Formula E

Formule E: Félix da Costa wint in Marrakesh

200229 FE Marrakesh Start
Start met Félix da Costa voor Günther en De Vries

Na twee podiumplaatsen op rij in Santiago en Mexico heeft António Félix da Costa zijn eerste overwinning voor het DS Techeetah-team te pakken. In de race op het circuit van Marrakesh, waar het energieverbruik als altijd een cruciale rol speelde, zegevierde de Portugees na een sterk optreden, voor BMW-rijder Maximilian Günther. Die kon na een spannende strijd in de slotronde de tweede plaats overnemen van Jean-Eric Vergne in de tweede auto van DS Techeetah, omdat Vergne bijna zonder stroom kwam te staan. Niettemin was zijn eerste podiumplaats van het seizoen een zeer sterke prestatie voor titelverdediger Vergne, die gisteren vanwege ziekte verstek moest laten gaan en in de kwalificatie niet verder kwam dan de elfde startplaats. Nyck de Vries reed in de beginfase uitstekend op de derde plaats, maar zag alle kansen op een goede klassering in rook opgaan toen hij naar binnen moest voor een 'drive-through penalty' vanwege 'overboost'. Uiteindelijk werd de Friese Mercedes-coureur als elfde, een plaats voor Robin Frijns.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Bildagentur Kräling

200229 FE DAC
António Félix da Costa (midden), hier met Envision-Virgin-rijders Robin Frijns (l.) en Sam Bird (r.)

In de Super Pole behaalde António Félix da Costa voor het eerst namens DS Techeetah met een tijd van 1:17,158 minuten de pole-position, net voor BMW-coureur Maxi Günther, die slechts 0,069 seconden tekort kwam. Daarachter volgden André Lotterer en Nyck de Vries namens respectievelijk Porsche en Mercedes op de derde en vierde startplaats. Edoardo Mortara kwalificeerde zich voor Venturi als vijfde, voor Nissan-coureur Sébastien Buemi. Robin Frijns kon zijn sterke optreden uit de vrije training niet herhalen en kwam in de kwalificatie niet verder dan de 14e tijd. Later werd hij zelfs teruggezet naar de 22e plaats omdat de 'mapping' van zijn acceleratiepedaal niet aan de voorwaarden voldeed. Voor Mitch Evans, twee weken geleden in Mexico winnaar en leider in het kampioenschap, verliep de kwalificatie dramatisch: het Jaguar-team ging bij de calculatie de mist in, waardoor Evans te laat de baan op kwam om nog een vliegende ronde te kunnen rijden. Daarmee start de Nieuw-Zeelander als 24e en laatste.

200229 FE Marrakesh DEV actie
Sterk optreden van Nyck de Vries in de beginfase bleef helaas onbeloond

Félix da Costa heeft de beste start en neemt de leiding voor Günther, Lotterer en De Vries. De Vries heeft geluk dat hij niet geraakt wordt door Mortara, die voor de eerste chicane wel heel laat remt. Vervolgens passeert De Vries in de eerste ronde Lotterer, die via de nooduitgang moet. Vooraan rijdt Günther vrij snel het gat naar Félix da Costa dicht, de twee lopen samen vlot weg bij de rest van het veld. Vergne, die vanwege ziekte gisteren in de eerste vrije training niet kon rijden, werkt zich goed op naar voren en is na twee ronden al achtste. Buemi passeert Rowland en neemt zo de zesde plaats over. De Vries is onderwerp van onderzoek door de wedstrijdleiding vanwege een zogeheten 'overboost'.

In de achtste ronde volgt de beslissing: De Vries krijgt een 'drive-through penalty' opgelegd, waarmee zijn derde plaats dus verleden tijd is. Als voorlaatste keert de Fries in het veld terug. Calado en D'Ambrosio zijn in de negende ronde de eerste rijders die de 'attack mode' activeren. Een ronde later volgen Félix da Costa en Günther hun voorbeeld, net als Vergne. Calado. Bird en Jani. Vergne passeert met de 50 pk extra Buemi in de strijd om de vijfde plaats. Een ronde later passeert Vergne Mortara en is daarmee al vierde. Lotterer activeert in de twaalfde ronde 'attack mode', waarmee de eerste zeven rijders nu tijdelijk extra power hebben. Turvey en Müller krijgen beide een 'drive-through' vanwege een niet nader gedefiniëerd technisch vergrijp.

200229 FE Marrakesh Duel GUE DAC
Mooi duel met meerdere positiewisselingen tussen Günther en Félix da Costa

In de 15e ronde plaatst Günther een eerste aanval op Félix da Costa, aanvankelijk nog zonder succes, maar met zijn tweede poging komt de Duitser er voorbij en neemt de leiding over. Via de boordradio uit Günther het vermoeden dat Félix da Costa hem voorbij gelaten heeft om energie te besparen, wat met name in Marrakesh een grote rol speelt. Daarachter rijden Lotterer en Vergne. In de 20e ronde is Félix da Costa de eerste uit de kopgroep die voor de tweede keer de 'attack mode' activeert. Dat leidt in de 20e ronde tot een aanval, waarmee de Portugees de leiding weer overneemt.

200229 FE Marrakesh FRI actie
Frijns wist in de tweede racehelft nog een aantal plaatsen goed te maken

Een ronde later haalt ook Günther weer 'attack mode'. In de 21e ronde passeert Vergne Lotterer en is daarmee derde. Frijns rijdt op de 15e plaats, De Vries is 18e. Mortara passeert Lotterer in de strijd om de vierde plaats. In de 23e ronde haalt Frijns Vandoorne in en is daarmee 14e. Een ronde later wint de Limburger nog een plaats ten koste van zijn Britse teamgenoot Sam Bird. In de 26e ronde passeert Vergne Günther in de strijd om de tweede plaats. Günther heeft daarentegen nog twee procent meer stroom dan Vergne en één procent meer dan Félix da Costa. Evans is ondertussen vrij onzichtbaar opgeklommen naar de achtste positie, Frijns is inmiddels twaalfde.

200229 FE Marrakesh DAC springen
Blijdschap bij António Félix da Costa, die nu ook de tussenstand aanvoert

In de 28e ronde plaatst Günther een aanval op Vergne, maar raakt bijna de muur als de Fransman de deur dichtgooit. Félix da Costa heeft na 32 ronden een voorsprong van ruim zeven seconden op Vergne en rijdt vervolgens probleemloos de overwinning naar huis. Günther plaatst nog een aanval, maar aanvankelijk zonder resultaat. In de slotronde lukt het wel, want Vergne heeft te weinig stroom. Daarmee behaalt Günther de tweede plaats, voor Vergne, Buemi, Mortara, Evans, Di Grassi, Lotterer, Rowland en Bird. De Vries finisht als elfde, Frijns wordt twaalfde.

200229 FE Marrakesh podium
Podium met vlnr Günther, Félix da Costa en Vergne
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet