GT

IGTC: Olivier Hart over Bathurst-debuut: "Gewoon heel gaaf!"

1ed2ec89-a6f6-47d7-b296-0947047a5129
De Garage 59-Aston Martin met Olivier Hart

Terwijl Yelmer Buurman, Nicky Catsburg en Renger van der Zande in hun respectievelijke GT3-auto's van Mercedes-AMG, BMW en Honda allemaal op herhaling gingen in Bathurst, kwam Olivier Hart dit weekeinde voor de eerste keer in zijn carrière in actie op het Mount Panorama Circuit. Sterker nog: voorafgaand aan zijn eerste raceoptreden met de Aston Martin Vantage AMR GT3 van het Britse team Garage 59 beschikte hij nauwelijks over noemenswaardigde GT3-ervaring. Maar wie in historische races hard kan gaan met een Shelby Cobra Daytona Coupé kan natuurlijk ook met een GT3 overweg, zo bewees Olivier Hart in Bathurst. Hij reed er zeer verdienstelijk en eindigde samen met zijn teamgenoten Andrew Watson en Roman de Angelis als derde in de Silver Cup.

UPD: Lang nadat de race was beëindigd kwam de melding dat de Black Falcon-Mercedes van Patrick Assenheimer, Sergej Afanasiev en Michele Beretta een tijdstraf van 270 seconden had gekregen. Daardoor schoven Olivier Hart en zijn teamgenoten op naar de tweede plaats in de Silver Cup en de 13e plaats in het algemeen klassement.


Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Of hij er een beetje van genoten heeft, daar in Australië? Zijn reactie laat aan duidelijkheid niets te wensen over. "De dikste race die ik ooit gereden heb", zo luidt her oordeel van Olivier Hart over zijn deelname aan de Liqui-Moly Bathurst 12 Hour. "Dat ligt natuurlijk vooral aan de baan, maar het was voor mij ook de eerste keer in een GT3-race. Op Paul Ricard heb ik een halfuur met de auto getest, wat heel goed ging. Toen hebben we meteen doorgezet om een paar races te kunnen proberen om te zien hoe dat gaat."

3f435eee-e35f-491c-88e5-00f04ce289ac

Ter voorbereiding op zijn deelname in Bathurst werkte Hart een simulatietraining af bij Lamborghini-coureur Danny Kroes thuis. "We hebben via iRace een beetje geoefend, dat heeft zeker geholpen. Daaraan heb ik het mede te danken dat ik er hier meteen lekker bij zat", zo legt hij uit. "Het plan bij ons team was om vooral Andrew Watson de tijd te laten zetten, want dat was de enige van ons die hier al eerder reed. Ik reed tussendoor wat ronden om ervaring op te doen."

1d4307fd-4f3b-4c0b-934b-2f761cb04081
Podium voor De Angelis, Hart en Watson (vlnr)

Watson nam bij het team ook de start van de race voor zijn rekening, Hart reed de tweede stint en overtuigde met constante rondetijden. "Ik heb een dubbele stint gereden, zoals het plan was. Netjes buiten de schade gebleven, geen fouten gemaakt. Bij een herstart zat ik achter Scott Dixon in de R-Motorsport-Aston Martin en ik was zelfs sneller. Bij 'The Chase' wilde ik binnendoor, maar hij deed de deur dicht, waardoor er wat contact was. Daarna ben ik binnengekomen, waarop Roman de Angelis in de auto stapte. Vervolgens waren er wat problemen met de remmen, die we moesten wisselen. Daardoor verloren we de nodige tijd. Toen stapte ik weer in de auto en kon behoorlijk goede tijden neerzetten, sneller dan in mijn eerste rijbeurt. Ik kreeg meer en meer vertrouwen in de auto, het was goed te doen. Later kregen we nog een tijdstraf van 15 seconden vanwege een 'pit stop infringement', waardoor ik daarna een vrijwel vrije ronde had. Daarna werd ik 'gelapt' door de kopgroep, maar de snelheid was zo goed, dat ik ze een tijdlang kon volgen, wat mij wel een heel goed gevoel gaf. Zeker als je bedenkt dat dit pas mijn eerste race met een GT3 is, en dan op zo'n baan en met dat soort mensen, gewoon heel gaaf, en een grote eer dat ik dat mag doen. Dan ook nog uitrijden en derde worden in de Silver Cup, voor mij een topweekeinde en zeker iets om nooit te vergeten!"

642cf3cb-48fa-4f37-9479-cf4afc7e9155
Vader David Hart kan (wederom) trots zijn op de prestaties van zoon Olivier

9cf86d7f-1c15-4b34-882f-d811000f8f65
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet