Sportscars

Sportscars: IMSA en ACO presenteren gezamenlijk platform voor prototypes vanaf najaar 2021

200124 IMSA France Fillon
IMSA-voorzitter Jim France (l.) en ACO-president Pierre Fillon bereikten een historisch akkoord

Tijdens een persconferentie in de 'briefing room' van Daytona International Speedway kondigden ACO-president Pierre Fillon en IMSA-voorzitter Jim France zoals verwacht de zogeheten convergentie aan. Met een nieuwe categorie voor prototypes onder de naam LMDh (Le Mans Daytona hybrid), die elementen bevatten van de Le Mans Hypercar en LMP2-chassis en gebouwd zullen worden door de vier bestaande LMP2-fabrikanten Dallara, Ligier, Multimatic en Oreca, is het vanaf september 2021 (de seizoensstart 2021-2022) in het FIA WEC en vanaf januari 2022 in IMSA mogelijk om met identieke auto's aan beide kampioenschappen deel te nemen.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: IMSA, Porsche

Het was een aanmerkelijk minder pompeuze setting dan we de afgelopen jaren met enige regelmaat meemaakten tijdens de jaarlijkse persconferenties van de ACO in de week van de 24 Uur van Le Mans. Daar werden dan meestal aankondigingen gedaan die het uiteindelijk toch niet zouden worden, en gevreesd moet worden dat ook de veelgeroemde hypercars die weg zullen gaan. Ja, vanaf komend seizoen (2020-2021) rijden die (in ieder geval Toyota) in het WEC, en theoretisch mogen ze via een 'balance of performance' ook daarna nog rijden, maar welke fabrikant zal er nog de door de ACO genoemde 22 miljoen per seizoen voor het runnen van een hypercar op tafel willen leggen, als het ook voor aanmerkelijk minder met een in grote lijnen op LMP2 gebaseerd prototype kan?

Want dat is de filosofie van de nieuwe prototypeklasse LMDh, waarvoor de beide reglementen van de Le Mans Hypercars, ontwikkeld door de ACO, en de nieuwe DPi 2.0-regels van de IMSA, die zich in het stadium van voorbereiding bevinden, als inspiratiebron dienden. Het is de bedoeling dat de chassis van Dallara, Ligier, Multimatic en Oreca voor de LMDh-klasse ook zullen worden gebruikt voor de nieuwe LMP2-klasse, net zoals de huidige DPi's ook op LMP2 gebaseerd zijn. Net als in DPi mogen silhouet en ontwerp worden aangepast in de stijl van de fabrikanten die de motoren leveren. Tevens is voorzien in het gebruik van uniforme hybridetechnologie middels een KERS op de achteras, iets wat in DPi tot nu toe nog niet het geval is, maar wat veel fabrikanten, waaronder Ford, wel graag wilden.

In maart, wanneer IMSA en FIA WEC tijdens het SuperSebring-weekeinde samen gedurende een evenement in actie komen, zullen er meer technische details uit de doeken gedaan worden. Hoe dan ook is het een verheugende ontwikkeling dat voor het eerst sinds de jaren negentig weer eens identieke auto's kunnen worden ingezet in de hoogste klasse van de beide topseries IMSA en FIA WEC, en daarmee in de beide 24-uursklassiekers van Daytona en Le Mans.

200124 IMSA GpC
Voor het eerst sinds de Groep C- en WSC-tijd kunnen dezelfde auto's weer in de topklasse van Daytona en Le Mans racen

"Dit is het startpunt voor een gezamenlijke toekomst van het lange-afstandsracen, ondersteund door zowel ACO als IMSA", verklaarde ACO-president Pierre Fillon. "Het platform vertegenwoordigt de convergentie tussen beide organisaties, wat een groot succesverhaal voor de lange-afstandsracerij is. Binnenkort kan een fabrikant in de topklasse van twee kampioenschappen meedoen. We kunnen niet genoeg benadrukken hoeveel kansen er door deze lange-termijnvisie op sport- en marketinggebied ontstaan."

IMSA-voorzitter Jim France ziet in de nu gerealiseerde samenwerking een voortzetting van de filosofie van zijn vader, Bill France. "Toen mijn vader in 1962 hier op Daytona International Speedway de eerste Daytona Continental sportwagenrace organiseerde, wilde hij sportwagenrijders, -teams en –fabrikanten van over de hele wereld samenbrengen. Nu ACO, IMSA en fabrikanten op één lijn zitten, tilt de aankondiging van vandaag de visie van mijn vader naar het volgende niveau."

De recent benoemde IMSA-president John Doonan verklaarde: "In de toekomst zullen racefans op vandaag, aan de vooravond van het 51e competitieseizoen van IMSA, terugkijken als een van de belangrijkste dagen ooit voor IMSA, de ACO en de wereld van de sportwagenracerij. Al jarenlang is het creëren van een gemeenschappelijk, wereldwijd platform voor prototype-racerij van topniveau een doel voor de organisaties, onze fabrikanten en, het belangrijkste, sportwagenfans van overal. We zijn er trots op dat we nu kunnen zeggen, dat deze gelegenheid er eindelijk is. We zijn dankbaar voor de samenwerking met onze partners bij de ACO en de open dialoog met onze fabrikanten als partners die hebben geleid tot de introductie, vandaag, van het LMDh-platform."

Gérard Neveu, CEO van het FIA World Endurance Championship, stelde: "De grote winnaar vandaag is het lange-afstandsracen, omdat nu de deur open is voor vele extra deelnemers om met dezelfde auto te kunnen meestrijden op het hoogste niveau aan beide kanten van de Atlantische Oceaan. De beide organisaties verdienen felicitaties voor hun visie en hun geest van samenwerking. Le Mans Hypercars en de nieuwe LMDh-auto's samen te zien racen op Le Mans of Daytona is een ongelooflijk opwindend vooruitzicht voor lange-afstandsracefans over de hele wereld."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet