Formule 1

Formule 1: Vettels vertrek bij Ferrari luidt waarschijnlijk stoelendans in

Vettel

Als we het over de niet-virtuele Formule 1 hebben, moesten we het maandenlang doen met alleen maar uitstelberichten, maar vanochtend lieten Sebastian Vettel en Ferrari toch een bommetje afgaan. De Duitser en zijn Italiaanse team hebben besloten na dit seizoen – of wat daarvan nog wordt verreden – hun eigen weg te gaan. Wat Vettel gaat doen en wie Ferrari als opvolger gaat kiezen, moet de komende tijd blijken. Als de viervoudig wereldkampioen inderdaad een 'Nico Rosberg' doet, wat velen gezien zijn karakter verwachten, luidt zijn vertrek een flinke stoelendans in de toch al geplaagde F1-wereld in.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Scuderia Ferrari

Dat Vettel niet meer lekker in zijn vel zat bij Ferrari – en wellicht zelfs niet meer in de Formule 1 – werd in de loop van het seizoen 2019 steeds duidelijker. De onderhandelingen met Ferrari over contractverlenging duurden maar voort, totdat de coronacrisis uitbrak en die de Duitse routinier een ander perspectief op zijn leven en de wereld gaf, zoals hij deze morgen in zijn verklaring prijsgaf.

Het was een perspectief waarop hij eerder zinspeelde – dat hij zich een leven buiten de autosport kon voorstellen en misschien weleens relatief vroeg zijn helm aan de wilgen zou kunnen hangen. De huidige crisis heeft bij de gevoelsmens Vettel alles gerelativeerd. Niet voor niets was de Duitser in maart een van de eersten die na de afgelasting van de GP van Australië op het vliegtuig naar huis zat. Dat is ook te proeven in de woorden waarmee hij eerder vandaag uitlegde waarom hij niet tot een vergelijk kon komen met Ferrari, waarna beide partijen besloten om de gesprekken af te breken.

Vettel favela

Omdat de plekken bij Mercedes en Red Bull bezet zijn, zou Vettel zijn heil moeten bij een team uit het middenveld als hij zijn F1-carrière wil voortzetten. Maar de Duitser is geen Kimi Räikkönen, eerder een Nico Rosberg. Het is daarom moeilijk voor te stellen dat een toekomst als middenmoter zijn keuze wordt. Een directe wissel met bijvoorbeeld Ricciardo bij Renault of Sainz bij McLaren ligt om die reden niet in de lijn der verwachting.

Als Vettel inderdaad een plek leeg laat tussen de 20 F1-coureurs van nu, luidt die beslissing waarschijnlijk een stoelendans in die zijn weerga niet kent. Dat Charles Leclerc volwassen genoeg is om Ferrari te leiden zoals Max Verstappen dat bij Red Bull heeft bewezen, staat als een paal boven water. En of Mattia Binotto trek heeft in meer vuurwerk à la Brazilië 2019, mocht hij Lewis Hamilton bij Mercedes weten weg te lokken, is maar de vraag. Ricciardo of Sainz lijken dan de eerstvolgende logische kandidaten, maar een van die twee losweken bij hun teams Renault en McLaren zal voor die teams zonder meer een aderlating zijn. Opeens moeten jonkies Ocon en Norris daar dan de kar trekken. Een betrouwbare nummer twee binnenhalen – Nico Hülkenberg die de rol van Räikkönen bij Ferrari overneemt? – behoort ook tot de mogelijkheden, maar alleen de tijd zal het leren.

Vettel

De komende maanden zullen daarom ook in het teken staan van de stoelendans na het definitieve besluit van Vettel en niet alleen over de vraag gaan hoe het F1-seizoen 2020 nog gestalte gaat krijgen. Vooralsnog ziet het er op dat vlak naar uit dat de races in Europa – dubbele races op de Red-Bull-Ring, Hungaroring en Silverstone, en wellicht ook Imola en Hockenheim? – deze zomer allemaal zonder publiek zullen plaatsvinden, áls het F1-circus tenminste een oplossing voor het reis- en quarantaineprobleem vindt.

Daar hoort ook een beperkte media-aanwezigheid bij – naar verwachting alleen het tv-personeel, de officiële pr- en socialmedia-functionarissen en enkele aangewezen fotografen, en géén onafhankelijke pers. Deze zullen zich dan aan hetzelfde regime als de teams moeten houden. Eenzelfde beleid zal ongetwijfeld opgaan voor andere kampioenschappen met een tv-deal. De autosport die moet rondkomen van de circuitrecette en de bijdragen van de deelnemers zelf, wacht wat dat betreft zware tijden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet