van 1-2 augustus, maar moest wijken voor de tweede Britse race. Als Silverstone besluit de Classic te laten doorgaan, zal dat waarschijnlijk ook alleen voor de Britse deelnemers zijn. Dezelfde quarantaineregels gelden immers ook voor de historische deelnemers van het Europese vasteland.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet