WTCR: Goodyear per 2020 aangewezen als exclusieve bandenleverancier WTCR

2020 wordt een goed jaar. Althans als we de aankondiging van het FIA WTCR mogen geloven, dat Goodyear heeft aangewezen als de officiële bandenleverancier van de serie. Het merk neemt daarmee de plaats in van Yokohama, waarop sinds het tweede seizoen van het WK Toerwagens in zijn meest recente vorm in 2006 en daarna ook in het WTCR geracet werd. Goodyear heeft een contract van drie jaar.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR
Deze zomer maakte Goodyear na een aantal jaren afwezigheid – voorzover we konden nagaan, was de Duitse V8 STAR-serie het laatste serieuze sportproject met Goodyear-inbreng in Europa – zijn comeback in de autosport als leverancier in de LMP2-klasse van het FIA WEC. Daarbij werd op ruime schaal gebruik gemaakt van de ervaring van zustermerk Dunlop, dat niet meer actief via de autosport gepromoot wordt. Vorige week werd Goodyear tevens aangewezen als officiële en exclusieve bandenleverancier in de LMP2-klasse van het WEC en de ELMS vanaf 2020, nadat het merk de contracten voor LMP1/hypercars en de GT-klassen aan zijn neus voorbij zag gaan ten gunste van aartsrivaal Michelin.
Na een aanbesteding door de FIA krijgt Goodyear nu dus ook de positie van exclusieve leverancier in het FIA WTCR. Het merk zal elk één compound voor regenbanden en slicks ontwikkelen, die in navolging van de productiebanden uit het UUHP-segment (ultra-ultra-high-performance) de aanduiding Eagle F1 SuperSport zullen krijgen. Daarnaast tekende Goodyear een contract met Discovery, het moederbedrijf van WTCR-promotor Eurosport Events, voor een reclamecampagne in het kader van het 'Back to racing'-programma van het merk.