Sportscars

WEC: Nyck de Vries met Toyota, Job van Uitert met Porsche tijdens FIA WEC 'rookie-test' Bahrein

191215 WEC test UItert wegrijden
Job van Uitert rijdt de pits uit op het circuit van Bahrain

Ook na de acht-uursrace van het FIA WEC van gisteren was het voor enkele teams nog niet afgelopen, want vandaag stond op het circuit van Bahrain de traditionele rookie-test op het programma. Vroeger vond die altijd na afloop van het seizoen plaats, maar sinds het FIA WEC een gebroken racejaar kent, werd besloten om de test nu na de laatste race van het kalenderjaar te laten plaatsvinden, en die was in Bahrein. Tot het selecte gezelschap van rijders dat vandaag in actie mocht komen, behoorden maar liefst twee Nederlanders: Nyck de Vries reed met een Toyota LMP1 en Job van Uitert reed met een Porsche 911 RSR van het fabrieksteam uit de GTE-Pro-klasse.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Toyota/James Moy, Porsche AG/Jürgen Tap

191215 WEC Test De Vries in dar
Nyck de Vries in de Toyota TS050 Hybrid

Nyck de Vries, die gisteren met de Oreca van Racing Team Nederland als zesde eindigde in de LMP2-klasse, behoorde tot het selecte gezelschap van drie rijders die vandaag met de Toyota TS050 Hybrid in actie mochten komen. De andere rijders waren de Fransman Thomas Laurent, de officiële test- en reserverijder van het team, en de jonge Japanner Kenta Yamashita, normaliter uitkomend voor High Class Racing in de LMP2-klasse van het FIA WEC, die in het Toyota Gazoo Racing WEC Challenge-programma zit. De reguliere Toyota-rijders Brendon Hartley en Kamui Kobayashi waren aanwezig voor het geven van instructies en het neerzetten van referentietijden.

191512 WEC Test De Vries Vasselon
De Vries met Pascal Vasselon, technisch directeur van Toyota Gazoo Racing

De Vries, die afgelopen maandag een simulatorsessie in het hoofdkwartier van Toyota Gazoo Racing in Keulen doorliep ter voorbereiding op de test in Bahrain, legde in totaal 43 ronden af. Daarbij maakten twee forse regenbuien in de ochtend het er niet gemakkelijker op. De Vries' persoonlijke snelste tijd bedroeg 1:44,561 minuten.

"Ik heb erg genoten van de dag, dank aan Toyota Gazoo Racing en het WEC voor deze mogelijkheid", zei Nyck de Vries. "De grip van de auto verbaasde me vooral: de vierwielaandrijving en de tractiecontrole waren ongelooflijk. De auto is heel neutraal om te rijden en ik raakte meer en meer gewend aan de onderbreking van de brandstoftoevoer en de verschillende boost-strategieën. Het was een nieuwe ervaring voor me en ik heb er echt van genoten!"

191215 WEC Test Uitert pits
Job van Uitert in de pits in de Porsche 911 RSR

Job van Uitert, gisteren nog in actie met de G-Drive-Aurus in de LMP2, mocht proeven aan de fabrieks-Porsche 911 RSR. "Een hele leuke ervaring en een mooie kans van die ik vanuit Porsche gekregen heb", zei hij. "Vergeleken met de LMP2 is het natuurlijk compleet anders. Ik had wel even nodig om aan de nieuwe rijstijl te wennen. Het is geen 'high downforce'-auto zoals ik gewend ben, en dat zorgt er wel voor dat je iets anders moet rijden. Ik denk dat ik me snel heb aangepast en competitieve rondetijden heb laten zien. Al met al kan ik dus terugkijken op een positieve en zeer geslaagde dag, waarvoor ik het Porsche Team niet genoeg kan danken!" Van Uitert reed totaal 39 ronden en bracht het tot een snelste tijd van 1:58,731 minuten.

191215 WEC Test Uitert in car
Van Uitert in de auto

In de Oreca van Racing Team Nederland reed Harri Newey. De Brit legde 35 ronden af en was daarmee na Mikkel Jensen de op één na snelste 'rookie' met een LMP2-auto.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet