Sportscars

Sportscars: Kansen Van der Zande op herhaling Daytona-succes blijven intact

200126 Daytona 20h 10
Ondanks een straf rijdt de WTR-Cadillac toch weer aan de leiding in Daytona

De kansen op herhaling van het succes in Daytona van vorig jaar leken goed voor het Konica-Minolta-WTR-team: na de straffen voor de beide Mazda's leidde de zwarte nummer 10-Cadillac DPi een aantal uren in de vroege ochtend (lokale tijd), maar toen de zon eenmaal op was, kwam het nieuws van een flinke straf voor het team. Ryan Briscoe was ondanks een rood licht toch de pitstraat uit gereden en dat kwam het team op een verplichte stop van maar liefst een minuut te staan. Dat woog met de kleine onderlinge verschillen natuurlijk zwaar. Inmiddels is de opgelopen vertraging echter weer goedgemaakt en met nog vier uur te gaan rijdt de auto van Renger van der Zande, Ryan Briscoe, Scott Dixon en Kamui Kobayashi weer aan de leiding.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rolex/Jensen Larson, IMSA

De WTR-Cadillac, de nummer 5-JDC Miller Motorsports-Cadillac van Sébastien Bourdais, Loïc Duval en João Barbosa en de beide Mazda's, de nummer 77-Mazda van Oliver Jarvis, Tristan Nuñez en Olivier Pla en de nummer 55 van Jonathan Bomarito, Harry Tincknell en Ryan Hunter-Reay zijn de vier auto's die nog in dezelfde ronde rijden. In de LMP2-klasse moest de aanvankelijk dominante nummer 52-PR1-Mathiasen Motorsport-Oreca van Ben Keating, Simon Trummer, Nick Boulle en Gabriel Aubry de leiding laten aan het DragonSpeed-team met Ben Hanley, Henrik Hedman, Colin Braun en Harrison Newey.

200126 Daytona 20h 912
De leider in GTLM bij zonsopkomst

In GTLM is er een spannende strijd om de leiding tussen de 912-Porsche met Laurens Vanthoor, Earl Bamber en Mathieu Jaminet en de nummer 24-BMW van John Edwards, Augusto Farfus, Chaz Mostert en Jesse Krohn. Aan het eind van het 20e uur nam Edwards met een spectaculaire actie tegen Jaminet de leiding over, maar de Fransman herstelde snel weer de oorspronkelijke volgorde. Ook de nummer 911-Porsche van Matt Campbell, Nick Tandy en Fred Makowiecki, de nummer 3-Corvette van António García, Jordan Taylor en Nicky Catsburg en de Risi-Ferrari van James Calado, Alessandro Pier Guidi, Daniel Serra en Davide Rigon rijden nog in dezelfde ronde.

200126 Daytona 20h Miller
De Paul Miller-Lamborghini leidt in GTD

Het Oostenrijkse GRT Grasser-team kan met zijn topauto een herhaling van het GTD-succes in Daytona, waar het de afgelopen twee jaar de klasse won, wel vergeten. De nummer 11-Lamborghini met ondermeer Steijn Schothorst rijdt nog wel, maar heeft na motorproblemen een kolossale 130 ronden achterstand. De auto onder de vlag van GEAR Racing met Christina Nielsen, Katherine Legge, Tatiana Calderón en Rahel Frey is na eerdere problemen nu definitief uit de wedstrijd nadat de auto met Nielsen achter het stuur op de baan vlam vatte. De Deense kon ongedeerd uitstappen. Ook het Pfaff-Porsche-team kon de veelbelovende start in de GTD-klasse niet voortzetten: de auto rijdt inmiddels wel weer, maar verloor zo'n 45 ronden door reparatie van een gebroken aandrijfas. Het tijdverlies bedroeg anderhalf uur. De leiding in GTD is in handen van de Paul Miller Racing-Lamborghini van Madison Snow, Bryan Sellers, Corey Lewis en Andrea Caldarelli, voor de WRT-Audi van Mirko Bortolotti, Rolf Ineichen, Daniel Morad en Dries Vanthoor en de GRT-Magnus-Lamborghini met John Potter, Andy Lally, Spencer Pumpelly en Marco Mapelli. De Black Swan-Porsche met Jeroen Bleekemolen rijdt op de zesde plaats.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet