Diversen

Div: Rudy van Buren wint tweede 'The Race All-Star Esports Battle' (met uitgebreid interview)

200323 Van Buren Sim
Rudy van Buren in de simulator

Diverse simraces van het afgelopen weekeinde zijn hier al aan de orde gekomen, maar ook het succes van onze landgenoot Rudy van Buren mag zeker niet onvermeld blijven. Van Buren, winnaar van de eerste editie van 'The World's Fastest Gamer', schreef na zijn derde plaats van vorige week nu de tweede aflevering van de 'The Race All-Star Esports Battle' op zijn naam. Vanaf de derde plaats op de grid klom Van Buren snel op, nam de leiding en reed vervolgens in de 20 ronden lange race de overwinning naar huis. Zijn recente succes was meer dan voldoende reden voor een gesprek met Van Buren, die voor AUTOSPORT.NL uitgebreid de tijd nam. Lees ondermeer hoe hij nu met zijn bedrijf Flow meer simulatoren verkoopt dan ooit, en waarom het niveau van simracen wat hem betreft te vergelijken is met de Formule 3 in de reële autosport.

Tekst: René de Boer
Foto's: Rudy van Buren, The Race, Rebocar/R. de Boer

Nadat er vorige week op de Nürburgring met virtuele Formule 1-auto's uit 2018 gereden werd, was ditmaal de 'road course' van de Indianapolis Motor Speedway de locatie voor een wedstrijd met Indy Pro 2000-auto's, voorheen bekend als Pro-Mazda, niet in de laatste plaats ook van de reële racesuccessen van Rinus 'VeeKay' van Kalmthout, die in 2018 kampioen in de Pro-Mazda-klasse werd.

Net als bij de première van de 'The Race All-Star Esports Battle' was er ook nu weer sprake van een sterk bezet veld met een goede mix van simracers en reële autocoureurs. In die laatste categorie bevond zich ook oud-F1-rijder en Le Mans-winnaar Nico Hülkenberg, die voor het eerst aan een virtuele wedstrijd deelnam. Ook Max Verstappen stond op de lijst, maar zegde te elfder ure af, waarna Ginetta-Junior-rijder James Hedley zijn plaats innam. Andere bekende namen in het veld waren ondermeer Indycar-coureurs Felix Rosenqvist en James Davison, GT-rijders Dries Vanthoor en Wolfgang Reip, ex-DTM-rijder Dani Juncadella en Formule E-rijders Stoffel Vandoorne en Maximilian Günther. Uiteindelijk ging Van Buren na de overwinning in zijn heat ook in de finalerace met de winst aan de haal, voor McLaren-Shadow-rijder Kevin Siggy en Nuno Pinto. Daniel Juncadella was de beste reële coureur op de vierde plaats, nadat hij in de slotfase Felix Rosenqvist had verschalkt.

200323 Van Buren Sim action
Ditmaal werd gereden met Indy Pro-2000-auto's op de 'road course' van Indianapolis

"Hét mment waarop de simracing-tak gaat shinen"
Natuurlijk was Rudy van Buren al een grootheid in het simracen voordat in de afgelopen weken – min of meer noodgedwongen door de coronasituatie – de hele autosport zich op het virtuele racen stortte. Hoe kijkt hij tegen de recente ontwikkeling aan? "Hoe erg de actuele situatie natuurlijk ook is, dit is wel het moment waarop de simracing-tak gaat shinen", zegt Van Buren. "Links en rechts schieten de competities uit de grond. De Supercars in Australië hebben zelfs een kampioenschap met al hun rijders. Je kunt het zo gek niet verzinnen of het wordt nu georganiseerd. Dat is voor de simracewereld gewoon heel positief. Er is een gigantische 'cross-over' tussen de echte rijders en de simrijders en dat geeft de hele community een enorme impuls."

Hoe lastig is het voor Van Buren als professioneel simrijder om een keuze te maken uit het explosief groeiende aantal wedstrijden en series? "Kwaliteit gaat boven kwantiteit, en dat geldt hierin ook", zo stelt hij. "Als rijder heb je vaak een voorkeur voor een bepaald spel wat gebruikt wordt, dus dat maakt de selectie al wat makkelijker. Soms heb je nog wat sponsors of andere partijen die op de achtergrond meespelen, dus dan wordt de keuze nog wat duidelijker, en dat is voor mij op deze manier ook goed te doen."

"Ineens wil iedereen nog een sim hebben"
Over zijn programma voor de komende tijd zegt hij: "Het lijkt erop dat die All-Star Battle van afgelopen weekeinde nog wel een vervolg krijgt. Dan is er een lopend kampioenschap in rFactor2, de GT-Pro League, waar de beste rijders in rFactor2 in zitten. Dat zijn de twee zaken die van mij de meeste aandacht krijgen. Daarnaast is het op dit moment voor Flow, mijn eigen bedrijf in simtraining en simulatorverkoop, ook in één keer heel druk, want ineens wil iedereen nog een sim hebben voordat het misschien tot een totale 'lockdown' of wat dan ook komt. Ik moet de aandacht gewoon slim verdelen. Wat ik rij, moet ik goed doen, en anders gewoon lekker op de toeschouwersstoel gaan zitten! Ja, natuurlijk kijk ik ook andere races! Ik volg het meeste, dat is gewoon passie voor de sport, maar je moet ook eerlijk zijn naar jezelf: als ik ergens niet de tijd voor heb om het goed te doen, dan kan ik beter iemand ondersteunen die het wel doet, of toejuichen, of lekker kijken. Dat is ook fijn! Want heel eerlijk: om nou zeven dagen per week non-stop races te gaan rijden, daar heb ik ook geen zin in. Dat zou ik anders ook niet gedaan hebben."

191206 BMW Buren Visser
Rudy van Buren met BMW-fabrieksrijdster Beitske Visser

Vanmorgen was er via Twitter wat kritiek te lezen op de toenemende aandacht voor simracing vanuit de reële autosportwereld en de reguliere autosportmedia. "Ik denk dat de persoon die dat geschreven heeft, het simracen onderschat", wijst Van Buren die kritiek heel stellig van de hand. "Het professionele niveau waarmee in de simwereld gewerkt wordt is zoveel hoger dan mensen verwachten. Qua werkmethode overschaduwt dat menige autosportklasse. Dat is niks ten nadele van die autsportklasses, maar je praat echt op een niveau van ergens rond de Formule 3, hoe er gewerkt wordt qua data-analyse, qua voorbereiding, qua set-up. Het testen, de tijd die erin gaat zitten: het niveau is echt hoog. En dat zie je ook wel aan het feit dat de echte coureurs met weinig ervaring er niet aan te pas komen als ze instappen. Hoe goed ze in de echte racerij ook zijn: ze komen er niet aan, en dat draait echt puur en alleen op 'seat time'. Dat is andersom precies hetzelfde. Als je een top-simrijder in een auto zet, weten ze ten eerste niet hoe ze met het aspect van gevaar omgaan, dat is altijd een groot vraagteken, en dan is simpel gebrek aan rijtijd ook altijd een groot manco. En dat werkt dus beide kanten uit. Heel eerlijk, het is ook een beetje respectloos naar de simracers wanneer je als topcoureur verwacht dat je in de sim in één keer vooraan rijdt. Daar is het niveau gewoon te hoog voor. Kijk, Max (Verstappen, red.) en Lando (Norris, red.) zijn supercompetitief in iRacing, maar die hebben er ook echt serieus veel tijd in gestopt om daar te komen. Het werkniveau is ongelooflijk hoog en alle middelen worden aangewend om het maximale eruit te halen!"

Positief
Uiteraard is Van Buren zeer ingenomen met zijn succes van afgelopen weekeinde. "Dat had niet op een beter moment kunnen komen", zegt hij. "Live op Ziggo, ik heb echt heel veel reacties gehad." De laatste keer dat we uitgebreid met hem spraken, begin december tijdens het grote sim-evenement van BMW in München, gaf hij te kennen, ook druk bezig te zijn met plannen voor het komende seizoen in de reële racerij, nadat hij afgelopen jaar al enkele malen kon proeven aan de competitie in de Porsche-merkencups. Hoe is de stand van zaken wat dat betreft? "Positief, maar het is nu niet het moment om daar verder op in te gaan", zegt hij met een groot gevoel voor realiteitszin. "We kijken met z'n allen hoe de situatie zich ontwikkelt, ik houd me scherp met simracen en wil klaar zijn op het moment dat we ook weer naar andere dingen kijken."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet