Formule 2

Formule 2: FIA publiceert rapport over crash Hubert op Spa

1017696218-LAT-20190830- GH18553

De FIA heeft haar onderzoek afgesloten naar het dodelijk ongeval van Anthoine Hubert in de F2-race op Spa afgelopen zomer. De federatie komt tot de conclusie dat het ongeluk een samenloop van omstandigheden was en dat geen van de vier betrokken coureurs – Hubert, Juan Manuel Correa, Giuliano Alesi en Ralph Boschung – verkeerd heeft gehandeld.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: FIA F2 Championship

Het onderzoek bevestigt de conclusie waartoe de autosportwereld al kwam na het zien van de officiële beelden en amateurbeelden van het ongeluk: dat Hubert is omgekomen door een bizarre opeenstapeling van gebeurtenissen die vooraf niet was in te calculeren.

In het persbericht van de FIA staat de bond uitvoerig stil bij iedere gebeurtenis, slechts gescheiden door seconden van de volgende gebeurtenis. De beschrijving van gebeurtenissen begint bij Alesi die bij het beklimmen van de Raidillon de controle over zijn auto kwijtraakt, spint en daarna in de vangrail schuift. Volgens de onderzoekers was de oorzaak daarvan 'met redelijke waarschijnlijkheid' een langzaam leeglopende rechterachterband.

1017700290-LAT-20190831- GH23532

Boschung was de eerste die moest uitwijken voor het wrak van Alesi, gevolgd door Hubert, die daarna de achterkant van de auto van de Zwitser raakte, omdat die harder remde dan Hubert. Dat gebeurde een kleine twee seconden voordat voor het eerst de gele vlag werd gezwaaid. Door het contact met de auto van Boschung verloor Hubert zijn voorvleugel, die daarna stuurloos de bandenstapel aan de rechterkant van de Raidillon in ploegde, onder een hoek van 40 graden, en met een snelheid van 216 km/u. Deze eerste impact had een kracht van 33,7 G.

Wat er nog over was van de auto van Hubert werd daarna teruggeslingerd op het pad van Juan Manuel Correa. De Amerikaan had brokstukken van Alesi's auto geraakt en daardoor op de uitloopstrook rechts van de Raidillon terechtgekomen. 1,6 seconden na de eerste klap van Hubert volgde de T-bone van Correa, onder een bijna haakse hoek van 86 graden en met een snelheid van 218 km/u. Voor Correa was de kracht van de impact 65,1 G, voor Hubert 81,8 G. Daarna raakte de auto van Hubert nog eens de vangrail op de kop van de uitloopstrook, om vervolgens midden op de baan tot stilstand te komen. De auto van Correa kwam op zijn kop tot stilstand, in de buurt van de auto van Hubert.

1017703440-LAT-20190901- R3I1416

Tussen de voor Hubert dodelijke klap en het tonen van dubbele gele vlaggen zaten 2,5 seconden. Nog eens 2,7 seconden later werd de rode vlag gezwaaid. Het medische team kwam al 12 seconden na de crash van Alesi in actie, nog vóórdat de auto van Correa helemaal tot stilstand was gekomen. Het eerste medische onderzoek naar Huberts toestand vond 54 seconden na de rode vlag plaats. Het 'extrication team' van de FIA was binnen 2 minuten ter plaatse.

De FIA concludeert hieruit dat het optreden van de marshals en hulpteams tijdig en adequaat was, maar neemt de bevindingen wel mee in haar pogingen om de veiligheid in de autosport verder te verbeteren.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet