TCR Series

WTCR: Niet naar Zandvoort in 2020, mogelijk minder merken in WTCR

191210 WTCR opening
Komend weekeinde wordt de strijd om de FIA World Touring Car Cup beslist in Sepang

Komend weekeinde wordt op het circuit van Sepang in Maleisië de finale van de FIA WTCR verreden. Rondom het kampioenschap, sinds twee seizoenen de hoogste mondiale toerwagencompetitie onder auspiciën van de FIA, zijn er de nodige ontwikkelingen gaande. Zo staat Zandvoort voor 2020 niet meer op de kalender, terwijl diverse signalen erop wijzen dat het aantal merken in de serie volgend jaar ook kleiner wordt.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer, archief AUTOSPORT.NL

"Speciaal voor jou aangetrokken", zegt François Ribeiro, directeur van Eurosport Events, de promotor van het FIA WTCR, als we elkaar spreken in de paddock van Macau. Lachend wijst de Fransman op zijn fel oranje gekleurde sportschoenen. Een mooie opening, want allereerst willen we wel eens weten wat de status is van het FIA WTCR op Zandvoort. "Ja, we vinden het jammer dat we volgend jaar niet op Zandvoort kunnen rijden, want onze evenementen in de afgelopen seizoenen waren zeker hoogtepunten", aldus Ribeiro. "De Jumbo Racedagen waren goed voor veel publiek en zorgden voor fantastische beelden. Vanwege de komst van de Formule 1 en de ombouw was het echter al snel duidelijk dat we volgend jaar niet op Zandvoort kunnen racen."

untitled-8246
FIA WTCR, in 2020 niet meer op Circuit Zandvoort

In verband met de kalenderstructuur van het WTCR, waarin de wedstrijden in het voorprogramma van de 24-uurarace op de Nürburgring een vaste plaats innemen en promotor en TV-partner Eurosport ook rekening moet houden met andere grote sportevenementen als Roland Garros en de Tour de France, waren er geen andere opties. Zoals bekend werkt het WTCR in het eerste deel van het seizoen tot begin juli de Europese races (plus Marokko) af, waarna de overzeese toer met China, Korea, Macau en Maleisië volgt. Naast Zandvoort viel ook Japan voor volgend jaar van de kalender, nieuw zijn Korea en een Spaanse ronde op Motorland Aragon, waar tijdens het eerste weekeinde van juli het Europese deel van het seizoen wordt afgesloten.

191210 WTCR Smeets Enzinger
Volkswagen-sportdirecteur Sven Smeets (l.) met Fritz Enzinger, naast sportdirecteur van Porsche ook verantwoordelijk voor alle sportactiviteiten binnen het Volkswagen-concern

Naast de kalendersituatie heeft het er ook alle schijn van, dat er volgend jaar minder merken in het WTCR actief zullen zijn. Was Volkswagen-sportdirecteur Sven Smeets op zondag in Macau nog zeer enthousiast over de ontwikkeling van de TCR-auto op basis van de nieuwe Golf, twee dagen later kwam het nieuws dat Volkswagen met onmiddellijke ingang alle sportactiviteiten met verbrandingsmotor stopzet en zich volledig richt op elektrische autosport, al is nog onduidelijk in welke vorm precies. Het Volkswagen-testteam, dat al bijna op weg was voor de afsluitende grote test met de Golf TCR voorafgaand aan de homologatie, kon nog net teruggeroepen worden. De auto kan rechtstreeks het museum in, voordat er een meter mee is geracet. Volkswagen zegde wel toe, technische ondersteuning te blijven leveren aan klantenteams die de huidige Golf TCR willen inzetten, maar de kans dat we de auto's van Sébastien Loeb Racing en Kristofferson Motorsport volgend jaar in het WTCR terugzien, lijkt uitermate klein.

191210 WTCR Macau paddock
Prominente discussieronde in de paddock van Macau met vlnr Vincent Vosse van het Audi-team WRT, WTCR-promotor François Ribeiro, VW-sportdirecteur Sven Smeets en hoofd Audi-klantensport Chris Reinke

Ook bij Audi lijkt de WTCR-deelname ten einde. Eerder al uitte Chris Reinke, hoofd klantensport bij het merk met de vier ringen, zich uiterst kritisch over de omvang van de fabrieksinbreng van een aantal merken in het WTCR. "Voor ons is TCR klantensport, voor fabriekssport hebben we de DTM", stelde Reinke onomwonden. Nu lijkt het erop dat Audi hieruit de consequentie trekt: tegenover de website van het Belgische dagblad 'La Dernière Heure' stelde Vincent Vosse, wiens team WRT twee Audi's in het WTCR inzet, dat dit project aan het eind van dit seizoen wordt stopgezet. "Na Volkswagen heeft ook een tweede merk uit het concern besloten niet meer in deze categorie van de toerwagensport actief te zijn", wordt Vosse geciteerd. Ook de toekomst van het andere Audi-team, Comtoyou, is open, al heeft het team van Jean-Michel Baert natuurlijk ook nog twee Cupra's in het veld.

Promotor Ribeiro blijft als altijd optimistisch: "We hebben een sterk kampioenschap met fantastische teams en geweldige rijders. Zo'n hoog niveau in de breedte vind je in geen enkele andere serie, zoveel kampioenen bij elkaar. En ik heb liever twintig auto's op een superhoog niveau dan 24 met zwakkere rijders, alleen maar om het veld te vullen." Dat was echter zijn visie voordat het vertrek van Volkswagen en Audi zich aftekende. Als er gelijk twee merken met elk vier auto's verdwijnen, is dat toch wel een gevoelige aderlating. Het ligt dan ook voor de hand dat het momenteel geldende maximum van vier auto's per merk in de serie wordt opgeheven.

191210 WTCR Coronel
Tom Coronel zou verminderde inbreng van fabrikanten en meer nadruk op privéteams toejuichen

Tom Coronel, die er al sinds het begin van het WK Toerwagens bij is, zou een versterkte concentratie op privéteams in het WTCR alleen maar toejuichen: "Fabrikanten komen en gaan, maar privéteams vormen de basis van de serie. Zoals Honda het doet, of Cupra, dat is de goede filosofie, en daarmee zouden ook onze kansen verbeteren."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet