Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Rebellion ook in Austin op pole

200223 WEC quali Rebellion
Opnieuw pole voor Rebellion

Na eerdere pole-positions in Shanghai en Bahrain vertrekt ook op het Circuit of The Americas in Austin de Rebellion vanaf de pole-position. Gustavo Menezes en Norman Nato waren in de kwalificatie het snelst, voor de beide Toyota's. Cool Racing behaalde dankzij Nicolas Lapierre en Antonin Borga de pole in de LMP2-klasse en start daarmee als vierde algemeen, omdat er maar drie LMP1's aan de start staan. In GTE-Pro bezorgden Nicki Thiim en Marco Sørensen Aston Martin Racing de eerste poie van het seizoen, terwijl Matteo Cairoli en Egidio Perfetti de snelste van de beide Project 1-Porsches in GTE-Am op pole wisten te kwalificeren.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Zoals bekend nam het Circuit of The Americas de plaats op de WEC-kalender in van Interlagos, waar de lokale organisatie niet in staat bleek om de oorspronkelijk geplande wedstrijd te realiseren. Dat resulteerde in twee Noord-Amerikaanse WEC-races, want volgende maand is de serie voor het tweede jaar op rij te gast op het circuit van Sebring in Florida. In LMP1 kan men met slechts drie deelnemende auto's alvast wennen aan de situatie van het komende seizoen, waarin er wellicht slechts twee Toyota-hypercars aan de start van de hoogste divisie staan... Na een geplofte motor in de tweede vrije training reden Gustavo Menezes en Norman Nato in de nummer 1-Rebellion een gecombineerd gemiddelde van 1:47,530 minuten. In de race rijdt het duo samen met Bruno Senna. De Toyota's zijn opnieuw geconfronteerd met BoP-maatregelen om het tempo te verlagen en moesten genoegen nemen met de tweede startplaats voor Mike Conway/José María López in de nummer 7-auto en de derde plaats op de grid voor Brendon Hartley en Kazuki Nakajima in de nummer 8-Toyota, nadat bij Hartley een tijd geschrapt werd vanwege 'track limits'. Een rode vlag met zes minuten te gaan vanwege de gestrande High Class Racing-Oreca LMP2 hielp de Toyota-rijders ook niet echt.

In LMP2 waren Nicolas Lapierre en Antonin Borga met de Oreca van Cool Racing het snelst. Aanvankelijk moest Lapierre zijn meerdere erkennen in Nyck de Vries met de Oreca van Racing team Nederland, maar De Vries' teamgenoot Frits van Eerd verloor teveel tijd, ook als gevolg van een rode vlag in de slotfase van de sessie, terwijl Borga op een vergelijkbaar niveau als Lapierre acteerde en daarmee de pole-position voor het team binnenhaalde. Phil Hansonen Filipe Albuquerque reden met de United Autosports-Oreca naar de tweede startplaats, voor het Signatech-Alpine-duo Pierre Ragues en Thomas Laurent. De Jackie Chan DC-Oreca, waarin ook Ho Pin Tung rijdt, start als vierde na een wat lastige kwalificatie voor Gabriel Aubry en Will Stevens. De Brit kwam in botsing met Anders Fjordbach in de High Class Racing-Oreca, maar had toen al een tijd neergezet. De Racing Team Nederland-Oreca start als achtste in de klasse.

200223 WEC quali Astn

In de GTE-Pro-klasse vertrekt de nummer 95-Aston Martin van Nicki Thiim en Marco Sørensen (foto boven) vanaf de pole-position. Met een gecombineerd gemiddelde van 2:00,733 minten waren de twee Denen, de leiders in de tussenstand van het kampioenschap, 0,219 seconden sneller dan Kévin Estre en Michael Christensen in de nummer 92-Porsche, die meerdere malen een rondetijd geschrapt zagen worden vanwege 'track limits'. Voor Aston Martin Racing is het de eerste pole van het seizoen in de klasse. Ook op de tweede startrij staan een Aston Martin en een Porsche, te weten de nummer 97-Aston Martin van Maxime Martin en Alex Lynn en de nummer 91-Porsche van Richard Lietz en Gimmi Bruni. Bij het eerste optreden in het FIA WEC kwam de gloednieuwe Corvette C8.R in handen van Jan Magnussen en Mike Rockenfeller nog wel wat tekort: het verschil met de pole-winnende Aston Martin bedroeg 2,2 seconden, waarmee de Corvette zelfs drie auto's uit de Am-klasse voor zich moest dulden.

Het snelste GTE-Am-team was Matteo Cairoli en Egidio Perfetti in de nummer 56-Project 1-Porsche, die samen tot een tijd van 2:02,784 minuten kwamen. Daarmee waren ze 0,046 seconden sneller dan Ross Gunn en Paul Dalla Lana, nog steeds herstellend van een skiblessure, die de nummer 98-Aston Martin als tweede kwalificeerden. De TF Sport-Aston Martin start als derde, drie plaatsen voor de andere Project 1-Porsche van Jeroen Bleekemolen, Ben Keating en Felipe Fraga, dit weekeinde uitgevoerd in de paarse kleur van Wynn's.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet