DTM

DTM: Jonathan Aberdein vult laatste vacante fabriekszitje bij BMW

200206 DTM Aberdein
Jonathan Aberdein rijdt dit seizoen voor BMW in de DTM

Hij wordt op 14 februari 22 jaar oud, maar al voor die tijd heeft Jonathan Aberdein zijn waarschijnlijk mooiste cadeau van dit jaar te pakken: de Zuid-Afrikaan is benoemd tot fabrieksrijder voor BMW in de DTM. Na een bijzonder sterk seizoen vorig jaar bij het Audi-klantenteam WRT, waarin hij acht keer in de top tien eindidge, maakt Aberdein daarmee de overstap naar het merk uit München. Eerder al maakte BMW de contractverlenging van de beide Duitsers Marco Wittmann en Timo Glock, de Zuid-Afrikaan Sheldon van der Linde en de Oostenrijker Philipp Eng bekend, plus het aantrekken van Lucas Auer, eveneens uit Oostenrijk, als nieuwkomer bij het merk. Aberdein maakt nu het sextet van fabrieksrijders compleet.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: BMW

Net als Sheldon van der Linde vorig jaar is Aberdein nu het tweede jonge talent dat BMW voor de neus van Audi wegkaapt. Van der Linde was, evenals broer Kelvin, met Audi succesvol in de GT3-racerij, maar het merk met de vier ringen had geen vacature in de DTM-bezetting, zodat de jongste van de twee broers de kans aangreep die hij bij BMW kreeg. Ook voor Aberdein gold dat er bij Audi geen plek in de DTM was. Het enige dat Audi hem kon bieden, was de positie als reserverijder met in ieder geval het vooruitzicht op deelname aan de beide races op de Norisring, omdat Robin Frijns dat weekeinde Formule E in New York rijdt. Een mogelijk LMP2-programma met ondersteuning van Audi behoorde daarnaast tot de opties, maar dat was voor Aberdein te weinig. Daarmee belandde hij in de voetsporen van landgenoot Van der Linde nu dus bij BMW.

Het vastleggen van Aberdein betekent tevens dat er geen fabriekspositie beschikbaar is voor Robert Kubica. De Pool maakte bij herhaling duidelijk dat hij graag DTM wil rijden en heeft daarvoor ook ruimte in zijn contract met het Alfa Romeo-Formule 1-team laten inbouwen. Het lijkt erop dat hij met geld van zijn persoonlijke sponsor Orlen een privé-BMW in de DTM financiert. Wie deze auto gaat inzetten, staat nog niet vast. Eerder kwam BMW niet tot overeenstemming met het Zwitserse team Fach Auto Tech, waar Fabio Scherer voor de financiering zou zorgen. Scherer nam zijn beschikbare budget vervolgens mee naar het Audi-privéteam WRT.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet