Formule 1

Formule 1: Mercedes behoudt en grijpt initiatief in eerste test Barcelona

M227942

Formule 1-fans wacht mogelijk weer een jaar van Mercedes-overheersing nadat het team van wereldkampioen Lewis Hamilton vanaf de openingsdag van de eerste collectieve test op het circuit van Barcelona de concurrentie eenvoudig op afstand hield. Mercedes liet niet alleen zien dat het met de W11 opnieuw de beste lijkt, maar toonde ook initiatief met een innovatie die niemand zag aankomen: DAS, een vondst met een dubbel stuurhuis waarmee de coureur de sporingshoek van de voorwielen tijdens het rijden kan veranderen.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Mercedes AMG Petronas F1, Aston Martin Red Bull Racing, Scuderia Ferrari

De discussie over het DAS-systeem hield de F1-paddock drie dagen in zijn greep nadat op onboard-beelden was te zien hoe Hamilton op rechte stukken het stuur naar zich toetrok om zo meer toespoor op het rechte stuk te creëren. Tijdens het remmen schoof het stuur weer naar achteren – heel logisch, mee met de druk op de handen van de coureur – om daarna de wielen weer meer naar buiten te laten staan. Toen de vinding eenmaal was 'gesnapt', liet Mercedes meteen weten dat de FIA op de hoogte was van het systeem. Niet lang daarna werd dat door de bond bevestigd, die vervolgens meldde dat het systeem volkomen legaal was – voor 2020 althans, want voor 2021 werden onmiddellijk de spelregels aangescherpt.

M227850

Desgevraagd vertelde Hamiltons teamgenoot Valtteri Bottas dat hij een jaar geleden al voor het eerst over het idee had gehoord – om duidelijk te maken dat de concurrentie dit niet zomaar heeft gekopieerd. De Mercedes-truc is een stunt met een allure die aan Colin Chapman en Gordon Murray doet denken, de technische F1-genieën uit de vorige eeuw die altijd op zoek waren naar de mazen in de wet. Ook de recentere 'blown diffuser' van Adrian Newey valt in die categorie, maar in een F1-reglement dat strakker is dichtgetimmerd dan ooit wekt het innovatievermogen van het team uit Brackley alom bewondering.

200012-test-f1-charles-leclerc-day2

Terwijl Red Bull het tempo van Mercedes redelijk lijkt te kunnen volgen, leek de test van Ferrari op een valse start, hoezeer Charles Leclerc na de eerste dag ook zei dat het allemaal volgens plan was. Toen teambaas Mattia Binotto na drie dagen liet weten dat Mercedes en Red Bull gewoon sneller waren, kregen de tifosi hun grootste vrees bevestigd: toch niet wéér een seizoen op het tweede plan?

AP-235Z1N6JS1W11 news

Buiten de Grote Drie viel vooral de snelheid van Racing Point op. De keuze van het team uit Silverstone om zijn eigen designfilosofie te verlaten en een W10-kopie te bouwen, levert vooralsnog geen windeieren op. Red Bulls B-team AlphaTauri is intussen ook voortdurend voorin te vinden. Met de opnieuw krachtiger Honda-motor lijkt de AT01 goed in de buurt te blijven van de RB16 met dezelfde krachtbron.

AP-235YW32D51W11 news

Wat de positie van de overige teams is, is vooralsnog moeilijk te bepalen. Alfa Romeo en Renault hadden allebei momenten voorin (maar ook achterin), terwijl McLaren, Haas en Williams zich voorlopig in de middenmoot ophouden. Dat tests lang niet alles zeggen, bewees het vorige winterseizoen, waaruit Ferrari als onbetwiste 'winnaar' tevoorschijn kwam. In Melbourne was vervolgens niets van die voorsprong terug te zien. De neutrale F1-fan die niet op nóg een dominant Mercedes-jaar zit te wachten, mag dit jaar hetzelfde hopen.

Formule 1, Barcelona, 1e collectieve test, 19-21 februari 2020

Dag 1
1. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'16"976
2. Valtteri Bottas (Mercedes) - 1'17"313
3. Sergio Pérez (Racing Point-Mercedes) - 1'17"375
4. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 1'17"516
5. Daniil Kvyat (AlphaTauri-Honda) - 1'17"698
6. Carlos Sainz (McLaren-Renault) - 1'17"842
7. Daniel Ricciardo (Renault) - 1'17"873
8. Esteban Ocon (Renault) - 1'18"004
9. George Russell (Williams-Mercedes) - 1'18"168
10. Lance Stroll (Racing Point-Mercedes) - 1'18"282
11. Charles Leclerc (Ferrari) - 1'18"289
12. Nicholas Latifi (Williams-Mercedes) - 1'18"382
13. Robert Kubica (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'18"386
14. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'18"466
15. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'20"096

Dag 2
1. Kimi Raikkonen (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'17"091
2. Sergio Pérez (Racing Point-Mercedes) - 1'17"347
3. Daniel Ricciardo (Renault) - 1'17"749
4. Alexander Albon (Red Bull-Honda) - 1'17"912
5. Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) - 1'18"021
6. Sebastian Vettel (Ferrari) - 1'18"054
7. George Russell (Williams-Mercedes) - 1'18"266
8. Charles Leclerc (Ferrari) - 1'18"335
9. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'18"387
10. Lando Norris (McLaren-Renault) - 1'18"474
11. Romain Grosjean (Haas-Ferrari) - 1'18"496
12. Esteban Ocon (Renault) - 1'18"557
1‍3. Valtteri Bottas (Mercedes) - 1'19"307

Dag 3
1. Valtteri Bottas (Mercedes) - 1'15"732 - 65
2. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'16"516 - 71
3. Esteban Ocon (Renault) - 1'17"102 - 76
4. Lance Stroll (Racing Point-Mercedes) - 1'17"338 - 115
5. Daniil Kvyat (Alpha Tauri-Honda) - 1'17"427 - 62
6. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'17"469 - 152
7. Daniel Ricciardo (Renault) - 1'17"574 - 93
8. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 1'17"636 - 86
9. Alexander Albon (Red Bull-Honda) - 1'18"154 - 82
10. Pierre Gasly ( AlphaTauri-Honda) - 1'18"213 - 58
11. Carlos Sainz (McLaren-Renault) - 1'18"274 - 76
12. Romain Grosjean (Haas-Ferrari) - 1'18"380 - 48
13. Sebastian Vettel (Ferrari) - 1'18"384 - 100
14. Lando Norris (McLaren-Renault) - 1'18"454 - 49
15. Nicholas Latifi (Williams-Mercedes) - 1'19"004 - 72
16. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'19"709 - 4
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet