GT

IGTC: Bentley wint Bathurst, Silver Cup-podiumplaats Hart, GT4-klassezege Van Dongen

200202 Bathurst Race Bentley
Eindelijk winst voor Bentley in Bathurst

Bentley heeft zijn eerste overwinning in Bathurst te pakken. De nummer 7-Bentley Continental GT3 van Jules Gounon, Maxime Soulet en Jordan Pepper domineerde in de tweede helft van de race en zo reed Gounon na 314 ronden, een afstandsrecord, de auto als winnaar van de Liqui-Moly Bathurst 12 Hour over de eindstreep. Zelfs een klapband rechts achter, iets waarvan vele deelnemers last hadden, in de slotfase van de race stond de overwinning niet meer in de weg. De nummer 60-McLaren van Ben Barnicoat, Alvaro Parente en Tom Blomqvist eindigde op de tweede plaats. De nummer 999-GruppeM-Mercedes van Felipe Fraga, Maximilian Buhk en Raffaele Marciello, die ook in het laatste kwartier nog een klapband had, kwam als derde over de eindstreep, maar kreeg naderhand een tijdstraf van 30 seconden omdart de motor bij de laatste pitstop niet was uitgeschakeld. Daarmee werd de nummer 888-Triple-Eight-Mercedes van Shane van Gisbergen, Jamie Whincup en Maximilian Götz als derde geklasseerd. Achter de nummer 911-Absolute-Porsche van Mathieu Jaminet, Patrick Pilet en Matt Campbell eindigde de Mercedes met Yelmer Buurman, Luca Stolz en Maro Engel als vijfde, waarmee Buurman de best geklasseerde Nederlander in de race was. Voor Bathurst-debutant Olivier Hart was er de 14e plaats algemeen en de derde plaats in de Silver Cup, samen met Andrew Watson en Roman de Angelis in de nummer 159-Garage 59-Aston Martin. Voor Danny van Dongen en zijn teamgenoten Daren Jorgensen en Brett Strom betekende de 22e plaats algemeen ook de overwinning in de GT4-klasse.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: SRO, InSyde Media

200202 Bathurst race startfase

Om 5.43 uur in de ochtend vertrok het veld van 34 auto's voor de race eenmaal de klok rond op het prachtige Mount Panorama Circuit. Patrick Pilet in de pole-winnende Absolute Racing-Porsche nam geen onnodige risico's en gaf wat terrein prijs, terwijl Maximilian Buhk in de nummer 999-GruppeM-Mercedes de leiding nam, direct gevolgd door Ben Barnicoat in de nummer 60-McLaren van het team 59Racing/EMA. In de achtste ronde plaatste Barnicoat bij het ingaan van The Chase een gewaagde actie bij Buhk, waarmee hij de leiding overnam, maar beide rijders hadden geluk dat het daar niet mis ging, wat zo vroeg in de race absoluut zinloos zou zijn geweest.

Na een goed halfuur kwam de zon op over de Blue Mountains, altijd een spectaculair gezicht dat met name bovenop Mount Panorama geweldig mooie beelden oplevert. Na anderhalf uur was er de eerste interventie van de safety-car na een crash van Côme Lédogar in de nummer 188-Garage 59-Aston Martin, die daarmee de eerste uitvaller was. Korte tijd later ging het mis voor Julian Westwood, die de nummer 6-Wall Racing-Lamborghini in The Dipper in de muur zette. Ook dat leidde tot een safety-car-fase.

200202 Bathurst race sunrise

De Honda met Dane Cameron, Renger van der Zande en Mario Farnbacher toonde in de beginfase, toen de temperaturen nog lager waren, zijn snelheid, maar verloor later tijd door een pitstop voor reparatie van wat een loszittende verbinding bleek te zijn. Die had eerder een gebrek aan trekkracht veroorzaakt, waardoor het wel leek of de auto constant in de 'pit limiter' bleef. In de 63e ronde crashte Garth Tander zwaar bij het opkomen van de Peter Brock Skyline. De Australiër moest in de nummer 22-Audi uitwijken toen merkgenoot Dries Vanthoor in de nummer 2-Audi wijd ging, gleed net voor de auto van Vanthoor langs en crashte hard in de aarden wal, die dit weekeinde al meer slachtoffers eiste.

200202 Bathurst Race Audi 2
Geen succes voor Audi in de tiende GT3-editie van de race

Na een safety-car-fase van een half uur kon er ruim vier uur ongestoord worden geracet, waarbij de nummer 7-Bentley van Jules Gounon, Maxime Soulet en Jordan Pepper, de nummer 888-Triple Eight-Mercedes met Shane van Gisbergen, Jamie Whincup en Maximilian Götz en de nummer 77-Craft Bamboo/Black Falcon-Mercedes met Maro Engel, Luca Stolz en Yelmer Buurman het tempo vooraan het veld bepaalden. In het zevende uur was er de volgende safety-car-fase toen Dennis Lind in de FFF-Lamborghini op de berg tot stilstand kwam, terwijl kort daarna ook de Honda met Renger van der Zande achter het stuur uitrolde. Diverse teams maakten gebruik van de safety-car-fase voor het wisselen van remmen.

200202 Bathurst Race Zande
Voortijdige uitval voor de Honda met Renger van der Zande

Van der Zande was uiteraard teleurgesteld na zijn vroegtijdige uitval, maar zag ook positieve punten: "De auto gaat heel goed, de balans was prima. We hebben de nodige veranderingen doorgevoerd aan de set-up waardoor we hard gingen. Ook mijn teamgenoten waren gelijk op snelheid, maar het is hier ontzettend warm en dat zijn omstandigheden waarbij de auto niet optimaal is. Dat merkten we dus, waardoor we veel snelheid tekort kwamen: in de kwalificatie alleen al elf km/u op het rechte stuk, dus we hadden veel verder naar voren kunnen staan. Tijdens de race in de ochtend ging de auto als een raket, we reden direct de snelste tijd, maar toen het warmer werd, daalde de performance. Op een bepaald moment moest ik zelfs van het gas en shortshiften om de motortemperatuur onder de 110 graden te houden! In een veld dat zo competitief is, kan dat natuurlijk niet. Uiteindelijk hield hij er ook gewoon mee op en stond ik bovenop de berg naar de anderen te kijken hoe ze het deden... Ik ben behoorlijk verbrand van de zon, want het duurde lang voordat ze me kwamen halen. Nou ja, ik heb natuurlijk een heel goede week in Daytona gehad en hier een wat mindere week, maar zo is het."

Tal van andere auto's uit de voorste gelederen kenden ook problemen: Oliver Jarvis crashte – voor de tweede keer dit weekeinde – met de nummer 8-Bentley, ditmaal bij The Dipper. De nummer 1-EBM-Porsche verloor vier ronden door een probleem met de remmen. De nummer 2-Audi moest de pits in voor reparatie van een sensor, terwijl de nummer 222-Audi binnen korte tijd twee keer een klapband had. De nummer 76-R-Motorsport-Aston Martin verloor tijd door het vervangen van de splitter. De nummer 60-McLaren kreeg een tijdstraf van 30 seconden voor te snel rijden in de pitstraat.

200202 Bathurst race Walkenhorst
Voor het tweede jaar op rij haalde de Walkenhorst-BMW de eindstreep niet

Kangoeroe-schade voor Catsburg
De Walkenhorst-BMW was op dat tijdstip al uit de race. "Al vrij vroeg in de race heb ik een kangoeroe geraakt tijdens een safety-car-periode, waardoor er vooraan de auto de nodige schade was", meldde Nicky Catsburg. "Dat zorgde er eerst voor dat de motorkap losliet. Daarvoor moesten we binnenkomen, dat duurde lang, en later bleek dat er nog meer schade was waardoor de auto erg warm werd. We hadden al vier ronden achterstand en toen is besloten om geen risico te nemen en de race te staken. We wisten niet of de motor het zou volhouden, dus dat wilden we niet riskeren. Helaas houdt het dus weer vroegtijdig op voor mij in deze race, maar het was al met al weer een fantastische ervaring hier in Bathurst, superleuk als altijd, maar helaas deden we niet mee voor de ereplaatsen."

In de laatste twee uur was de grote vraag of, en wanneer, de verwachte regen zou komen. Vooralsnog bleef het echter droog en zo reed de Bentley vooraan het veld relatief probleemloos zijn ronden, totdat met nog ruim een uur te gaan de rechter achterband klapte bij The Chase. Dat was gelukkig dichtbij de ingang van de pitstraat, zodat het tijdverlies relatief beperkt bleef en zo kon Jules Gounon de leiding weer overnemen toen de Mercedessen van Triple Eight en GruppeM binnenkwamen voor hun stops. Even leek de nummer 912-Absolute-Porsche nog een rol te kunnen spelen, maar ook die auto moest uiteindelijk nog een keer naar binnen voor brandstof. Klapbanden waren er ook voor Maro Engel in de Craft Bamboo/Black Falcon-Mercedes en, met nog tien minuten op de klok, voor Marciello in de nummer 999-GruppeM-Mercedes. Bij die wissel vergat Marciello de motor af te zetten, wat het reglement voorschrijft, en dat kostte het GruppeM-team uiteindelijk de podiumplek.

Na 314 ronden werd een dolblije Gounon als winnaar afgevlagd, waarmee hij Bentley na podiumplaatsen in 2016 en 2017 eindelijk de lang verwachte eerste zege op Mount Panorama bezorgde. De 59Racing-McLaren van het sterk rijdende trio Ben Barnicoat, Alvaro Parente en Tom Blomqvist werd als tweede geklasseerd, voor de Triple Eight-Mercedes, waarin Shane van Gisbergen in de slotfase de aanvallend rijdende Matt Campbell in de Absolute-Porsche achter zich wist te houden. De Black Falcon/Craft Bamboo-Mercedes met Yelmer Buurman eindigde als vijfde.

200202 Bathurst Race Hart
Podium in de Silver Cup voor Olivier Hart in de Garage 59-Aston Martin

Heel verdienstelijk deed Olivier Hart het bij zijn eerste optreden in Bathurst: uiteindelijk waren hij en zijn Garage59-teamgenoten Andrew Watson en Roman de Angelis derde in de Silver Cup. Danny van Dongen sloot zijn Bathurst-première in de BMW M4 van RHC Jorgensen/Strom af met winst in de GT4-klasse.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet