Sportscars

Sportscars: Rebellion behaalt tweede WEC-seizoenszege op COTA (lang)

200224 WEC Cota Race Rebellion
Voor de tweede keer dit seizoen won Rebellion een WEC-race

Het Rebellion-team heeft met Bruno Senna, Norman Nato en Gustavo Menezes in de 'Lone Star Le Mans'-zes-uursrace op het Circuit of The Americas de tweede overwinning van het FIA WEC-seizoen 2019-2020 behaald. De Toyota's kwamen er vanwege beperkingen niet aan te pas. In de LMP2-klasse kwamen Giedo van der Garde en Nyck de Vries met de Racing Team Nederland-Oreca zeer sterk voor de dag, maar vanwege bandenproblemen bleef hun inzet onbeloond. De klassezege was voor de United Autosports-Oreca met Paul Di Resta, Filipe Albuquerque en Phil Hanson. In GTE-Pro vergrootten Aston Martin-fabrieksrijders Nicki Thiim en Marco Sørensen hun voorsprong als leiders in de WK-stand met een afgetekende overwinning. Ook in GTE-Am won een Aston Martin, en wel de TF Sport-Vantage van Salih Yoluc, Charlie Eastwood en Jonny Adam, die al voor de derde keer dit seizoen bovenaan eindigden.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Toyota had van tevoren al aangekondigd dat het onder normale omstandigheden vanwege de door de promotor opgelegde beperkingen geen kans zou maken op de overwinning en dat beeld werd tijdens de zes-uursrace bevestigd. De Rebellion startte vanaf de pole-position en gedurende de eerste stint bouwde Senna al een voorsprong van bijna 20 seconden op. Menezes en Nato reden vervolgens zonder problemen de overwinning naar huis. De nummer 8-Toyota van Brendon Hartley, Kazuki Nakajima en Sébastien Buemi eindigde op de tweede plaats, nadat Buemi al in de eerste ronde de nummer 7-Toyota met López aan het stuur gepasseerd was. Het trio met de nummer 7, bestaande uit José María López, Mike Conway en Kamui Kobayashi, werd met een achterstand van twee ronden als derde geklasseerd. Deze auto was door de opgelegde aanpassingen per ronde nog eens bijna een seconde langzamer dan de andere Toyota.

200224 WEC COTA Race United
Tweede LMP2-klassezege op rij voor United Autosports

In LMP2 was Racing Team Nederland opnieuw smaakmaker. Giedo van der Garde startte als vanouds voortvarend en reed vlot van de achtste startplaats naar de leiding in de klasse, die Frits van Eerd daarna lange tijd wist vast te houden, totdat hij spinde. Vervolgens was het de beurt aan Nyck de Vries die ook lange tijd aan de leiding reed en de snelste man op de baan was. De Duitse commentatoren van de livestream roemden hem zelfs als een "natuurverschiijnsel". Vervolgens kwam Van Eerd weer in de auto, maar die had het met gebruikte banden erg lastig. Daardoor maakte het team de volgende pitstop zo vroeg mogelijk, maar dat betekende dat Nyck de Vries extra lang op de laatste set moest rijden en ook nog eens naar binnen moest voor een 'splash and dash'. Daarmee gingen alle kansen op een mogelijke podiiumplaats verloren: uiteindelijk werd het team als vijfde geklasseerd. De overwinning ging naar het United Autosports-trio van Filipe Albuquerque, Phil Hanson en Paul Di Resta, dat na het eerdere succes in Bahrein de tweede zege op rij behaalde, ondanks een ongeplande stop in het tweede uur vanwege problemen met de wegligging. De tweede plaats ging naar de Jackie Chan DC Racing-Oreca met Ho Pin Tung, Will Stevens en Gabriel Aubry. Ook hier verliep de race niet zonder problemen, ondermeer met een spin van Stevens in de beginfase. De JOTA-Oreca van Roberto Gonzalez, António Félix da Costa en Anthony Davidson eindigde als derde.

200224 WEC COTA Race Aston Pro
Aston Martin-rijders Thiim/Sørensen wonnen de GTE-Pro-klasse

Het Deense duo Nicki Thiim en Marco Sørensen won met de nummer 95-'Dane Train'-Aston Martin voor de derde maal dit seizoen de GTE-Pro-klasse. Na de start vanaf pole-position in de klasse voerden Thiim en Sørensen voor het grootste gedeelte van de race het veld aan. Na afloop van de zes uren hadden de beide Deense rijders een voorsprong van 4,21 seconden op de nummer 92-Porsche van Kévin Estre en Michael Christensen. In het voorlaatste uur had Estre de tweede plaats veroverd na een sterke opmars vanaf de vijfde plaats. De derde plaats was voor de AF Corse-Ferrari van Alessandro Pier Guidi en James Calado, nadat de Brit in de slotfase Alex Lynn in de tweede Aston Martin had ingehaald.

200224 WEC COTA Race Aston AM
Overwinning voor TF Sport-Aston Martin in GTE-Am

Ook in GTE-Am eindigde er een Aston Martin bovenaan. Met de overwinning voor TF Sport-rijders Salih Yoluc, Charlie Eastwood en Jonny Adam en de tweede plaats voor de Aston Martin Racing-Vantage met Paul Dalla Lana, Ross Gunn en Darren Turner waren zelfs de eerste twee plaatsen voor het Britse merk. De Project 1-Porsche van Egidio Perfetti, Matteo Cairoli en WEC-debutant Laurents Hörr – die de plaats van David Heinemeier-Hansson in het team heeft ingenomen – domineerde in de eerste helft van de race, maar finishte uiteindelijk op de derde plaats.

200224 WEC COTA Race Bleekemolen
De Project 1-Porsche met onder anderen Jeroen Bleekemolen verloor tien ronden door een defecte ECU

Voor de andere Project 1-Porsche, de 911 RSR in Wynn's-Kleuren van Jeroen Bleekemolen, Ben Keating en Felipe Fraga, was er tijdverlies vanwege een technisch probleem. Dit trio had tien ronden achterstand op de klassewinnaars. "Toen ik in de auto zat kregen we een probleem, wat achteraf de ECU bleek te zijn (de computer van het motormanagement, red.)", zo zei Jeroen Bleekemolen. "We konden niet meer opschakelen en daarmee moesten we naar de pits. We hebben de ECU vervangen, veel tijd verloren en daarmee helaas ook geen punten. Dat was balen, want we stonden eerste in het kampioenschap. Anderzijds is het ook wel weer goed, want de volgende race is Sebring, waar anderhalf keer het normale aantal punten te verdienen is. Die wordt voor ons heel belangrijk, want daar kunnen we veel punten goedmaken, en nu gaat al het strafgewicht er bij ons weer uit. We reden hier met 40 kilo extra, dat kun je vertalen naar acht tienden per ronde. In zo'n competitief veld is dat bijna niet te doen. We waren denk ik op weg naar de vierde plek, wat ondanks dat gewicht nog heel goed was. Nu gaan we volgas naar Sebring. Als we daar goede punten pakken, dan doen we volop mee voor het wereldkampioenschap. Uiteindelijk wordt het natuurlijk in Le Mans beslist, want daar zijn er dubbele punten." Overigens rijdt Bleekemolen over twee weken alweer op het Circuit of The Americas, zo meldde hij: "Dan rijd ik SRO USA, zowel in GT3 als in GT4, dus in totaal vier wedstrijden. COTA is een beetje mijn nieuwe thuiscircuit aan het worden!"
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet