Formule 1

Formule 1: Red Bull en Ferrari vinden meer tempo, Mercedes heeft zorgen over betrouwbaarheid na tweede test Barcelona

AP-2386BJJH92111 news

Terwijl Red Bull rustig zijn werk deed, stonden Mercedes en Ferrari de afgelopen dagen in het middelpunt van de tweede collectieve F1-test op Barcelona. Ferrari leek iets meer tempo te hebben gevonden in de SF1000, maar mist nog steeds topsnelheid, terwijl Mercedes ondanks zijn snelheid opnieuw een motor moest wisselen – de derde in twee weken. Ook bij Williams leverde de Mercedes-krachtbron problemen op.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Mercedes AMG Petronas F1, Scuderia Ferrari, Aston Martin Red Bull Racing

Wie laat tijdens de tests het achterste van zijn tong zien en wie niet? Die discussie vlamde de afgelopen dagen meer dan ooit op, nadat Mercedes tijdens de eerste F1-test de vloer leek aan te vegen met de concurrentie, terwijl Ferrari zelf liet weten dat het achter de feiten aanloopt.

In 2019 kwamen alle volgers van de wintertests bedrogen uit toen Ferrari in Australië geen schijn van kans had tegen Mercedes – na een oppermachtig winterseizoen voor de Italianen. De Duitsers verwezen daar maar al te graag naar tijdens de tweede test die afgelopen woensdag begon. Terwijl Ferrari de tweede dag als snelste eindigde – wat 'zie je wel'-reacties opriep bij onder meer Valtteri Bottas – kwam Mercedes opnieuw in de problemen met zijn krachtbron, die alweer aan zijn tweede wissel toe was. Dezelfde Bottas reed vanmiddag vervolgens de snelste tijd van de hele tweede test.

M229307

Terwijl Mercedes en Ferrari over en weer plaagstootjes aan het uitdelen waren, hield Red Bull zich overal buiten. Max Verstappen en Alex Albon waren de eerste vijf testdagen niet helemaal vooraan te vinden, maar op de laatste middag lichtte de Nederlander toch heel even een tipje van de sluier op met een tijd waarmee hij slechts 73 duizendsten op Bottas tekortkwam.

Daniel Ricciardo was opnieuw snel voor Renault, ook binnen een tiende van de Fin, terwijl Charles Leclerc vandaag de vierde tijd liet noteren. Daarmee blijven de twijfels over de echte snelheid van Ferrari in stand, want Vettels snelste tijd van de (deels natte) tweede dag was een seconde langzamer dan Bottas vorige week, en op de supersofts.

200062-test-f1-barcelona-2-leclerc-day3

Op de eerste dag kwamen bijna alle coureurs aan de bak, maar ook dat werd geen snelle dag: de snelste tijd van Kubica kwam ook ruim een seconde tekort op die van Bottas tijdens de eerste test. Alfa Romeo hoort samen met AlphaTauri en vooral Racing Point bij de teams uit de B-divisie die het meeste potentieel laten zien. Sergio Pérez van Racing Point liet zelfs weten dat de RP20 de beste auto is die hij ooit heeft gereden.

Intussen spraken de F1-teams – met name Ferrari – hun zorgen uit over de gevolgen van de snelle verspreiding van het coronavirus. De Italianen hielden deze week al technici thuis, om niet het risico te lopen dat ze in Spanje vast zouden komen te zitten. Daarnaast zijn ze bang dat ze hun personeel straks niet het land uitkrijgen naar Australië. Ook het andere Italiaanse team AlphaTauri loopt dat risico, terwijl Haas en Alfa Romeo niet zonder Ferrari-motoren kunnen. Ferrari wil daarom graag van de FIA weten of de GP van Australië doorgang vindt als vier teams wegens force majeure niet kunnen deelnemen.

De zorgen werden vandaag acuut toen bekend werd dat Italiaanse F2-teams (Prema en Trident) problemen hadden om vanuit hun land de test in Bahrein te bereiken. ART-coureur Christian Lundgaard kan sowieso niet naar Bahrein: hij zit twee weken in quarantaine in een hotel op Tenerife.

F1, Barcelona, 2e collectieve test, 26-28 februari 2020

Dag 1
1. Robert Kubica (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'16"942 - 53 ronden - supersoft
2. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 1'17"347 - 84 - medium
3. Sergio Pérez (Racing Point-Mercedes) - 1'17"428 - 84 - medium
4. Daniil Kvyat (AlphaTauri-Honda) - 1'17"456 - 61 - hard
5. Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) - 1'17"540 - 25 - soft
6. Alexander Albon (Red Bull-Honda) - 1'17"550 - 29 - hard
7. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'17"562 - 89 - hard
8. Lance Stroll (Racing Point-Mercedes) - 1'17"787 - 43 - medium
9. Valtteri Bottas (Mercedes) - 1'18"100 - 90 - medium
10. Sebastian Vettel (Ferrari) - 1'18"113 - 84 - medium
11. Daniel Ricciardo (Renault) - 1'18"214 - 53 - hard
12. Carlos Sainz (McLaren-Renault) - 1'18"221 - 46 - medium
13. Charles Leclerc (Ferrari) - 1'18"244 - 80 - medium
14. Nicholas Latifi (Williams-Mercedes) - 1'18"300 - 48 - soft
15. George Russell (Williams-Mercedes) - 1'18"535 - 59 - medium
16. Romain Grosjean (Haas-Ferrari) - 1'18"670 - 107 - medium
17. Lando Norris (McLaren-Renault) - 1'18"826 - 57 - hard
18. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'19"515 - 51 - medium
19. Esteban Ocon (Renault) - 1'21"542 - 74 - hard

Dag 2
1. Sebastian Vettel (Ferrari) - 1'16"841 - 145 ronden - supersoft
2. Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) - 1'17"066 - 139 - supersoft
3. Lance Stroll (Racing Point-Mercedes) - 1'17"118 - 130 - medium
4. Nicholas Latifi (Williams-Mercedes) - 1'17"313 - 160 - soft
5. Lando Norris (McLaren-Renault) - 1'17"573 - 113 - hard
6. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 1'17"738 - 31 - hard
7. Valtteri Bottas (Mercedes) - 1'17"985 - 47 - medium
8. Esteban Ocon (Renault) - 1'18"013 - 37 - soft
9. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'18"225 - 111 - medium
10. Alexander Albon (Red Bull-Honda) - 1'18"393 - 61 - hard
11. Daniel Ricciardo (Renault) - 1'18"395 - 59 - medium
12. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'19"670 - 92 - medium
13. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'22"425 - 14 - medium

Dag 3
1. Valtteri Bottas (Mercedes) - 1'16"196 - 77 ronden - supersoft
2. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 1'16"269 - 44 - soft
3. Daniel Ricciardo (Renault) - 1'16"276 - 65 - supersoft
4. Charles Leclerc (Ferrari) - 1'16"360 - 177 - supersoft
5. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'16"410 - 90 - supersoft
6. Esteban Ocon (Renault) - 1'16"433 - 71 - supersoft
7. Sergio Pérez (Racing Point-Mercedes) - 1'16"634 - 153 - supersoft
8. Carlos Sainz (McLaren-Renault) - 1'16"820 - 159 - soft
9. George Russell (Williams-Mercedes) - 1'16"871 - 143 - supersoft
10. Daniil Kvyat (Alpha Tauri-Honda) - 1'16"914 - 157 - soft
11. Romain Grosjean (Haas-Ferrari) - 1'17"037 - 86 - medium
12. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'17"415 - 115 - medium
13. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'17"495 - 25 - ‍medium
14. Alexander Albon (Red Bull-Honda) - 1'17"803 - 59 - soft
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet