Sportscars

Sportscars: Jarvis bezorgt Mazda pole in Daytona, Porsches in beide GT-klassen vooraan

200123 IMSA quali JArvis
De nu witte nummer 77-Mazda start zaterdag vanaf de pole-position in Daytona

Voor het tweede jaar op rij was Oliver Jarvis het snelst in de kwalificatie voor de Rolex 24 At Daytona. Met de nummer 77-Mazda reed de Brit in 1:33,712 minuten de snelste tijd in de kwalificatie voor prototypes, die door een rode vlag vroegtijdig werd gestaakt. Ben Keating behaalde de pole in de LMP2-klasse, terwijl Porsche de beste startpositie in beide GT-klassen voor zich opeiste: Nick Tandy kwalificeerde het snelst in GTLM bij het IMSA-debuut van de nieuwe 911 RSR, Zach Robichon reed de Pfaff-911 GT3 R naar pole in GTD. Steijn Schothorst was met de Grasser-Lamborghini de enige Nederlander die in de kwalificatie in actie kwam, hij reed heel keurig de vijfde tijd in de GTD-klasse.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

João Barbosa was de eerste die de tijdenlijst aanvoerde, maar al snel was het Oliver Jarvis die liet zien dat hij de snelste is in de kwalificatie voor de Rolex 24 At Daytona. Net als vorig jaar reed de Brit in de nummer 77-Mazda, nu wit in plaats van bordeauxrood, de pole-winnende tijd in een toonbeeld van constantheid: eerst klom Jarvis naar de eerste plaats met 1:33,712 en in zijn volgende ronde was hij exact een duizendste sneller.

200123 IMSA quali Ricky

Met nog 2 minuten en 50 seconden te gaan was er een rode vlag nadat Ricky Taylor in de nummer 7-Penske-Acura in de Busstop hard van de baan was geraakt. Het lijkt erop dat een nieuwe kerbstone, die er tijdens de 'Roar'-test nog niet lag, voor sommige rijders de nodige problemen veroorzaakt.





De sessie werd niet meer hervat, zodat Jarvis opnieuw zeker was van de pole-position. Juan Pablo Montoya reed de tweede tijd in de nummer 6-Acura, voor Jonathan Bomarito in de andere Mazda. Snelste Cadillac-rijder was Felipe Nasr met de nummer 31-Whelen-Cadillac op de vierde plaats, een positie voor Ryan Briscoe, die de kwalificatie in de nummer 10-Konica Minolta-WTR-Cadillac voor zijn rekening nam.
200123 IMSA quali KEating
Ben Keating, die zowel LMP2 als GTD rijdt, behaalde de LMP2-pole

De pole-tijd in de LMP2-klasse, waarin de 'brons'-rijders de kwalificatie voor hun rekening moesten nemen, was voor Ben Keating in de nummer 52-PR1 Mathiasen Motorsport-Oreca, voor Henrik Hedman in de DragonSpeed-Oreca.

200123 IMSA quali 911
Nick Tandy reed een nieuw kwalificatierecord in de GTLM-klasse

In de GTLM-klasse was het een aantal keren stuivertje wisselen tussen de beide fabrieks-Porsches met Laurens Vanthoor in de nummer 912 en Nick Tandy in de 911, maar het was uiteindelijk Tandy die met een tijd van 1:42,207 minuten de pole-position voor zich opeiste. Vanthoor moest met 1:42,256 genoegen nemen met de tweede plaats, waarmee de beide nieuwe 911 RSR's bij hun IMSA-debuut naast elkaar op de eerste rij staan. António Garcia en Tommy Millner persten er in de nummers 3- en 4-Corvette na het vallen van de vlag nog een snelle ronde uit, maar kwamen toch niet verder dan de tweede startrij, respectievelijk als derde op 0,338 en vierde op 0,594 seconden, net als de Porsches in volgorde van hun startnummers. Op de derde rij in de klasse staan de beide BMW's, met Philipp Eng in de nummer 25 en John Edwards in de nummer 24, gevolgd door de enige Ferrari, de Risi-488 met Alessandro Pier Guidi.

200123 IMSA quali Pfaff
De Pfaff-Porsche staat op pole in GTD

Met zo'n acht minuten te gaan in de GTD-kwalificatie zette Zach Robichon in de nummer 9-Pfaff-Porsche een tijd van 1:45,237 minuten neer, waar de concurrentie in de rest van de sessie niet meer in de buurt kwam. Daarmee was de pole-position in deze klasse voor de Pfaff-Porsche, waarin naast Robichon ook fabrieksrijders Dennis Olsen en Patrick Pilet en Porsche-testrijder Lars Kern in actie komen. Jeff Westphal kwam in de nummer 63-Scuderia Corsa-Ferrari nog het dichtst bij de poke-winnende tijd van Robichon, maar zijn achterstand was toch al bijna een halve seconde. De derde tijd was voor Trent Hindman in de nummer 57-Heinricher Racing-Acura NSX. Steijn Schothorst, de enige Nederlander in de kwalificatie van de GTD-klasse na het ongeval van de Black Swan-Porsche, kwam met zijn eerste vliegende ronde tot de tiende tijd en verbeterde zijn klassering daarna naar de achtste en vervolgens zelfs naar de vijfde positie, achter Ian Foley in de Turner-BMW. Daarbij bleef het ook, een keurig optreden van onze landgenoot na zijn onfortuinlijke crash met de GRT-Lamborghini tijdens de 'Roar'.

200123 IMSA quali Schothorst
Prima optreden van Steijn Schothorst met de vijfde tijd in de GTD-klasse
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet